علت تغییر رنگ دود در موتور های دیزل

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۱۱/۲۴

علت تغییر رنگ دود در موتور های دیزل

دود ناشی از موتور دیزل:سیاه، آبی، سفید یا خاکستری؟
هرگونه دود اضافی که از یک موتور دیزل  خارج شود نشان دهنده یک مشکل، و از طریق رنگ آن دود می­توان به طبیعت مشکل پی برد.
دودی که در ابتدا از موتور دیزل  خارج می­شود مسئله مهمی نیست .اما اگر این مسئله ادامه پیدا کند یا اینکه بعد از گرم شدن موتور باز هم دود کند.
یا اینکه وقتی قدرت موتور را افزایش می­دهید آن موتور فریاد می­زند که قسمتی از آن را تعمیر کنید، این مسئله مشکل زا است.

اما دلیل دود چیست؟ و چه چیزی نیاز به تعمیر دارد؟
زمانی که حرف از دود موتور دیزل زده می­شود یک طیف خاصی از رنگ مد نظر ما است.”آبی، سیاه، سفید و خاکستری”

که هرکدام سر منشا مشکل خاصی در موتور است که هر کدام را یک به یک بررسی می­کنیم:موتور ذیل مشکل دود سیاه دارد، دود موتور دیزل بیش از حد معمول است.سوخت دچار احتراق جزئی بوده است. شناخت کامل دلایل این مهم اندکی کار می برد.

خارج شدن دود سیاه از اگزور موتور دیزل

دودی که از اگزوز موتور های دیزل خارج می شود می تواند علت های مختلفی داشته باشد. گاهی دود های خارج شده از اگزوز موتور های دیزل به رنگ سیاه درمی آید. دود سیاه به علل مختلف ممکن است پدید آمده باشد. بنابراین با مشاهده دود سیاه باید نسیت به تعمیر دیزل ژنراتور اقدام نمود.

بعد از خرید دیزل ژنراتور ممکن است متوجه خارج شدن دود سیاه از اگزوز باشید.

یکی از عللی که می تواند سبب دیده شدن نور سیاه باشد، این است که سوخت مصرفی به میزانی بیشتر از حد مجاز در موتور های دیزل وجود داشته باشد. علت این امر می تواند عدم تنظیم انژکتور و پمپ باشد. در این صورت برای حل مشکل باید نسبت به تنظیم انژکتور و پمپ اقدام نمود.

علت دیگر دیده شدن دود سیاه که باید نسبت به تعمیر دیزل ژنراتور اقدام شود این است که ممکن است فیلتر هوا آلوده شده باشد. در این صورت آلودگی به عنوان سدی در برابر ورود هوا عمل کرده و مانع از ورود هوا به محفظه احتراق شده که باید در این صورت فیلتر هوا تعویض گردد.

اگر فشار پاشش انژکتور پایین باشد نیز دود های سیاه از اگزوز خارج و به چشم می خورد. این می تواند به علت گشاد شدن سوزن انژکتور باشد که باعث می شود عملیات احتراق به صورت کامل انجام نپذیرد. با تعویض سوزن انژکتور این مشکل حل خواهد شد.

اگر سوخت مصرفی به مدت زیادی در دستگاه وجود داشته باشد کیفیت آن پایین آمده و باید آن را با سوخت جدید تعویض نمود.

تحلیل قطعات موتور منجر به کاهش هوای داخل سیلندر می شود و باید تعمیر دیزل ژنراتور صورت پذیرد.

زیاد بودن بار موتور دلیل دیگری است که منجر به رگلاتور پاشش سوخت می گردد و باید بار موتور را کاهش داد.

ارتفاع زیاد دیزل نیز مشکل ایجاد خواهد کرد و منجر به تغییر نسبت هوا به سوخت شده و باید ارتفاع را تنظیم نمود.

علت دود آبی در موتور دیزل ژنراتور

گاهی از اوقات شما مشاهده خواهید کرد که یک دود آبی رنگ از اگزوز موتور دیزل ژنراتور خارج می شود. در این شرایط علت دود آبی رنگ در موتور دیزل ژنراتور چه می تواند باشد؟ با توجه به اینکه سیستم کل دیزل ژنراتور از حالت طبیعی خود خارج شده است، بهتر است علت را یافته و برطرف کنیم. چرا که ممکن است این مشکل، مشکلات بسیار بیشتری را برای کل دیزل ژنراتور ایجاد کند. در این صورت هزینه تعمیرات بسیار بیشتری را به مالک خود تحمیل خواهد کرد. به طور کلی دود آبی دیزل ژنراتور عوامل مختلفی دارد که در ادامه آن ها بررسی خواهیم کرد. برخی از این علت ها نیاز به بررسی متخصص دارد ولی برخی موارد را خودتان هم می توانید بررسی و برطرف نمایید.

1-روغن کارتل خیلی زیاد است

گاهی اوقات پیش می آید که در هنگام تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور، روغن قبلی کامل تخلیه نمیشود. در این صورت پس از اضافه نمودن روغن جدید سطح روغن در موتور از میزان حداکثر بالاتر خواهد رفت. پس در هنگام تخلیه روغن به اندازه کافی حوصله به خرج دهید تا روغن قبلی کاملا از موتور خارج شود.

مورد بعدی که باعث این اتفاق می شود، بازهم در هنگام تعویض روغن اتفاق می افتد. گاها پیش آمده که اپراتور بدون توجه به حجم روغن مورد نیاز موتور دیزل، تمام روغن موجود در ظرف روغن خریداری شده را به داخل کارتر می ریزد. این موضوع باعث می شود که سطح روغن از میزان مجاز بیشتر شده و باعث تغییر رنگ دود اگزوز شود و مشکلات بعدی را برای دیزل به بار آورد.

با توجه به این موارد، روغن موجود در کارتل را بررسی کنید. میزان این روغن نباید از میزان حداکثر بیشتر باشد. این کار را می توانید با شاخص تعبیه شده در موتور دیزل انجام دهید. در صورت نیاز از حجم روغن داخل کارتر بکاهید. این کار را میتوانید با باز کردن پیچ کارتل یا با استفاده از دستگاه ساکشن انجام دهید.

2-روغن کارتل خیلی کم است

همانطور که روغن زیاد عامل آبی شدن دود خروجی از اگزوز موتور دیزل ژنراتور می شود، پایین بودن سطح روغن موجود در کارتل هم می تواند باعث این موضوع شود. با توجه به نازل بررسی سطح روغن کارتل، بررسی کنید که میزان روغن کارتل در دیزل ژنراتور از میزان حداقل هم پایین تر نباشد.

اگر میزان روغن کم بود از همان روغن موجود در موتور به آن اضافه کنید.

3- مناسب نبودن روغن برای موتور

روغن موتور در انواع بسیار متنوعی برای موتورهای دیزل ژنراتور در بازار موجود است. این تنوع به خاطر تنوع ساختار موتور ها و نوع کاربرد آن هاست. بر اساس مدل دیزل ژنراتور و با توجه به نوع استفاده ای که از آن می کنید، باید روغن مناسب را انتخاب و استفاده کنید.

در بروشور دیزل ژنراتور با توجه به میزان باری که معمولا روی دیزل می رود، نوع روغن مناسب عنوان شده است. اگر بروشور در دسترس شما نیست، شما می توانید با ما تماس بگیرید، کارشناسان ما با توجه به مدل دستگاه شما نوع روغن مناسب را به شما معرفی خواهند کرد.

4- کثیف بودن فیلتر ها

عامل شایع بعدی که منجر به آبی شدن دود موتور دیزل ژنراتور میشود، کثیفی فیلتر ها است. تمام فیلتر ها را بررسی کنید که از نظر کثیفی در حد مطلوبی باشند. فیلتر سوخت و فیلتر روغن در این عامل از اهمین بیشتری برخورداند ولی آلودگی فیلتر هوا هم میتواند باعث این مشکل شود.

5- سوپر (توربو شارژر) معیوب است

برای بررسی این مورد، در هنگام خاموشی دیزل ژنراتور و سرد بودن آن، دهانه ورودی هوای تازه به دیزل را جدا کرده و با دست عملکرد سوپر را بررسی کنید. در صورت قفل بودن و عدم حرکت، باید توربو شارژر یا همان سوپر را باز کرده و برای بررسی بیشتر به کارشناس نشان دهید.

شافت سوپر باید دارای لقی بسیار کمی باشد، در صورت لقی زیاد، باز هم باید توربو شارژر به متخصصین نشاد داده شود. اگر این کار به تاخیر بیوفتد، ممکن است باعث خرابی توربین شود.

سایر عوامل

در ادامه سایر عواملی که باعث آبی شدن دود خروجی از موتور دیزل ژنراتور می شود و باید توسط متخصص (مکانیک) بررسی و برطرف شود را عنوان میکنیم.

6- لقی بین پیستون و بوش سیلندر زیاد است

7- فرسودگی یا شکستگی رینگ

8- کاسه نمد های سرگاید سوپاپ ها خراب است

9- معیوب بودن سوپاپ ها

10- سوخته بودن سوپاپ ها

11- گرفتگی لوله های مکش روغن

در صورتی که مشکل با 5 روش اول که بررسی کردیم برطرف نشد، ممکن است عیب مربوط به این 6 عامل آخر باشد. در این صورت به دلیل حساس بودن کار باید به متخصص (مکانیک) مراجعه شود.

دود خروجی به رنگ سفید

1- وجود آب در سوخت و ایجاد دود سفید: وجود ناخالصی ها نظیر اب درون سوخت منجر به احتراق ناقص و بد کار کردن موتور می شود که برای جلوگیری از این مشکل می توان از فیلترهای ابگیر و یا فیلترهای تصفیه کننده سوخت در مسیر ورودی گازوئیل استفاده کرد.

 

2- آوانس بیش از حد تزریق سوخت و ایجاد دود سفید: در این حالت چون پیستون به آخر کورس تراکم نمی رسد لذا درجه حرارت هوای متراکم شده به حد اشتعال کامل سوخت نمی رسد ودر نتیجه قسمتی از سوخت بصورت کامل محترق نمی شود و نسوخته از موتور خارج می گردد این حالت شبیه حالت خام سوزی است.

 

3- سرد بودن موتور و ایجاد دود سفید: در ابتدای کار ،چون قطعات موتوری سرد است، مقداری از گرمای تراکم توسط این قطعات و مایع سیستم خنک کننده جذب می شود و به همین دلیل گرمای درون محفظه احتراق به حد مطلوب نرسیده واحتراق سوخت ناقص خواهد بود با کارکردن موتور به مدت چند دقیقه و گرم شدن موتور این مشکل حل می شود.لازم به یادآوری است که فلسفه وجودی ترموستات نیز در سیستم خنک کاری موتور همین نکته است که ترموستات از گردش مایع خنک کننده در ابتدای شروع کار موتور بصورت موقتی جلوگیری میکند تا دما سیلندر و محفظه احتراق هر چه سریعتر گرم شده و پس از رسیدن به دمای مطلوب جهت احتراق ،ترموستات به اصلاح باز شده و گردش آب در سیستم خنک کننده امکان پذیر می گردد و پس از مدتی با افزایش درجه حرارت موتور سفید دود به تدریج ناپدید شده.

دود خروجی به رنگ  خاکستری

در برخی موارد در خروجی اگزوز جرقه های آتش همراه با دود خاکستری مشاهده می شود که دلیل آن خرابی انباره اگزوز ودر مواردی تنظیم نبودن فیلر سوپاپ ها و تایمینگ نبودن زمان پاشش سوخت یا به اصطلاح پس سوزی است.

البته میزان دود خروجی از اگزوز در نشان دهنده میزان عیب و نقص در موتور است بطور مثال کم بودن دود سیاه خروجی نشان می دهد که انژکتورها یا پمپ انژکتور به میزان کمی از تنظیم خارج شده اند و یا فیلتر هوا گرفته است و از سوی دیگر بیش از حد بودن دود سیاه بصورت غلیظ از اگزوز نشانگر خرابی بیش از اندازه پمپ و انژکتور و بیش از حد بودن سوخت مصرفی و یا فشار  بار وارده بر موتور است ، که موجب گرم شدن موتور برق و و یا حتی در برخی موارد موجب ذوب شدن پیستون می گردد.

بیشتر بخوانید:

فعال بودن سایت ثبت نام فروش تراکتور

آخرین مهلت تمدید پیش فاکتور های فروش تراکتور

قیمت انواع نهاده های دامی و محصولات کشاورزی

 


نظرات کاربران

هیمن
۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ۲۱:۲۳:۱۲
ممنون از مطلب مفیدتون و خسته نباشید.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.