۱۳۹۹/۰۹/۰۷
با توجه به افزایش قیمت تراکتور و قطعات یدکی تراکتور ما برای یاری رساندن به شما مخاطبین عزیز تصمیم گرفته ایم در این مقاله به شما کمک کنیم که راه های حفظ و نگهداری هر چه بهتر از تراکتور های خودتان را آموزش بدهیم و از سوی دیگر به بررسی مشکلات فنی تراکتور بپردازیم تا شما در صورت مواجه شدن با این مشکلات بتوانید علت نقص تراکتور خود و راه های برطرف کردن این نواقص را به خوبی آموزش ببینید.
در ابتدا برای حفظ و نگهداری هرچه بهتر تراکتور که وسیله اصلی و پرکاربرد برای شما کشاورزان عزیز است توصیه های کلیدی را بیا میکنیم.
توصیه به کاربران تراکتورها
قبل از شروع به استفاده و رانندگی با تراکتور و انجام عملیات کشاورزی داشتن گواهینامه رانندگی تراکتور الزامی بوده و بمنظور نگهداری صحیح تراکتور هر کاربر موظف است قبل از شروع بکار با تراکتور، کتابچه راهنمای کاربر را دقیقاً مطالعه و به توصیه های آن عمل نماید سپس کنترلهای زیر را به صورت روزانه انجام دهد:بازدید سطح آب رادیاتور و کنترل ظاهری قسمت های خنک کننده موتور
- بازدید میزان سوخت موجود در باک
- بازدید میزان روغن موتور و روغن هیدرولیک
- بازدید و تمیز نمودن هواکش و فیلترهای هواکش
- بازدید باتری
- بازدید سفتی تسمه پروانه
- بازدید محلهای گریسکاری تراکتور و گریسکاری در صورت نیاز طبق دفترچه
- بازدید چرخها و لاستیکها و کنترل باد لاستیکها
- بازدید لولهها و شیلنگهای مربوط به سیستم سوخترسانی، خنک کننده و سیستم هیدرولیک از نظر نشتی.
توصیه به تعمیرکاران و کاربران تراکتورها
در صورت بروز هر گونه مشکل فنی در تراکتور پیش از اقدام به تعمیر یا تنظیم ، نخست علت آنرا پیدا کنید و پس از مشخص شدن علت عیب در اجزاء و مجموعه های تشکیل دهنده تراکتور ، برای رفع عیب ابتدا قسمتهای بیرونی بررسی و اصلاح گردد، اگر چنانکه اقدامات انجام شده ، مؤثر واقع نشد مجموعه معیوب کاملاً دمونتاژ شده و اقدامات اصلاحی صورت گیرد .
تشخیص علت عیب قبل از هرگونه تنظیمات و تعمیرات بسیار حائز اهمیت بوده و از بروز هزینه های بی مورد جلوگیری می نماید .
سوالات متداول فنی:
در ذیل پاره ای از سوالات متداول فنی کاربران و تعمیرکاران تراکتورها و همچنین علل احتمالی آنها و راهنمایی بمنظور رفع آنها پرداخته شده است:
الف) موتور تراکتور روشن نمی شود:
۱- دنده های گیربکس یا اهرم پی تی او درگیر و یاسوئیچ ایمنی معیوب است و عمل نمی کند لذا:اهرم دنده گیر و اهرم پی تی او را در حالت خلاص قرار دهید .
از متصل بودن سوکت سر سیم سوئیچهای ایمنی گیربکس و پی تی او اطمینان حاصل شود.
از قطع نبودن سیم ها اطمینان حاصل نمائید .
اگر سویچ ایمنی شل باشد آن را به اندازه لازم سفت نمائید تا اتصال برقرار شود .
سوئیچ معیوب است آن را تعویض نمائید .
۲- سوئیچ استارت معیوب است :
سوئیچ را تعویض کنید.
۳- شارژ باتری کمتر از اندازه لازم برای روشن کردن موتور است :
باتری را شارژ کنید و در صورت عدم شارژ پذیری آنرا تعویض کنید .
۴- سولنوئید پمپ انژکتور معیوب است :سولنوئید را تست و در صورت خرابی، آنرا تعویض نمائید .
۵-استارت کار نمی کند :
کابل ها و ترمینال های استارت را از نظر قطعی بازدید کنید در صورت نبود مشکل اگر استارت کار نکند اتوماتیک استارت یا ( زغال و ... ) خراب شده است و نیاز به تعمیر دارد .
۶- هوا سرد است :
از شمع گرمکن استفاده شود .
۷- گازوئیل به پمپ انژکتور نمی رسد :
مقدار سوخت داخل باک کنترل شود .
از مسدود نبودن مسیر سوخت رسانی اطمینان حاصل شود .
۸- در سیستم سوخت رسانی ، هوا ، آب یا مواد زائد نفوذ کرده است :
آب و مواد زائد را از استکانی فیلتر آبگیر تخلیه کنید .
باک گازوئیل را پرکنید .
سیستم را هواگیری نمائید .
۹- فیلتر سوخت گرفتگی دارد :
فیلتر را تعویض کنید .
۱۰- انژکتور ها گرفته یا معیوب اند :
انژکتورها توسط پمپ ساز بازدید و سرویس شود .
۱۱- در ورودی هوا یا اگزوز گرفتگی وجود دارد :
فیلتر هوا را سرویس و سیستم ورودی هوا را از بابت وجود گرفتگی احتمالی کنترل کنید .
سیستم اگزوز را بازدید و گرفتگی احتمالی را رفع کنید .
۱۲- پمپ سوخت رسانی (پمپ سه گوش) عمل نمی کند :
پمپ سه گوش را بررسی و در صورت نیاز توری فیلتر را تمیز کنید .
۱۳- پمپ گازوئیل کارائی خود را از دست داده است :
پمپ انژکتور توسط پمپ ساز سرویس و تنظیم شود .
ب) موتور کار می کند ولی کشش ندارد:
موتور زیر بار است در این صورت بار را کم کنید و یا تراکتور را در دنده پائین تری قرار دهید .حجم هوای ورودی کاهش یافته و لازم است فیلتر هوا را بازدید و تمیز کنید .
گازوئیل به مقدار لازم به موتور نمی رسد بنابراین لازم است مسیر سیستم سوخت رسانی را تمیز و در صورت نیاز فیلتر را تعویض کنید.
تنظیم سوپاپ ها درست نیست و نیاز به فیلرگیری دارد و در صورت درست بودن فیلر ممکن است سوپاپها دارای آب بندی مناسب نبوده،گیرپاژ و یا تاب برداشته اند و نیاز به تعویض دارند.
ج) موتور داغ می کند:
از فشار بار تراکتور کاسته یا بمدت کمتر از پنج دقیقه اجازه داده شود تا موتور در حالت در جا کار کند.
نشاندهنده درجه حرارت یا سنسور دما (شمع آب) معیوب است در این صورت بررسی و قطعه معیوب را تعویض نمائید .
مقدار محلول خنک کننده رادیاتور و شبکه های رادیاتور از نظر گرفتگی کنترل و در صورت نیاز تمیز شود.
درب رادیاتور معیوب بوده و اجازه خروج آب را در حالت داغ شدن را نمی دهد لذا نیاز به تعویض دارد .
سطح روغن موتور پائین رفته است. در این صورت مقدار روغن کنترل و میزان شود .
تسمه پروانه شل شده لذا پس از بازدید، میزان سفتی آن را تنظیم نمائید .
عملکرد ترموستات بررسی و در صورت نیاز تعویض شود ( ترموستات را به هیچ عنوان حذف نکنید) .
شمع آب و نشانگر دمای آب را بررسی و در صورت نیاز اصلاح و یا تعویض شود .
فیلر سوپاپها بررسی شود.
د) موتور خفه می کند :حجم هوای ورودی کاهش یافته است در این صورت فیلتر هوا را بازدید و تمیز یا تعویض نمائید .
هوا در سیستم سوخت رسانی حبس شده است در این صورت سیستم سوخت رسانی را هوا گیری نمائید .
سوپاپها چسبیده اند و نیاز به تعمیرات و تعویض آنها وجود دارد.
منفذ هواگیری باک سوخت مسدود شده است، آنرا بررسی و رفع کنید.
فیلتر سوخت گرفتگی دارد لذا فیلتر را تعویض کنید .
سوخت به مقدار مناسب تزریق نمیشود لذا مسیر سوخت رسانی بررسی و تمیز شود .
پمپ انژکتور و انژکتورها کثیف یا معیوبند در این صورت از طریق پمپ ساز آنها را بازدید و سرویس نمائید .
نوع سوخت نامناسب است لذا از سوخت مناسب استفاده کنید (در دفترچه سرویس و نگهداری به بخش سوخت و روغنکاری مراجعه کنید) .
اتصالات سلونوئید خاموش کننده موتور را بررسی و در صورت عدم عملکرد ، آن را تعویض کنید .
ر) موتور در دور آرام ( مالی گاز ) درست کار نمی کند:دور موتور پائین تر از حد لازم است در این صورت دور موتور را تنظیم کنید.
گازوئیل به مقدار کافی به موتور نمی رسد، سیستم سوخت رسانی را بازدید و لوله ها را تمیز نمائید .
ز) موتور ریپ می زند و نامیزان کار می کند:انژکتورها نیاز به سرویس دارند.
پمپ انژکتور نیاز به سرویس و یا تنظیم دارد.
مسیر گازوئیل از باک تا پمپ انژکتور از نظر گرفتگی بررسی شود .
س) موتور روغن کم می کند:روغن موتور دارای کیفیت و یا غلظت (ویسکوزیته) مناسبی نمی باشد لذا از روغن موتور توصیه شده شرکتی استفاده نمایید.
روغن از موتور نشت می کند بنابراین نشتی روغن را برطرف نمائید.
موتور بر اثر کارکرد و استهلاک بوشها یا رینگ دچار روغن سوزی شده است ( نیاز به تعمیرات دارد )
بدلیل نگهداری نامناسب فیلترهای هوا، احتمالا موتور خاک کشیده و باعث آسیب به موتور و روغن سوزی شده است ( نیاز به تعمیرات دارد )
در صورت خرابی لاستیک گیت یا گشاد شدن گاید سوپاپ هوا ، روغن سوزی ایجاد خواه شد (نیاز به تعمیرات دارد)
اگر به اطلاعات بیشتری درباره لاستیک و مشکلات لاستیک نیاز دارید بر روی لینک زیر ضربه بزنید:
موتور بدلیل کاربری نامناسب یا نگهداری نامناسب بیش از حد داغ کرده و باعث دفرمگی در قطعات داخلی آن شده است (نیاز به تعمیرات دارد)
ش) فشار روغن موتور کمتر از حد معمول می باشد(چراغ روغن روشن است) :درجه ویسکوزیته روغن نامناسب است لذا از روغن موتور توصیه شده شرکتی استفاده نمایید.
لوله های انتقال روغن موتور دچار شکستگی، شل بودن اتصالات یا گرفتگی شده اندکه در این صورت نیاز به آچارکشی،تمیز نمودن یا تعویض دارند.
سطح روغن موجود در کارتر از اندازه لازم پایین تر است ، نشتی ها را بررسی و روغن بمقدار مناسب اضافه نمائید .
فشار شکن اویل پمپ گیر کرده، یا معیوب است و نیاز به تمیز نمودن یا تعویض دارد.
فیلتر روغن گرفتگی دارد، در این صورت فیلتر را تعویض نمائید .
در صورت نبود مشکل در موارد بالا شمع یا نشانگر فشار روغن معیوب است، آن را تعویض نمائید .
ص) موتور تراکتور دارای دود سیاه زیادی است:
به دلیل انتخاب دنده نامناسب موتور زیر فشار است در این صورت با توجه به میزان بار ، تراکتور را در دنده مناسب قرار دهید .
مسیر فیلتر هوا گرفتگی دارد در ا ین صورت آن را بررسی و تمیز کنید و در صورت نیاز فیلتر هواکش تعویض شود.
گازوئیل نامناسب یا با مواد سوختی دیگر ترکیب شده است در این صورت سوخت موجود در باک را با گازوئیل مناسب جایگزین نمائید .
سوپاپها تنظیم نیستند در این صورت نیاز به فیلر گذاری دارد .
پمپ انژکتور از تنظیم خارج شده است در این مورد به تعمیرکار مجاز یا نمایندگی مراجعه شود .
ض) مصرف سوخت بالاست :مسیر سوخت رسانی نشتی دارد لذا لوله های سوخت رسانی را آچار کشی یا تعویض کنید .
موتور زیر فشار است لذا با توجه به میزان بار ،دنده مناسب انتخاب شود .
سوزن انژکتورها درست کار نمی کند و نیاز به سرویس دارد .
حداکثر دور موتور در حالت درجا از مقدار لازم بیشتر است در این صورت تنظیم دور آرام کنترل شود .
پمپ انژکتور دچار مشکل شده لذا نیاز به تست و تنظیم دارد .