خبرگزاری سایت تراکتور
۱۳۹۹/۱۰/۲۹
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی، عرضه تراکتور سهمیه بندی و ساختار شبکه توزیع را علت اصلی شکل گیری دلال بازی در این بخش اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور: حمیدرضا نامی با اشاره به این که تراکتور، کمباین و مابقی ادوات کشاورزی سه مبحث متفاوت از یکدیگر هستند، اظهار کرد: «در شرایط فعلی، تراکتور به دست کشاورزان واقعی نمی رسد. کمباین هم با نرخ پایین در شبکه عرضه نمی شود و سایر ماشین ها و ادوات کشاورزی دچار چسبندگی قیمت هستند که با این وجود فضای رقابتی از بین رفته است.»
وی با انتقاد از این مساله که تراکتور با نرخ واقعی به دست کشاورزان نمی رسد، افزود: «درحال حاضر قیمت یک تراکتور شش سیلندر در سایت کارخانه تراکتور ۲۳۰میلیون تومان است که متاسفانه در چرخه توزیع با محدودیت عرضه می شود. چراکه بخش عمده آن سر از بازار سیاه در می آورد.»
نامی ادامه داد: «با وجود محدودیت عرضه در ساختار توزیع، کشاورزان واقعی ناچارند دوبرابر قیمت، تراکتور مورد نیاز را از بازار آزاد بخرند و مشکل ما این است که به رغم اصرار دولت در ساختار فعلی توزیع، اما به علت نشتی، تراکتور چندبرابر تعدادی که در شبکه توزیع عرضه می شود، در مبادلات تجاری بازار آزاد مورد دادوستد قرار می گیرد و اختلاف قیمت با کارخانه چشمگیر است.»
وی حذف برنامه ریزی تکلیفی برای فضای اقتصادی را تنها راه جلوگیری از انحرافات دانست و افزود: «ساختار اقتصادی دولت، دقیق و هوشمندانه تر از بازار واقعی کسب وکار نیست. چرا که در بازار واقعی کسب وکار، شرکت ها با شرایط و نرخ مناسب با یکدیگر به رقابت می پردازند و بدیهی است با وجود اختلاف فاحش قیمت تراکتور دولتی با بازار آزاد، بسیاری از کشاورزنماها وسوسه می شوند تراکتور خود را در بازار آزاد عرضه کنند.»پی نوشت: متاسفانه با وجود تمام اعتراض های کشاورزان و مسئولان کشوری همچنان شاهد رشد چشمگیر قیمت ها هستیم و گویا شایعاتی نیز مبنی بر افزایش قیمت های کارخانه تراکتورسازی تبریز هر سه ماه یکبار همچون کارخانه خودرو سازی در بازار وجود دارد که این شایعات باعث شده تا قیمت ها همچنان دچار رشد و تشنج در بازار قیمت تراکتور باشد. بازار فروش تراکتور نیازمند ثبات و کاهش قیمت میباشد.
بیشتر بخوانید:
تاثیر میزان فشار باد تایر چرخ های عقب، عمق شخم و سرعت پیشروی بر لغزش تراکتور