خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
با وجود این توسعه مکانیزاسیون در افزایش 20 درصدی تولید محصولات اساسی اثر گذار است اما بخش اعظمی از تراکتور این بخش فرسوده هستند که باید نوسازی شوند.
بنابر آمارهای اعلامی ۴۲ تا ۴۳ درصد تراکتورها از رده خارج هستند که برای نوسازی تراکتورها راهی جز حمایت از کشاورزان و کارخانه های تراکتورسازی وجود ندارد تا آنها با تکنولوژی روز دنیا به تولید ادامه دهند.
طبق آمار سالانه به 2000 دستگاه کمباین در کشور نیاز داریم، اما تولید کشور 800 تا یک هزار دستگاه است که این موضوع را به استفاده از تراکتورهای کهنه و فرسوده در مزارع و یا نوسان قیمت در بازار عرضه می کند.
در همین رابطه کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع غذایی میگوید: شرکتهای سازنده تراکتور و کمباین بخش خصوصی با تعداد تولید سالانه محدود، استعداد بالقوه صنعت تولید و تامین ماشینهای کشاورزی برای تقویت توان و توجه ویژه به رفع آن مشکلات این شرکتها میتوان کسری این دو ماشین حیاتی در امنیت غذایی را کاهش داد.
ذوالفقاری گفت: توسعه مکانیزاسیون کشاورزی راهکار اصلی افزایش بهره وری و ضامن امنیت غذایی کشور می شود.
مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: اگر سن تراکتور یا سال ساخت تراکتورهایی است که در کشور زیر 10 سال در نظر بگیریم، انتظار 100 ساعت کار در سال از آن میرود، بیش از 55 درصد کل تراکتورهایی که در بالای 13 سال ساخت هستند. هستند و بخش عمدهای از تراکتورهایی هستند که در بالای 20 سال ساخته میشوند که بر اساس سایر توانهای 1000 ساعتی کار را نمیتوان از آن داشت.
ذوالفقاری در واکنش به تراکتورسازی گفت: سالانه حدود 200 هزار تراکتور در کشور تولید میشود که بخشی از آن صادر میشود، در حالی که باعث ضعف تولید داخل نمیشود تراکتور صادر شود. همچنین در مدلها حدود 30 تا 35 میلیون تومان بین کارخانه و قیمت بازار تفاوت قیمت وجود دارد که این امر بیانگر عطش و نیاز بازار است.
مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه 300 هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون این تعداد تراکتور فرسوده بالای 13 سال ساخت هستند و هر سال هم به این عدد اضافه میشود. براین اساس برنامههای ۵ ساله باید این ماشینهای فرسوده حذف و جایگزین شوند.
کشاورزان چاره ای جز استفاده از تراکتورهای قدیمی در بخش کشاورزی ندارند
قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: طی ۴ تا ۵ سال اخیر قیمت ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی بویژه تراکتور و کمباین به عنوان پایه بخش کشاورزی به عنوان افسار گسی افزایش یافته به گونه ای که کشاورزان با نرخ های فعلی قادر به خرید نیستند.
با توجه به کاهش میزان خرید تراکتور و کمباین، تولید همکار از بانکی با نرخ بهره 23.5 درصد ندارد.
پیشه ور ادامه داد: با توجه به اینکه بخش اعظم کشاورزی خرده مالک است، کشاورزان توان خرید ادوات و تراکتور با نرخ های واقعی را ندارند، ناگزیر به استفاده از تراکتورهای قدیمی با عمر بالای ۲۰ سال و ۴۰ سال هستند که مصرف سوخت بالا و کارایی پایینی دارند.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به تاثیر نوسازی یا توسعه خرید ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی افزودن: اگر جلوی ریزش کمباین های قدیمی گرفته شود، به سهولت می توان ۱۰ درصد تولید محصولات را افزایش داد و به محصولات خودکفایی نزدیک شد.
به گفته او، بنابر اعلام وزارت جهاد 300 هزاردستگاه تراکتور و کمباین باید بهسازی و نوسازی شود که در توان کشاورزان این مبلغ وجود ندارد.
پیشه ور بالابودن قیمت ادوات و تراکتور را از دیگر چالش های توسعه مکانیزاسیون اعلام کرد و افزود: زمانیکه تا 2 منبع تامین کننده تراکتور در کشور داریم، بدیهی است که انحصار ایجاد می کند، یک محصول با بازشدن مرزها و تولید ادوات و ماشین آلات، است. ناوگان به روز می شود که با این وجود مراحل کاشت، داشت و به صورت مکانیزه انجام می شد و دیگر به علت به روز نبودن ادوات می شد از دست دادن زمان کشت و بخشی از تولید نخواهیم بود.
بیشتربخوانید:
افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم؛ نرخ تعیین شده مناسب است؟
توسعه مکانیزاسیون با یکپارچه سازی اراضی اتفاق می افتد
علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: علیرغم توسعه مکانیزیشن کشاورزی کشاورزی بسیار اثرگذار است، اما آن طور که باید و شاید دلیل خردبودن اراضی امکان استفاده وجود ندارد. به عنوان مثال خرید تراکتور با قوه اسب مخصوص برای یک زمین یا ۲ کاربرده اقتصادی ندارد و کشاورزان ناچارند از ماشین آلات قدیمی و فرسوده استفاده می کنند.
به گفته او، با توجه به کوچک بودن قطعات زمین، هزینه مکانیزم برای کشاورزان نسبت به درآمد بالاست، از این رو در بحث یکپارچه سازی اراضی باید کار کرد یا تولید کشاورزان دارای اراضی یک زمین، 2 زمین و 10 زمین را به شکلی درآورد. تعاونی های تولید تجمیع کنند.
ایمانی ادامه داد: با پارچه سازی اراضی یا ایجاد یک تولید می توان برای توسعه مکانیزاسیون برنامه ریزی کرد که در نهایت با ماشین آلات کشت و برداشت، اقتصادی می شود. همچنین ایجاد شرکتهای مکانیزاسیون و ارائه خدمات از مرحله کاشت تا برداشت هممیتواند به توسعه کشاورزی مدرن و برون از کشاورزی سنتی کمک کند.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران خردبودن اراضی را یکی از طرح های توسعه مکانیزاسیون اعلام کرد و گفت: توسعه مکانیزاسیون از طریق یکپارچه سازی اراضی و ایجاد شرکت های تولیدی یا ارائه خدمات در قالب شرکت های مکانیزاسیون می تواند را اقتصادی کند. اما هم اکنون خرید تراکتور و ادوات و دنباله بندها برای کشاورزان ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان هزینه دارد که این رقم برای کشاورزان دارای ۵ زمین صرفه اقتصادی ندارد و نیاز به حمایت دارد.
با توجه به تأثیر تغییرپذیری در افزایش عملکرد و کاهش مصرف مصرف سوخت کشاورزی انتظار می رود که با یکپارچه سازی اراضی، ایجاد شرکت های تولیدی یا ارائه تسهیلات ارزان قیمت از کشاورزان حمایت می شود چراکه درآمد کشاورزان جوابگوی خرید ماشین آلات با نرخ فعلی هستند. نیست.