۱.۳ میلیون هکتار از گندم‌زارهای کشور زیر کشت قراردادی

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۱/۱۲/۱۰

۱.۳ میلیون هکتار از گندم‌زارهای کشور زیر کشت قراردادی

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم کشور تحت پوشش کشت قراردادی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور ، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی درباره قیمت پیاز اظهار کرد: یکی از دلایلی که منجر به افزایش قیمت پیاز شد ارزان بودن پیاز در سال گذشته بود که باعث شد کشاورزان کمتر پیاز بکارند. موضوع دیگر نیز این بود که صادرات اقلام سبزی و صیفی را ممنوع نکردیم و با توجه به اختلاف قیمت ارز قسمت زیادی از پیاز صادر شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر صادرات این اقلام محدود شده است و امیدواریم در هفته آینده قیمت‌ها کاهش یابد، البته واردات هم انجام می‌شود.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت تولید گندم اشاره کرد و گفت: حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم داریم که از این میزان حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار اراضی آبی و سه میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار نیز اراضی دیم است.

او گفت: استان‌های شمالی و شمال غرب کشور مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه و قزوین با خشکسالی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته مواجه بودند. مابقی استان‌ها نیز نسبت به سال گذشته میزان بارش مشابه یا حتی بیشتری داشتند.

مهاجر تصریح کرد: هنوز برای پیش‌بینی تولید گندم زود است، زیرا باران‌های اردیبهشت ماه بسیار مهم است، اگر بارش خوبی در اردیبهشت داشته باشیم قطعاً امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت و تولید ما نسبت به سال زراعی گذشته بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ریزش ۴.۷ درصدی غلات از کمباین/ ۳۲۰ هزار دستگاه تراکتور بالای ۱۳سال عمر دارند

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم به زودی

تراکتورسازی خودسر شده است| عدم تعیین مشوق‌ها در الگوی کشت

به گفته وی در زمینه علوفه و جو سطح زیر کشت مناسبی داریم، بیش از دو میلیون هکتار جو کشت شده که امیدواریم بخش زیادی از نیاز دام‌ها را تأمین کند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در خصوص محصولاتی همچون چغندرقند، پنبه و بسیاری از دانه‌های روغنی نیز امیدواریم بتوانیم سطح زیرکشت مناسبی داشته باشیم.

او یادآور شد: در مجموع با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که با آن مواجه بودیم تدارک کود به اندازه کافی انجام شده است و کشاورزان از آن استفاده کرده‌اند.

مهاجر به کشت قراردادی نیز اشاره کرد و گفت: کشت قراردادی نیز شرایط خوبی را طی کرده است و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته که امیدواریم در سال‌های آتی با اصلاح اجرای الگوی کشت شرایط بهتری ایجاد شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشت دیم نیز گفت: یکی از کارهای خوبی که در کشور انجام شده بحث جهش تولید در دیمزارها است که با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اتفاقات خوبی را طی می‌کند، برنامه ما افزایش تولید تا حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که ۹۰ درصد آن محقق شده است.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که هم قیمت ارز کاهش می‌یابد و هم قیمت اقلام اساسی که مهم‌ترین نیاز روزانه مردم است کاهش پیدا خواهد کرد. هیچ کمبودی در گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و برنج نداریم، گرانی بستگی به مسائل دیگری دارد که در حوزه کاری ما نیست.

مهاجر در پایان در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خرید تضمینی گندم تغییر کرده است یا خیر، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به اضافه ۱,۵۰۰ تومان جایزه است که در مجموع ۱۳ هزار تومان خواهد شد و قیمت آن تاکنون تغییری نکرده است.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.