سوپاپ EGR چیست؟

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۲/۱۲/۲۱

سوپاپ EGR چیست؟

EGR مخفف عبارت Exhaust Gas Recirculation (گردش مجدد گاز خروجی) است. عملکرد اصلی سوپاپ EGR کنترل انتشار گازهای خروجی در موتورهای بنزینی و دیزلی است.این قطعه نقش مهمی در حفظ سلامت موتور و سیستم اگزوز خودرو دارد. شیر گردش مجدد گاز اگزوز به طور دقیق گازهای خروجی سنگین را در سیستم ورودی موتور بازگردش می دهد تا بازده موتور را بهبود بخشد، میزان انتشار NOx را کاهش دهد و مصرف سوخت را پایین بیاورد.

ماشین هایی که مردم سوار هستند تکنولوژی های زیادی دارند که مردم از آنها تا وقتی خراب نشوند بی خبر اند. و یکی از این تکنولوژی ها کنترل آلایندگی خودرو (EGR) است.

سوپاپ های (EGR) که در خودرو های بنزینی و دیزلی استفاده می شوند برای کمتر کردن آلایندگی خودرو ساخته شده اند و انتشار اکسید نیتروژن (NOx) را کمتر می کند.
؛(NOx) گروهی از گاز ها هستند که برای سلامتی انسان مضر هستند، خودروسازان برای کمتر تولید کردن این گاز ها توسط خودرو سوپاپ های (EGR) طراحی کرده اند.
سوپاپ های (EGR) گاز های خروجی موتور را وارد منیفولد هوا می کنند، گاز های خروجی وقتی وارد منیفولد هوا می شوند باعث سرد شدن سیلندر می شوند و کاهش دمای سیلندر باعث کمتر تولید شدن گاز های (NOx) می شود.
خودروهای جدید دارای یک سوپاپ (EGR) فشار قوی هستند و خودروهای یورو ۶ دارای دو سوپاپ (EGR) هستند.

در جدیدترین موتورهای درون سوز، سیستمEGR (بازچرخش گاز خروجی) انتشار NOx تولید شده در طی فرآیند احتراق سوخت (مانند بنزین، گازوئیل یا گاز) را کنترل می کند.

در فرآیند احتراق سوخت، موتور هوا را از جو می مکد و آن را با سوخت مخلوط می کند. با شروع سوختن مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق، دمای مخلوط افزایش می یابد که باعث انتشار نیتروژن اکسید (NOx) می شود.

اگر خودروی شما دریچه های EGR نداشته باشد، NOx تولید شده ممکن است در اتمسفر تخلیه شود که می تواند مشکلات جدی در سلامتی مانند سرطان، مرگ سرنشین و غیره ایجاد کند.

اصل کار سیستم EGR شامل بازگرداندن بخش کوچکی از گازهای خروجی از طریق منیفولد ورودی به محفظه احتراق موتور است. این محفظه احتراق دمای احتراق را پایین می آورد و میزان انتشار NOx را کاهش می دهد.

این شیر حیاتی ترین بخش موتور است و معمولا بسته است. توسط استپر یا موتور خلاء داخلی به کار گرفته می شود. منیفولد ورودی را به منیفولد دود متصل می کند. به این ترتیب، سوپاپ EGR جریان گازهای خروجی  را با توجه به نیاز موتور کنترل می کند.

عملکرد شیر EGR

هوای اتمسفر تقریباً 80 درصد نیتروژن دارد. هنگامی که این نیتروژن در دمای بسیار بالا در داخل محفظه احتراق موتور گرم می شود، با گاز بی اثر معمولی واکنش داده و NOx خطرناک تولید می کند. این NOx  تولیده شده به سیستم  EGR  منتقل شده و از آنجا به محیط تخلیه می شود.

سیستم گردش مجدد گاز خروجی بخش اضافی NOx را به داخل محفظه احتراق می فرستد، جایی که با هوای تازه ترکیب می شود و دمای محفظه را کاهش می دهد.

این سیستم مقدار O2 را می کاهد و مقدار بخار آب را در مخلوط احتراق بالا می برد که این حداکثر دمای فرآیند احتراق را کاهش می دهد. این به این دلیل است که فرآیند تولید NOx با افزایش حداکثر دمای احتراق افزایش می یابد.

سیستم EGR دارای یک شیر است. این شیر میزان انتشار NOx را کنترل می کند. بین منیفولد دود و منیفولد ورودی نصب می شود. به عبارت ساده، این سوپاپ بین منیفولد ورودی و منیفولد دود ارتباط برقرار می کند.

شیر EGR به محض روشن شدن موتور شروع به کار می کند، به دمای کاری مناسب می رسد و سرعت خودرو را افزایش می دهد. این شیر میزان انتشار NOx را کاهش می دهد.

به محض کاهش سرعت خودرو و توقف موتور، شیر به حالت بسته خود باز می گردد و جریان گازهای خروجی را متوقف می کند.

به بیان ساده تر ،همه خودرو ها مجهز به سیستم اگزوز هستند و سوپاپ (EGR) جزو اساسی در این سیستم است، سوپاپ های (EGR) این گاز ها را دوباره وارد هوای ورودی موتور می کند و با هوای کمتر و نیتروژن بیشتر مصرف سوخت خودرو کمتر می شود و دمای سیلندر موتور کمتر می شود و تولید گاز (NOx) توسط خودرو کمتر می شود.
سوپاپ EGR باز و بسته می شود، وقتی خودرو را روشن می کنیم سوپاپ بسته می شود و وقتی با سرعت کم حرکت می کنیم یا خودرو در حالت توقف روشن است باز می شود، وقتی شتاب سریع می گیریم یا با سرعت بالا حرکت می کنیم این سوپاپ بسته می شود تا از رسیدن اکسیژن کافی و زیاد به سیلندر مطمئن شود.

 

انواع سوپاپ (EGR)

  • سوپاپ EGR فشار قوی دیزل
  • شیرهای دیجیتال EGR
  • سوپاپ های EGR کم فشار دیزل
  • سوپاپ های EGR  که با خلا کار می کنند
  • سوپاپ های EGR بنزینی

 

  1. سوپاپ EGR فشار قوی دیزلی: گاز های خروجی فشار قوی را از آلایندگی و دود خودرو توسط فیلتر جدا می کند بعد گاز ها را از طریق لوله به منیفولد هوای ورودی وارد می کند. این شیر درست قبل از فیلتر ذرات دیزل نصب می شود.
  2. سوپاپ EGR فشار ضعیف دیزلی: وقتی دود و آلاینده از فیلتر عبور می کند گاز های مضر را از دود و آلاینده ای که از اگزوز بیرون می رود خارج می کند و جریان گازی کمتری نسبت به سوپاپ (EGR) فشار قوی دارد و گاز ها از طریق لوله وارد هوای منیفولد ورودی می شوند.
  3. شیرهای دیجیتال EGR: این نوع سوپاپ دارای شیر برقی، یک موتور استپر یا سلونوئید و یک سنسور فیدبک می باشد. این شیر سیگنال های مدولاسیون پهنای پالس را از ECU دریافت می کند تا جریان گازهای خروجی را کنترل کند.

  4. سوپاپ های EGR  که با خلا کار می کنند: سوپاپ از یک نوع وکیوم برای گرفتن و هدایت گاز استفاده می کند و سوپاپ (EGR) را باز و بسته می کند، برخی از سیستم های سوپاپ (EGR) سنسور هایی دارند که اطلاعات را به (ECU) ارسال می کند.
  5. سوپاپ EGR بنزینی: خیلی شبیه به سوپاپ (EGR) فشار قوی دیزلی است و فرورفتگی روی سیلندر موتور گاز های خروجی را به داخل هوای موتور می کشد و جریان با باز و بسته شدن سوپاپ (EGR) کنترل و تنظیم می شود.

 

نحوه عملکرد سوپاپ EGR


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.