تعمیرکار تراکتور خود باشیم | سرویس و نگهداری تراکتور

۱۳۹۹/۰۹/۲۸

تعمیرکار تراکتور خود باشیم | سرویس و نگهداری تراکتور

سایت تراکتور در تلاش است تا هر آنچه کشاورزان و کاربران تراکتور در ضمینه تراکتور و ماشین آلات کشاورزی اعم از خرید تراکتور،فروش تراکتور، خرید و فروش ماشین آلات کشاورزی، اخبار روز تراکتور و مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی و ... نیاز دارند را برطرف کند. در این راستا این مقاله را تهیه کرده ایم تا شما با آموزش انجام سرویس‌های دوره‌ای تراکتور برای داشتن عملکرد مناسب و کاهش هزینه‌های بعدی بسیار مهم آموزش ببینید. 

                       خلاصه سرویس و نگهداری تراکتور

نگهداری سیستم روغن کاری

عواملی که باعث بالا رفتن فشار روغن می‌شوند مانند غلظت بالا وگرفتگی مجاری روغن هستند و عواملی مانند غلظت روغن، فرسودگی پمپ و قطعات موتور و نشتی باعث کم شدن فشار روغن می‌شود. حتما باید از روغن موتور با غلظت مناسب و تمیز استفاده کرد و در نگهداری از روغن دقت کرد. وظایف سیستم روغن کاری شامل کم کردن اصطکاک و روانکاری قطعات، کم کردن سر و صدای قطعات متحرک، جذب حرارت موتور و تمیز کردن قطعات موتور است.

سیستم روغن کاری در اکثر تراکتورهای ایران تحت فشار است و یک پیش صافی قبل از پمپ روغن در کف کاتل نصب می‌شود تا از ورود ذرات درشت و براده ها به پمپ جلوگیری شود. برای تعویض روغن باید تراکتور را در جای صافی قرار داد، گرم و سپس خاموش کرد و بعد از آن پیچ تخلیه روغن را که در زیر کارتل قرار دارد و درب ورودی روغن هر دو را باز کرد. اگر نیاز به تعویض فیلتر روغن بود با آچار مخصوص باز کرده، تعویض کرده و فیلتر را از روغن پر می‌کنیم و واشر آن را هم به روغن آغشته می‌کنیم و سپس در محل خود می‌بندیم.

                       تعویض روغن

بعد از انجام این کارها در موتور به مقدار کافی روغن می‌ریزیم و درب ورودی آن را می‌بندبم. در سرویس سالانه باید محفظه میل لنگ و کارتل شستشو داده شود. برای این کار باید ابتدا:

موتور را روشن و گرم کرده و پس از گرم شدن آن را خاموش کرد. با استفاده از نفت سفید چند بار داخل موتور ریخته تا آن قسمت پاک شود. با استفاده از واشر نو و چسب مایع کارتل را سر جای خود نصب و پیچ هایی آن را محکم کنید و در پایان تعویض روغن را همانطور که در بالا گفته شد انجام دهید.

نگهداری صافی هوا و محفظه میل لنگ

                       محفظه میل لنگ

وجود ذرات ریز موجود در هوا باعث ساییدگی دیوار سیلندر و پیستون می‌شود به همین دلیل صافی ها باید تعویض شود. دو نوع صافی خشک و صافی حمام روغن در تراکتور وجود دارد. صافی خشک دارای شبکه های کاغذی است. برای تعویض این صافی ها باید آنها را باز کرده و با فشار هوا تمیز کرد. در صافی حمام روغن هوای ورودی به روغن داخل صافی برخورد نموده و ذرات موجود در هوا جذب روغن می‌شود و برای اینکه همراه هوا روغن کاسه به موتور وارد نشود یه شبکه توری سیمی در قسمت بالای کاسه نصب شده است که روغن را مکیده و به کاسه بر می‌گرداند. روغن استفاده شده در این صافی همان روغنی است که در موتور استفاده می‌شود. در زمان تعویض روغن کاسه صافی هواکش بهتر است شبکه توری سیمی نیز تمیز شود.

 مراحل سرویس کاسه صافی هوا به این ترتیب است:

توری فلزی را با احتیاط از بدنه صافی جدا کرده و پس از شستشو در نفت و با فشار هوای متراکم آنرا خشک و در محل خود نصب و سپس کاسه هواکش را در جای خود نصب نمایید.

در شرایط کاری پر گرد و غبار سرویس هواکش باید از حالت معمول زودتر تعویض شود. تراکتور قبل از صافی اصلی یک پیش صافی هم دارد تا بتواند گرد و غبار هوا را کمتر کند. پیش صافی به صورت روزانه بازدید شود.

                                           تراکتور

اتصالات و شیلنگ ها

شیلنگهای لاستیکی و لوله های فلزی که جریان هوا را به درون موتور وارد می‌کند، باید مورد توجه قرار بگیرند. هر گونه پارگی در شیلنگهای لاستیکی و یا خم شدگی لوله های فلزی باعث بوجود آمدن مشکل در سیستم مکش هوا به درون موتور می‌شود که باید سریعا تعویض شود. در مسیر وردوی هوا به محفظه میل لنگ هم یک توری فلزی قرار داده می‌شود و در صورتی که توری کثیف شود و تعویض نشود فشار هوا در محفظه میل لنگ بالا رفته و روغن از کاسه نمدهای سر و ته میل لنگ بیرون می‌زند. همچنین اسید و لجن هم در کارتل ته نشین می‌شود. به همین دلیل صافی هوا کش محفظه میل لنگ هم باید تعویض شود.

سیستم خنک کننده تراکتور

                                                     سیستم خنک کننده 

وظیفه سیستم خنک کننده تنظیم دما برای کار کردن بهتر موتور است. صفحه درجه حرارت سه ناحیه سفید، سبز و قرمز دارد. ناحیه سفید نشان می‌دهد موتور سرد است، ناحیه سبز دمای موتور طبیعی است و ناحیه قرمز نشان دهنده داغ بودن موتور است. راننده نباید در شرایط سفید رنگ و قرمز رنگ نباید کار کند. در فصل سرما استفاده از ضد یخ ضروری است و بهتر است در تمام سال هم از ضد یخ استفاده شود. کثیف بودن خارج و داخل محفظه موتور، رسوب در مجاری آب بدنه موتور، شل یا پارگی تسمه پروانه، خرابی ترموستات و خرابی پمپ آب از عوامل داغ کردن موتور تراکتور هستند. شل بودن اتصالات و شیلنگ های لاستیکی و یا پارگی آنها باید بررسی شود. اغلب خرابی ترموستات باعث باز و بسته شدن دائمی آنها می‌شود. برای امتحان کردن ترموستات باید آن را در آب داغ انداخت اگر باز نشد باید تعویض شود.

روش تمیز کردن خارجی رادیاتور

با استفاده از فشار آب یا هوای متراکم در جهت خلاف مکش پروانه می‌توان آن را تمیز کرد. در صورتی که رسوبات چسبنده بین پره ها باشند باید با استفاده از مواد حلال و آب تمیز شوند. در صورتی که پره ها روی هم خوابیده باشند با یک تیغه نازک آنها را به حالت اول برگرداند.

                                  تعمیرکار تراکتور خود باشیم | سرویس و نگهداری تراکتور

تمیز کردن داخل رادیاتور

با استفاده از محلول آب و کربنات دو سود داخل رادیاتور را می‌توان تمیز کرد. در صورتی که رسوبات خیلی زیاد باشد رادیاتور باید پیاده شود و سر و ته آن جدا شود و بین لوله ها توسط فرد متخصص سیخ زده شود و دوباره دو منبع به لوله های رابط لحیم شوند. رادیاتور باید روی لوله های لاستیکی انعطاف پذیر سوار شوند و هر گونه برخورد بدنه رادیاتور با بدنه فلزی باعث سوراخ شدن رادیاتور می‌شود.

روش تنظیم سفتی پروانه

تسمه پروانه باید توسط انگشت شست در قسمت وسط حد فاصل بین پولی دینام و پولی سر میل لنگ فشرده شود و یک سانتی متر بازی داشته باشد. اگر تسمه پروانه خیلی سفت باشد خیلی زود خراب می‌شود و به محور و بلبرینگ های دینام صدمه می‌زند و اگر شل باشد دور پروانه و پروانه و پمپ آب کم می‌شود و موتور گرم می‌شود و برق تولیدی دینام هم ضعیف می‌شود.

مراحل تنظیم سفتی تسمه پروانه

پیچ های پایه دینام در پایین و بالا شل شوند. با استفاده از یک اهرم دینام را از بدنه موتور دور کرده و با انگشت شست دیگر سفتی تسمه پروانه آزمایش شود. بعد از تنظیم پیچ های دینام مجدد سفت شوند. از علائم خرابی پمپ آب نشتی آن است. محور پمپ آب باید روزانه گریسکاری شود. از علائم دیگر خرابی پمپ آب، خرابی ذغال آن است. در سرویس سالانه، سیستم خنک کننده به طور کامل شسته شده و مراحل آن:

موتور تا حد طبیعی گرم شود. کل مایع سیستم خنک کننده از شیرهای تخلیه خارج شود. شیرهای خروجی را بسته و با استفاده از محلول سود و آب به نسبت نیم کیلو سود در 10 لیتر آب پر می‌کنیم. مجددا موتور تا حد طبیعی گرم شود تا تمام رسوبات آن حل شوند. سیستم را چند بار با آب کاملا تمیز شستشو می‌دهیم.

                              تعمیرکار تراکتور خود باشیم | سرویس و نگهداری تراکتور

سیستم سوخت رسانی

تمام تراکتورها دارای درجه سوخت هستند تا راننده متوجه مقدار سوخت موجود در باک باشند. ممکن است سیستم سوخت رسانی تراکتور هوا بگیرد که  باید توسط راننده هواگیری شود. مراحل هواگیری سیستم سوخت رسانی:

بعد از پر کردن باک با گازوئیل، پیچهای هواگیری سر فیلترهای سوخت باز شوند. با باز کردن شیلنگهای رابط سوخت و استفاده از پمپ دستی حبابهای موجود در سیستم سوخت رسانی خارج شده تا گازوئیل کاملا صاف شوند.

                                     تعمیرکار تراکتور خود باشیم | سرویس و نگهداری تراکتور

سیستم هیدرولیک تراکتور

باید متناسب با قدرت موتور از تراکتور استفاده شود و هرگونه اضافه بار بخصوص در قسمت هیدرولیک باعث استهلاک و خرابی زودرس قطعات سیستم هیدرولیک می‌شود. استفاده از روغن و فیلتر هیدرولیک تمیز در این سیستم بسیار مهم است. همچنین ظروف نگهداری و انتقال روغن هم باید تمیز باشند. همچنین اتصالات نر و ماده شیلنگ روغن تراکتور هم باید بررسی بشوند.

                                   تعمیرکار تراکتور خود باشیم | سرویس و نگهداری تراکتور  

سیستم انتقال نیرو، ترمزها و محور تواندهی و فرمان

از گرفتن نیم کلاچ به مدت طولانی و آزاد کردن آن به طور ناگهانی خودداری کنید. در بعضی از تراکتورها دو شاخه کلاچ چند وقت یکبار باید گریسکاری شود. محور پدالهای کلاچ و ترمز در زمان مقرر باید گریسکاری شود. اگر ترمز تراکتور تنظیم نیست با استفاده از پیچ تنظیم ترمز هر دو چرخ به طور یکنواخت تنظیم شوند. تراکتورهایی که دارای جعبه فرمان هستند سطح روغن آنها در زمان مقرر کنترل شوند. نشتی روغن کنترل شود و در صورت نشتی کاسه نمد مروطه تعویض شود. ترمز دستی آزمایش شود. پدال قفل دیفرانسیل آزمایش و از درست کار کردن آن مطمن شوید.

بیشتر بخوانید: 

تعمیرکار تراکتور خود باشیم | توصیه به تعمیرکاران و کاربران تراکتورها

تعمیر کار تراکتور خود باشیم | نگهداری از تراکتور در فصل خواب و سرما

تعمیرکار تراکتور خود باشیم | ویدئو آموزشی آشنایی کامل با موتور تراکتور و عیب یابی آن


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.