۵۱ درصد ناوگان تراکتور کشور فرسوده است

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۲/۰۷/۱۳

۵۱ درصد ناوگان تراکتور کشور فرسوده است

۶۰۰ هزار تراکتور در کشور فعال است که حدود ۳۱۲ هزار دستگاه از آن‌ها عمری بیش‌از ۱۳ سال دارند

 

تولید تراکتور و کمباین به‌رغم آن‌که با درصد بالایی از داخلی‌سازی در کشور انجام می‌شود و نسبتا ارزبری کمتری در مقایسه با سایر بخش‌های خودروسازی دارد، اما در سال‌های اخیر نتوانسته تمام نیاز داخل را پوشش دهد و تقاضای مصرف‌کنندگان این گروه از ماشین‌آلات کشاورزی را پاسخگو باشد. با آن‌که گفته می‌شود اکثر خودروهای کشاورزی به‌ویژه تراکتور با بیش‌از ۹۵درصد از سهم داخلی‌سازی تولید می‌شوند، اما به نظر می‌رسد بازار این خودروها همچنان نیازمند ورود مدل‌های خارجی است. قیمت بالا، ورود واسطه‌گران به بازار تراکتور و کمباین، عدم عرضه مکفی این خودروها به بازار داخلی را می‌توان تنها بخشی از موانع نوسازی ناوگان کشاورزی کشور دانست. این در حالی است که به‌تازگی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور خبر از رشد دوبرابری تولید این خودروها داده است؛ موضوعی که باید تاثیر خود را روی ناوگان کشاورزی به‌خوبی نشان دهد و نوسازی مدل‌های قدیمی فعال را تسریع ببخشد. با این‌حال، به نظر می‌رسد فاصله عرضه و تقاضا به اندازه‌ای است که این بخش از خودروسازی کشور را هم دچار مشکلاتی کرده و امکان نوسازی سریع ناوگان را گرفته است.

فرسودگی نیمی از ناوگان تراکتور کشور

براساس آمارهایی که پایان سال گذشته در خصوص وضعیت ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی کشور منتشر شد، بیش‌از نیمی از این خودروها، یعنی حدود نیمی از آن‌ها فرسوده هستند و نیاز مبرم به تعویض دارند تا هم بازدهی صنعت کشاورزی کشور افزایش یافته و هم سوخت کمتری مصرف شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با تایید این مطلب عنوان کرده است که «درحال‌حاضر ۶۰۰هزار تراکتور در کشور فعال است که حدود ۳۱۲هزار دستگاه از آن‌ها یعنی ۵۱درصد ناوگان عمری بیش‌از ۱۳سال دارند.»

برای تسریع نوسازی این خودروها و توسعه ناوگان کشاورزی کشور، دور از انتظار نیست که باید تولیدکنندگان دست در دست هم دهند و با حمایت دولت در مسیر منفعت ملی قدم بردارند. با این‌حال، به نظر می‌رسد سایه یکی از تولیدکنندگان در بازار داخلی به اندازه‌ای سنگین است که امکان قدرت‌نمایی و سهم‌خواهی را از ۹ تولیدکننده دیگر گرفته است.

افزایش ۲برابری تولید تراکتور طی چهار سال

کریم ذوالفقاری در ادامه با اشاره به تعداد کم تولیدکنندگان در کشور عنوان کرد:‌ «درحال‌حاضر تنها یک تولیدکننده در کشور به صورت انحصاری سالانه ۹۷درصد از عرضه تراکتور را برعهده دارد و ۹ شرکت دیگر در بخش خصوصی در مجموع سالانه کمتر از ۲هزار دستگاه تراکتور تولید می‌کنند.» وی همچنین ادامه داد:‌ «سالانه به ۵۲ هزار دستگاه تراکتور جدید نیاز داریم و این در شرایطی است که در تحریم هستیم و ارز مورد نیاز برای واردات را نداریم.»

وی همچنین گفت: «تولید تراکتور به ۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه در سال رسیده و وزارت صمت باید از تراکتورسازی حمایت کند تا تولیدات این بخش به سالانه ۵۰هزار ماشین با کیفیت بالا برسد.»

وی عنوان کرد: «این در حالی است که تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲هزار دستگاه تولید می‌کرد که این عدد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰ هزار دستگاه رسید و اکنون به ۲۵ تا ۳۰هزار تراکتور رسیده است که نشان از تولید خوب و افزایش دوبرابری تولید در طی چهارسال دارد.»

ورود واسطه‌گران و دلالان و افزایش قیمت تراکتور در سال گذشته

براساس اعلام متقاضیان تراکتور در سال‌های اخیر، این خودروهای مهم کشاورزی کمتر در دسترس متقاضیان واقعی قرار گرفته‌اند و پای دلالان و واسطه‌گران به این صنعت باز شده و خودروهای تولیدشده در کشور، مستقیم در اختیار خریداران قرار نمی‌گیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی سال گذشته نیز در خصوص همین مشکلات اظهار کرده بود که «تقاضا برای دریافت تراکتور ۵۳هزار دستگاه و عرضه ۲۵هزار دستگاه است اما چون میزان تقاضا بر عرضه بیشتر شده، قیمت تراکتور افزایش پیدا کرده است.»

وی همچنین بیان کرده بود: «این در حالی است که قیمت تراکتور مدل ۳۹۹ در مهرماه در بازار آزاد ۵۲۰میلیون تومان بود و امروز این رقم به حدود ۸۵۰میلیون تومان رسیده است.»

از سوی دیگر، وی در واپسین روزهای سال گذشته دلیل گرانی تراکتور را بسته‌شدن سایت تراکتورسازی به دلایل نامشخصی برای سه‌ماه عنوان کرد؛ موضوعی که متقاضیان واقعی سال گذشته بارها به آن‌ پرداخت و از آن گله کرده بودند. بر همین اساس بود که تراکتور موردنیاز بعد از خروج به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسید و در این بین برخی از دلالان و واسطه‌گران خودروها را از کارخانه خریداری کرده و با قیمت‌های بالاتری در بازار عرضه می‌کردند.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.