خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۲/۰۳/۱۱
نیازی، فعال بخش زراعت: تراکتور ایران از لحاظ کیفی نسبت به تراکتورهای جهان پایین است عمدتا به این دلیل که یک حوزه انحصاری است؛ یعنی تنها یک شرکت تراکتور سازی در کشور داریم که با هر کیفیتی می سازد و عرضه می کند و کشاورز مجبور است خریداری کند.
به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور ، محمد رحیم نیازی فعال بخش زراعت نیز با تصدیق اینکه کیفیت محصولات تراکتور سازی پایین است و غالبا رضایت کشاورزان را جلب نمی کند، در گفتگو با بازار گفت: همانطور که می دانید در کشور ما ضریب مکانیزاسیون پایین است؛ یعنی نسبت قدرت اسب بخار و مجموعه کاری که باید انجام شود بر اساس استانداردهای جهانی پایین است. به عبارت دیگر ماشین الات کشاورزی کشور کم است.
نیازی افزود: از سوی دیگر تراکتور هایی که الان در عرصه های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد از لحاظ کیفی نسبت به تراکتورهای جهان پایین است عمدتا به این دلیل که یک حوزه انحصاری است؛ یعنی یک شرکت تراکتور سازی در کشور داریم که با هر کیفیتی می سازد و عرضه می کند و کشاورز مجبور است آنچه تولید می شود را با هر سطح کیفی خریداری کند و جالب تر اینکه تراکتور سازی ایران هر قیمتی هم بخواهد تعیین می کند و کاملا مختار است و کشاورز به ناچار خریدار است.
وی ادامه داد: مساله مهم دیگر در حوزه ضعیف بودن بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور این است که ما فرسودگی ماشین آلات در کشور داریم؛ یعنی عمر ماشین آلات حداقل بالای ۲۰ سال است. در واقع یعنی قدرت اسب بخاری که هر تراکتور باید داشته باشد به نسبت عمر آن کاهش می یابد و محصولات ما نیز کاملا با تکنولوژی قدیم است.
این فعال زراعت خاطر نشان کرد: یک موضوعی که بسیاری از کشاورزان در حوزه تراکتور با آن بسیار مواجه هستند در واقع به بحث قطعات یدکی برمی گردد. یعنی چون عمر و تکنولوژی این محصولات بالا است غالبا وقتی قطعات یدکی فرسوده می شود کشاورز مدت طولانی معطل می شود تا تعمیرات صورت بگیرد. به این ترتیب کشاورز هم مجددا باید هزینه ای برای تعمیر بدهد و هم اینکه زمان زیادی را از دست می دهد.
بیشتربخوانید:
واردات تراکتور به کشور ممنوع نیست| تعرفه واردات تراکتور به کشور۱ تا ۴ درصد
وقتی تراکتور از روی کشاورزی می گذرد| واردات، تراکتورسازی را مجبور به کیفی سازی می کند؟
وی همچنین با اشاره به اینکه حداقل عمر تراکتورهای رومانی که در کشور استفاده می شود ۴۰ سال است، گفت: با این تفاسیر ما از یکسو با فرسودگی ماشین آلات در کشور روبرو هستیم، ضریب مکانیزاسیون پایین است و همچنین قیمت ماشین الات به نسبت قیمت فروش محصولات کشاورزی که کشاورز در بازار می فروشد بسیار بالا است. به طوری که به عنوان مثال در بحث قیمت سبزی و صیفی قیمت محصولات ما یک پنجم دنیا است و در گندم نصف دنیا است. با این وجود قیمت ماشین الات ما نسبت به این قیمت های فروش محصولات، گران است.
ضرورت آزادسازی واردات برای کیفی شدن تراکتور
نیازی تصریح کرد: با این تفاسیر اگر قیمت محصولات جهانی شود و از آن طرف هم واردات ماشین آلات نیز آزاد شود و یا شرکت های سازنده دیگر وارد شوند و به اصطلاح برای شرکت تراکتورسازی رقیب تراشی شود، دیگر دغدغه ای نداریم. اما مساله اینجا است که قیمت فروش محصولات ما ریالی است و خرید کلیه نهاده ها و تجهیزات دلاری است. به عبارت دیگر چون اساس اقتصاد ما مشکل ساختاری دارد به تولید آسیب های جدی زده است.
این فعال بخش زراعت در پایان گفت: پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی این است که بگذارد ماشین الاتی از دیگر کشورها وارد شود و یا حداقل یک رقیب در داخل برای تراکتورسازی بتراشند تا در بحث کیفیت تراکتور حداقل گشایشی حاصل شود.
وضعیت بازار جهانی تراکتور
بر اساس گزارشات منتشر شده بازار جهانی تراکتور بسیار پویا است و در حالی که در سال ۲۰۱۷ هند ۳۱ درصد از کل فروش جهانی تراکتور را بر عهده داشته، چین نیز سهمی ۲۳ درصدی در این میان داشته است. نکته جالب توجه اینکه کشور همسایه ایران یعنی ترکیه نیز سهمی به میزان ۳ درصد در این فروش جهانی به خود اختصاص داده است.