خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
EGR مخفف عبارت Exhaust Gas Recirculation (گردش مجدد گاز خروجی) است. عملکرد اصلی سوپاپ EGR کنترل انتشار گازهای خروجی در موتورهای بنزینی و دیزلی است.این قطعه نقش مهمی در حفظ سلامت موتور و سیستم اگزوز خودرو دارد. شیر گردش مجدد گاز اگزوز به طور دقیق گازهای خروجی سنگین را در سیستم ورودی موتور بازگردش می دهد تا بازده موتور را بهبود بخشد، میزان انتشار NOx را کاهش دهد و مصرف سوخت را پایین بیاورد.
ماشین هایی که مردم سوار هستند تکنولوژی های زیادی دارند که مردم از آنها تا وقتی خراب نشوند بی خبر اند. و یکی از این تکنولوژی ها کنترل آلایندگی خودرو (EGR) است.
سوپاپ های (EGR) که در خودرو های بنزینی و دیزلی استفاده می شوند برای کمتر کردن آلایندگی خودرو ساخته شده اند و انتشار اکسید نیتروژن (NOx) را کمتر می کند.
؛(NOx) گروهی از گاز ها هستند که برای سلامتی انسان مضر هستند، خودروسازان برای کمتر تولید کردن این گاز ها توسط خودرو سوپاپ های (EGR) طراحی کرده اند.
سوپاپ های (EGR) گاز های خروجی موتور را وارد منیفولد هوا می کنند، گاز های خروجی وقتی وارد منیفولد هوا می شوند باعث سرد شدن سیلندر می شوند و کاهش دمای سیلندر باعث کمتر تولید شدن گاز های (NOx) می شود.
خودروهای جدید دارای یک سوپاپ (EGR) فشار قوی هستند و خودروهای یورو ۶ دارای دو سوپاپ (EGR) هستند.در جدیدترین موتورهای درون سوز، سیستمEGR (بازچرخش گاز خروجی) انتشار NOx تولید شده در طی فرآیند احتراق سوخت (مانند بنزین، گازوئیل یا گاز) را کنترل می کند.
در فرآیند احتراق سوخت، موتور هوا را از جو می مکد و آن را با سوخت مخلوط می کند. با شروع سوختن مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق، دمای مخلوط افزایش می یابد که باعث انتشار نیتروژن اکسید (NOx) می شود.
اگر خودروی شما دریچه های EGR نداشته باشد، NOx تولید شده ممکن است در اتمسفر تخلیه شود که می تواند مشکلات جدی در سلامتی مانند سرطان، مرگ سرنشین و غیره ایجاد کند.
اصل کار سیستم EGR شامل بازگرداندن بخش کوچکی از گازهای خروجی از طریق منیفولد ورودی به محفظه احتراق موتور است. این محفظه احتراق دمای احتراق را پایین می آورد و میزان انتشار NOx را کاهش می دهد.
این شیر حیاتی ترین بخش موتور است و معمولا بسته است. توسط استپر یا موتور خلاء داخلی به کار گرفته می شود. منیفولد ورودی را به منیفولد دود متصل می کند. به این ترتیب، سوپاپ EGR جریان گازهای خروجی را با توجه به نیاز موتور کنترل می کند.
عملکرد شیر EGR
هوای اتمسفر تقریباً 80 درصد نیتروژن دارد. هنگامی که این نیتروژن در دمای بسیار بالا در داخل محفظه احتراق موتور گرم می شود، با گاز بی اثر معمولی واکنش داده و NOx خطرناک تولید می کند. این NOx تولیده شده به سیستم EGR منتقل شده و از آنجا به محیط تخلیه می شود.
سیستم گردش مجدد گاز خروجی بخش اضافی NOx را به داخل محفظه احتراق می فرستد، جایی که با هوای تازه ترکیب می شود و دمای محفظه را کاهش می دهد.
این سیستم مقدار O2 را می کاهد و مقدار بخار آب را در مخلوط احتراق بالا می برد که این حداکثر دمای فرآیند احتراق را کاهش می دهد. این به این دلیل است که فرآیند تولید NOx با افزایش حداکثر دمای احتراق افزایش می یابد.
سیستم EGR دارای یک شیر است. این شیر میزان انتشار NOx را کنترل می کند. بین منیفولد دود و منیفولد ورودی نصب می شود. به عبارت ساده، این سوپاپ بین منیفولد ورودی و منیفولد دود ارتباط برقرار می کند.
شیر EGR به محض روشن شدن موتور شروع به کار می کند، به دمای کاری مناسب می رسد و سرعت خودرو را افزایش می دهد. این شیر میزان انتشار NOx را کاهش می دهد.
به محض کاهش سرعت خودرو و توقف موتور، شیر به حالت بسته خود باز می گردد و جریان گازهای خروجی را متوقف می کند.
به بیان ساده تر ،همه خودرو ها مجهز به سیستم اگزوز هستند و سوپاپ (EGR) جزو اساسی در این سیستم است، سوپاپ های (EGR) این گاز ها را دوباره وارد هوای ورودی موتور می کند و با هوای کمتر و نیتروژن بیشتر مصرف سوخت خودرو کمتر می شود و دمای سیلندر موتور کمتر می شود و تولید گاز (NOx) توسط خودرو کمتر می شود.
سوپاپ EGR باز و بسته می شود، وقتی خودرو را روشن می کنیم سوپاپ بسته می شود و وقتی با سرعت کم حرکت می کنیم یا خودرو در حالت توقف روشن است باز می شود، وقتی شتاب سریع می گیریم یا با سرعت بالا حرکت می کنیم این سوپاپ بسته می شود تا از رسیدن اکسیژن کافی و زیاد به سیلندر مطمئن شود.
انواع سوپاپ (EGR)
- سوپاپ EGR فشار قوی دیزل
- شیرهای دیجیتال EGR
- سوپاپ های EGR کم فشار دیزل
- سوپاپ های EGR که با خلا کار می کنند
- سوپاپ های EGR بنزینی
- سوپاپ EGR فشار قوی دیزلی: گاز های خروجی فشار قوی را از آلایندگی و دود خودرو توسط فیلتر جدا می کند بعد گاز ها را از طریق لوله به منیفولد هوای ورودی وارد می کند. این شیر درست قبل از فیلتر ذرات دیزل نصب می شود.
- سوپاپ EGR فشار ضعیف دیزلی: وقتی دود و آلاینده از فیلتر عبور می کند گاز های مضر را از دود و آلاینده ای که از اگزوز بیرون می رود خارج می کند و جریان گازی کمتری نسبت به سوپاپ (EGR) فشار قوی دارد و گاز ها از طریق لوله وارد هوای منیفولد ورودی می شوند.
شیرهای دیجیتال EGR: این نوع سوپاپ دارای شیر برقی، یک موتور استپر یا سلونوئید و یک سنسور فیدبک می باشد. این شیر سیگنال های مدولاسیون پهنای پالس را از ECU دریافت می کند تا جریان گازهای خروجی را کنترل کند.
- سوپاپ های EGR که با خلا کار می کنند: سوپاپ از یک نوع وکیوم برای گرفتن و هدایت گاز استفاده می کند و سوپاپ (EGR) را باز و بسته می کند، برخی از سیستم های سوپاپ (EGR) سنسور هایی دارند که اطلاعات را به (ECU) ارسال می کند.
- سوپاپ EGR بنزینی: خیلی شبیه به سوپاپ (EGR) فشار قوی دیزلی است و فرورفتگی روی سیلندر موتور گاز های خروجی را به داخل هوای موتور می کشد و جریان با باز و بسته شدن سوپاپ (EGR) کنترل و تنظیم می شود.
نحوه عملکرد سوپاپ EGR