گاهی از اوقات شما مشاهده خواهید کرد که یک دود آبی رنگ از اگزوز موتور دیزل ژنراتور خارج می شود. در این شرایط علت دود آبی رنگ در موتور دیزل ژنراتور چه می تواند باشد؟ با توجه به اینکه سیستم کل دیزل ژنراتور از حالت طبیعی خود خارج شده است، بهتر است علت را یافته و برطرف کنیم. چرا که ممکن است این مشکل، مشکلات بسیار بیشتری را برای کل دیزل ژنراتور ایجاد کند. در این صورت هزینه تعمیرات بسیار بیشتری را به مالک خود تحمیل خواهد کرد. به طور کلی دود آبی دیزل ژنراتور عوامل مختلفی دارد که در ادامه آن ها بررسی خواهیم کرد. برخی از این علت ها نیاز به بررسی متخصص دارد ولی برخی موارد را خودتان هم می توانید بررسی و برطرف نمایید.
1-روغن کارتل خیلی زیاد است
گاهی اوقات پیش می آید که در هنگام تعویض روغن موتور دیزل ژنراتور، روغن قبلی کامل تخلیه نمیشود. در این صورت پس از اضافه نمودن روغن جدید سطح روغن در موتور از میزان حداکثر بالاتر خواهد رفت. پس در هنگام تخلیه روغن به اندازه کافی حوصله به خرج دهید تا روغن قبلی کاملا از موتور خارج شود.
مورد بعدی که باعث این اتفاق می شود، بازهم در هنگام تعویض روغن اتفاق می افتد. گاها پیش آمده که اپراتور بدون توجه به حجم روغن مورد نیاز موتور دیزل، تمام روغن موجود در ظرف روغن خریداری شده را به داخل کارتر می ریزد. این موضوع باعث می شود که سطح روغن از میزان مجاز بیشتر شده و باعث تغییر رنگ دود اگزوز شود و مشکلات بعدی را برای دیزل به بار آورد.
با توجه به این موارد، روغن موجود در کارتل را بررسی کنید. میزان این روغن نباید از میزان حداکثر بیشتر باشد. این کار را می توانید با شاخص تعبیه شده در موتور دیزل انجام دهید. در صورت نیاز از حجم روغن داخل کارتر بکاهید. این کار را میتوانید با باز کردن پیچ کارتل یا با استفاده از دستگاه ساکشن انجام دهید.
2-روغن کارتل خیلی کم است
همانطور که روغن زیاد عامل آبی شدن دود خروجی از اگزوز موتور دیزل ژنراتور می شود، پایین بودن سطح روغن موجود در کارتل هم می تواند باعث این موضوع شود. با توجه به نازل بررسی سطح روغن کارتل، بررسی کنید که میزان روغن کارتل در دیزل ژنراتور از میزان حداقل هم پایین تر نباشد.
اگر میزان روغن کم بود از همان روغن موجود در موتور به آن اضافه کنید.
3- مناسب نبودن روغن برای موتور
روغن موتور در انواع بسیار متنوعی برای موتورهای دیزل ژنراتور در بازار موجود است. این تنوع به خاطر تنوع ساختار موتور ها و نوع کاربرد آن هاست. بر اساس مدل دیزل ژنراتور و با توجه به نوع استفاده ای که از آن می کنید، باید روغن مناسب را انتخاب و استفاده کنید.
در بروشور دیزل ژنراتور با توجه به میزان باری که معمولا روی دیزل می رود، نوع روغن مناسب عنوان شده است. اگر بروشور در دسترس شما نیست، شما می توانید با ما تماس بگیرید، کارشناسان ما با توجه به مدل دستگاه شما نوع روغن مناسب را به شما معرفی خواهند کرد.
4- کثیف بودن فیلتر ها
عامل شایع بعدی که منجر به آبی شدن دود موتور دیزل ژنراتور میشود، کثیفی فیلتر ها است. تمام فیلتر ها را بررسی کنید که از نظر کثیفی در حد مطلوبی باشند. فیلتر سوخت و فیلتر روغن در این عامل از اهمین بیشتری برخورداند ولی آلودگی فیلتر هوا هم میتواند باعث این مشکل شود.
5- سوپر (توربو شارژر) معیوب است
برای بررسی این مورد، در هنگام خاموشی دیزل ژنراتور و سرد بودن آن، دهانه ورودی هوای تازه به دیزل را جدا کرده و با دست عملکرد سوپر را بررسی کنید. در صورت قفل بودن و عدم حرکت، باید توربو شارژر یا همان سوپر را باز کرده و برای بررسی بیشتر به کارشناس نشان دهید.
شافت سوپر باید دارای لقی بسیار کمی باشد، در صورت لقی زیاد، باز هم باید توربو شارژر به متخصصین نشاد داده شود. اگر این کار به تاخیر بیوفتد، ممکن است باعث خرابی توربین شود.
سایر عوامل
در ادامه سایر عواملی که باعث آبی شدن دود خروجی از موتور دیزل ژنراتور می شود و باید توسط متخصص (مکانیک) بررسی و برطرف شود را عنوان میکنیم.
6- لقی بین پیستون و بوش سیلندر زیاد است
7- فرسودگی یا شکستگی رینگ
8- کاسه نمد های سرگاید سوپاپ ها خراب است
9- معیوب بودن سوپاپ ها
10- سوخته بودن سوپاپ ها
11- گرفتگی لوله های مکش روغن
در صورتی که مشکل با 5 روش اول که بررسی کردیم برطرف نشد، ممکن است عیب مربوط به این 6 عامل آخر باشد. در این صورت به دلیل حساس بودن کار باید به متخصص (مکانیک) مراجعه شود.
دود خروجی به رنگ سفید
1- وجود آب در سوخت و ایجاد دود سفید: وجود ناخالصی ها نظیر اب درون سوخت منجر به احتراق ناقص و بد کار کردن موتور می شود که برای جلوگیری از این مشکل می توان از فیلترهای ابگیر و یا فیلترهای تصفیه کننده سوخت در مسیر ورودی گازوئیل استفاده کرد.
2- آوانس بیش از حد تزریق سوخت و ایجاد دود سفید: در این حالت چون پیستون به آخر کورس تراکم نمی رسد لذا درجه حرارت هوای متراکم شده به حد اشتعال کامل سوخت نمی رسد ودر نتیجه قسمتی از سوخت بصورت کامل محترق نمی شود و نسوخته از موتور خارج می گردد این حالت شبیه حالت خام سوزی است.
3- سرد بودن موتور و ایجاد دود سفید: در ابتدای کار ،چون قطعات موتوری سرد است، مقداری از گرمای تراکم توسط این قطعات و مایع سیستم خنک کننده جذب می شود و به همین دلیل گرمای درون محفظه احتراق به حد مطلوب نرسیده واحتراق سوخت ناقص خواهد بود با کارکردن موتور به مدت چند دقیقه و گرم شدن موتور این مشکل حل می شود.لازم به یادآوری است که فلسفه وجودی ترموستات نیز در سیستم خنک کاری موتور همین نکته است که ترموستات از گردش مایع خنک کننده در ابتدای شروع کار موتور بصورت موقتی جلوگیری میکند تا دما سیلندر و محفظه احتراق هر چه سریعتر گرم شده و پس از رسیدن به دمای مطلوب جهت احتراق ،ترموستات به اصلاح باز شده و گردش آب در سیستم خنک کننده امکان پذیر می گردد و پس از مدتی با افزایش درجه حرارت موتور سفید دود به تدریج ناپدید شده.
دود خروجی به رنگ خاکستری
در برخی موارد در خروجی اگزوز جرقه های آتش همراه با دود خاکستری مشاهده می شود که دلیل آن خرابی انباره اگزوز ودر مواردی تنظیم نبودن فیلر سوپاپ ها و تایمینگ نبودن زمان پاشش سوخت یا به اصطلاح پس سوزی است.
البته میزان دود خروجی از اگزوز در نشان دهنده میزان عیب و نقص در موتور است بطور مثال کم بودن دود سیاه خروجی نشان می دهد که انژکتورها یا پمپ انژکتور به میزان کمی از تنظیم خارج شده اند و یا فیلتر هوا گرفته است و از سوی دیگر بیش از حد بودن دود سیاه بصورت غلیظ از اگزوز نشانگر خرابی بیش از اندازه پمپ و انژکتور و بیش از حد بودن سوخت مصرفی و یا فشار بار وارده بر موتور است ، که موجب گرم شدن موتور برق و و یا حتی در برخی موارد موجب ذوب شدن پیستون می گردد.
بیشتر بخوانید:
فعال بودن سایت ثبت نام فروش تراکتور
آخرین مهلت تمدید پیش فاکتور های فروش تراکتور
قیمت انواع نهاده های دامی و محصولات کشاورزی