تعمیرکار تراکتور خود باشیم | توصیه به تعمیرکاران و کاربران تراکتورها

۱۳۹۹/۰۹/۰۷

تعمیرکار تراکتور خود باشیم | توصیه به تعمیرکاران و کاربران تراکتورها

با توجه به افزایش قیمت تراکتور و قطعات یدکی تراکتور ما برای یاری رساندن به شما مخاطبین عزیز تصمیم گرفته ایم در این مقاله به شما کمک کنیم که راه های حفظ و نگهداری هر چه بهتر از تراکتور های خودتان را آموزش بدهیم و از سوی دیگر به بررسی مشکلات فنی تراکتور بپردازیم تا شما در صورت مواجه شدن با این مشکلات بتوانید علت نقص تراکتور خود و راه های برطرف کردن این نواقص را به خوبی آموزش ببینید.

 

 

تعمیرکار کار تراکتور خود باشیم.

 در ابتدا برای حفظ و نگهداری هرچه بهتر تراکتور که وسیله اصلی و پرکاربرد برای شما کشاورزان عزیز است توصیه های کلیدی را بیا میکنیم.

توصیه به کاربران تراکتورها

قبل از شروع به استفاده و رانندگی با تراکتور و انجام عملیات کشاورزی داشتن گواهینامه رانندگی تراکتور الزامی بوده و بمنظور نگهداری صحیح تراکتور هر کاربر موظف است قبل از شروع بکار با تراکتور، کتابچه راهنمای کاربر را دقیقاً مطالعه و به توصیه های آن عمل نماید سپس کنترلهای زیر را به صورت روزانه انجام دهد:بازدید سطح آب رادیاتور و کنترل ظاهری قسمت های خنک کننده موتور

  1.  بازدید میزان سوخت موجود در باک
  2.   بازدید میزان روغن موتور و روغن هیدرولیک
  3.  بازدید و تمیز نمودن هواکش و فیلترهای هواکش
  4.  بازدید باتری
  5.  بازدید سفتی تسمه پروانه
  6. بازدید محل­های گریس­کاری تراکتور و گریسکاری در صورت نیاز طبق دفترچه
  7. بازدید چرخ­ها و لاستیک­ها و کنترل باد لاستیک­ها
  8.  بازدید لوله­ها و شیلنگ­های مربوط به سیستم سوخت­رسانی، خنک کننده و سیستم هیدرولیک از نظر نشتی.

      

توصیه به تعمیرکاران و کاربران تراکتورها

در صورت بروز هر گونه مشکل فنی در تراکتور پیش از اقدام به تعمیر یا  تنظیم ، نخست علت آنرا  پیدا کنید و پس از مشخص شدن علت عیب در اجزاء و مجموعه های تشکیل دهنده تراکتور ، برای رفع عیب ابتدا قسمتهای بیرونی بررسی و اصلاح گردد، اگر چنانکه اقدامات انجام شده ، مؤثر واقع نشد مجموعه معیوب کاملاً دمونتاژ شده و اقدامات اصلاحی صورت گیرد .

تشخیص علت عیب قبل از هرگونه تنظیمات و تعمیرات بسیار حائز اهمیت بوده و از بروز هزینه های بی مورد جلوگیری می نماید .

 

تعمیرکار کار تراکتور خود باشیم.

 

سوالات متداول فنی:

در ذیل پاره ای از سوالات متداول فنی کاربران و تعمیرکاران تراکتورها و همچنین علل احتمالی آنها و راهنمایی بمنظور رفع آنها پرداخته شده است:
 
 الف) موتور تراکتور روشن نمی شود:
۱- دنده های گیربکس یا اهرم پی تی او درگیر و یاسوئیچ ایمنی معیوب است و عمل نمی کند لذا:

اهرم دنده گیر و اهرم پی تی او را در حالت خلاص قرار دهید .

از متصل بودن سوکت سر سیم سوئیچهای ایمنی گیربکس و پی تی او  اطمینان حاصل شود.

از قطع نبودن سیم ها اطمینان حاصل نمائید .

اگر سویچ ایمنی شل باشد آن را به اندازه لازم سفت نمائید تا اتصال برقرار شود .

سوئیچ معیوب است آن را تعویض نمائید .

۲- سوئیچ استارت معیوب است :

سوئیچ را تعویض کنید.

۳- شارژ باتری کمتر از اندازه لازم برای روشن کردن موتور است :
 باتری را شارژ کنید و در صورت عدم شارژ پذیری آنرا تعویض کنید .
  ۴- سولنوئید پمپ انژکتور  معیوب است :

سولنوئید را تست و در صورت خرابی، آنرا تعویض نمائید .

۵-استارت کار نمی کند :

کابل ها و ترمینال های استارت را از نظر قطعی بازدید کنید در صورت نبود مشکل اگر استارت کار نکند اتوماتیک استارت یا ( زغال و ... ) خراب شده است و نیاز به تعمیر دارد .

۶- هوا سرد است :

از شمع گرمکن استفاده شود .

۷- گازوئیل به پمپ انژکتور نمی رسد :

مقدار سوخت داخل باک کنترل شود .

از مسدود نبودن مسیر سوخت رسانی اطمینان حاصل شود .

۸- در سیستم سوخت رسانی ، هوا ، آب یا مواد زائد نفوذ کرده است :

 آب و مواد زائد را از استکانی فیلتر آبگیر تخلیه کنید .

باک گازوئیل را پرکنید .

سیستم را هواگیری نمائید .

۹- فیلتر سوخت گرفتگی دارد :

فیلتر را تعویض کنید .

۱۰- انژکتور ها گرفته یا معیوب اند :

 انژکتورها توسط پمپ ساز بازدید و سرویس شود . 

 ۱۱- در ورودی هوا یا اگزوز گرفتگی وجود دارد :

  فیلتر هوا را سرویس و سیستم ورودی هوا را از بابت وجود گرفتگی احتمالی کنترل کنید .

  سیستم اگزوز را بازدید و گرفتگی احتمالی را رفع کنید .

۱۲- پمپ سوخت رسانی (پمپ سه گوش) عمل نمی کند  :

  پمپ سه گوش را بررسی و در صورت نیاز توری فیلتر را تمیز کنید .

۱۳- پمپ گازوئیل کارائی خود را از دست داده است :

  پمپ انژکتور توسط پمپ ساز سرویس و تنظیم شود .

ب) موتور کار می کند ولی کشش ندارد:

موتور زیر بار است در این صورت بار را کم کنید و یا تراکتور را در دنده پائین تری قرار دهید .

 حجم هوای ورودی کاهش یافته و لازم است فیلتر هوا را بازدید و تمیز کنید .

گازوئیل به مقدار لازم به موتور نمی رسد بنابراین لازم است مسیر سیستم سوخت رسانی را تمیز و در صورت نیاز فیلتر را تعویض کنید.

تنظیم سوپاپ ها درست نیست و نیاز به فیلرگیری دارد و در صورت درست بودن فیلر ممکن است سوپاپها دارای آب بندی مناسب نبوده،گیرپاژ و یا تاب برداشته اند و نیاز به تعویض دارند.

 

تعمیرکار کار تراکتور خود باشیم.

 

ج) موتور داغ می کند:

 از فشار بار تراکتور کاسته یا بمدت کمتر از پنج دقیقه اجازه داده شود تا موتور در حالت در جا کار کند.

نشاندهنده درجه حرارت یا سنسور دما (شمع آب) معیوب است در این صورت بررسی و قطعه معیوب را تعویض نمائید .

مقدار محلول خنک کننده رادیاتور و شبکه های رادیاتور از نظر گرفتگی کنترل و در صورت نیاز تمیز شود.

درب رادیاتور معیوب بوده و اجازه خروج آب را در حالت داغ شدن را نمی دهد لذا نیاز به تعویض دارد .

سطح روغن موتور پائین رفته است. در این صورت مقدار روغن کنترل و میزان شود .

تسمه پروانه شل شده لذا پس از بازدید، میزان سفتی آن را تنظیم نمائید .

عملکرد ترموستات بررسی و در صورت نیاز تعویض شود ( ترموستات را به هیچ عنوان حذف نکنید) .

شمع آب و نشانگر دمای آب را بررسی و در صورت نیاز اصلاح و یا تعویض شود .

 فیلر سوپاپها بررسی شود.


د) موتور خفه می کند :

 حجم هوای ورودی کاهش یافته است  در این صورت فیلتر هوا را بازدید و تمیز یا تعویض نمائید .

 هوا در سیستم سوخت رسانی حبس شده است در این صورت سیستم سوخت رسانی را هوا گیری نمائید .

 سوپاپها چسبیده اند و نیاز به تعمیرات و تعویض آنها وجود دارد.

 منفذ هواگیری باک سوخت مسدود شده است، آنرا بررسی و رفع کنید.

 فیلتر سوخت گرفتگی دارد لذا فیلتر را تعویض کنید .

 سوخت به مقدار مناسب تزریق نمیشود لذا مسیر سوخت رسانی بررسی و تمیز شود .

پمپ انژکتور و انژکتورها کثیف یا معیوبند در این صورت از طریق پمپ ساز آنها را بازدید و سرویس نمائید .

 نوع سوخت نامناسب است لذا  از سوخت مناسب استفاده کنید (در دفترچه سرویس و نگهداری به بخش سوخت و روغنکاری مراجعه کنید) .

اتصالات سلونوئید خاموش کننده موتور را بررسی و در صورت عدم عملکرد ، آن را تعویض کنید .


 ر) موتور در دور آرام ( مالی گاز ) درست کار نمی کند:

 دور موتور پائین تر از حد لازم است در این صورت دور موتور را تنظیم کنید.

 گازوئیل به مقدار کافی به موتور نمی رسد، سیستم سوخت رسانی را بازدید و لوله ها را تمیز نمائید .


ز) موتور ریپ می زند و نامیزان کار می کند:

انژکتورها نیاز به سرویس دارند.

 پمپ انژکتور نیاز به سرویس و یا تنظیم دارد.

مسیر گازوئیل از باک تا پمپ انژکتور از نظر گرفتگی بررسی شود .


س) موتور روغن کم می کند:

 روغن موتور دارای کیفیت و یا غلظت (ویسکوزیته) مناسبی نمی باشد لذا از روغن موتور توصیه شده شرکتی استفاده نمایید.

 روغن از موتور  نشت می کند بنابراین نشتی روغن را برطرف نمائید.

موتور بر اثر کارکرد و استهلاک بوشها یا رینگ دچار روغن سوزی شده است ( نیاز به تعمیرات دارد )

 

بدلیل نگهداری نامناسب فیلترهای هوا، احتمالا موتور خاک کشیده و باعث آسیب به موتور و روغن سوزی شده است ( نیاز به تعمیرات دارد )

 

در صورت خرابی لاستیک گیت یا گشاد شدن گاید سوپاپ هوا ، روغن سوزی ایجاد خواه شد (نیاز به تعمیرات دارد)

اگر به اطلاعات بیشتری درباره لاستیک و مشکلات لاستیک نیاز دارید بر روی لینک زیر ضربه بزنید: 

https://tractor.ir/article/315/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1 )

 
موتور بدلیل کاربری نامناسب یا نگهداری نامناسب بیش از حد داغ کرده و باعث دفرمگی در قطعات داخلی آن شده است (نیاز به تعمیرات دارد)


ش) فشار روغن موتور کمتر از حد معمول می باشد(چراغ روغن روشن است) :

درجه ویسکوزیته روغن نامناسب است لذا از روغن موتور توصیه شده شرکتی استفاده نمایید.

لوله های انتقال روغن موتور دچار شکستگی، شل بودن اتصالات یا گرفتگی شده اندکه در این صورت نیاز به آچارکشی،تمیز نمودن یا تعویض دارند.

سطح روغن موجود در کارتر از اندازه لازم پایین تر است ، نشتی ها را بررسی و روغن بمقدار مناسب اضافه نمائید .

فشار شکن اویل پمپ گیر کرده، یا معیوب است و نیاز به تمیز نمودن یا تعویض دارد.

فیلتر روغن گرفتگی دارد، در این صورت فیلتر را تعویض نمائید .

در صورت نبود مشکل در موارد بالا شمع یا نشانگر فشار روغن معیوب است، آن را تعویض نمائید .

  ص) موتور تراکتور دارای دود سیاه زیادی است:

به دلیل انتخاب دنده نامناسب موتور زیر فشار است در این صورت با توجه به میزان بار ، تراکتور را در دنده مناسب قرار دهید .

 مسیر فیلتر هوا گرفتگی دارد در ا ین صورت آن را بررسی و تمیز کنید و در صورت نیاز فیلتر هواکش تعویض شود.

 گازوئیل نامناسب یا با مواد سوختی دیگر ترکیب شده است در این صورت سوخت موجود در باک را با گازوئیل مناسب جایگزین نمائید .

 سوپاپها تنظیم نیستند در این صورت نیاز به فیلر گذاری دارد .

 پمپ انژکتور از تنظیم خارج شده  است در این مورد به تعمیرکار مجاز یا نمایندگی مراجعه شود .

 تعمیرکار کار تراکتور خود باشیم.
ض) مصرف سوخت بالاست :

مسیر سوخت رسانی نشتی دارد لذا لوله های سوخت رسانی را آچار کشی یا تعویض کنید .

موتور زیر فشار است لذا با توجه به میزان بار ،دنده مناسب انتخاب شود .

سوزن انژکتورها درست کار نمی کند و نیاز به سرویس دارد .

حداکثر دور موتور در حالت درجا از مقدار لازم بیشتر است در این صورت تنظیم دور آرام کنترل شود .

 پمپ انژکتور دچار مشکل شده لذا نیاز به تست و تنظیم دارد .


نظرات کاربران

amereza.com
۱۴۰۳/۰۲/۱۴ ۰۱:۲۹:۳۳
باسلام تراکتور من ۹۳۸کمرشکن است موتورتازه تعمیره اماازیکی ازسرسیلندرها روغن میریزه به اگزوزدلیلش چیه
پاسخ ادمین:
با سلام. وقت بخیر . احتمالا مورد از سرسیلندر تراکتورتون هست ولی لطفا براس بررسی بیشتر به تعمیرکار مراجعه کنید تا خسارت بیشتری به دستگاهتون وارد نشده است. خدمت به شما افتخار ماست.
بدون نام
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۹:۱۷:۴۸
سلام تراکتورکاسپین دارم وقتی رفتم داخل زمین کشاورزی مشعول کاربشوم دنده گذاشتم ولی تراکتورحرکت نمی کندعلت خرابی چیست ممنونم
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر. سوال شما به صورت کلی درج شده است. لطفا سوال خود را با جزئیات بیشتر بیان کنید. خدمت به شما افتخار ماست.
بدون نام
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۹:۱۶:۲۲
سلام تراکتورکاسپین دارم وقتی رفتم داخل زمین کشاورزی مشعول کاربشوم دنده گذاشتم ولی تراکتورحرکت نمی کندعلت خرابی چیست ممنونم
پاسخ ادمین:
سلام نظر شما به صورت تکراری درج شده است و در نظر قبل پاسخ کامل به شما ارائه شده است.
رشیدگاوززن
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۹:۱۵:۳۹
سلام تراکتورکاسپین دارم وقتی رفتم داخل زمین کشاورزی مشعول کاربشوم دنده گذاشتم ولی تراکتورحرکت نمی کندعلت خرابی چیست ممنونم
پاسخ ادمین:
سلام نظر شما به صورت تکراری درج شده است و در نظر قبل پاسخ کامل به شما ارائه شده است.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.