کمبودی در توزیع ادوات کشاورزی نداریم/سهمیه بندی تراکتور علت اصلی نابسامانی بازار

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۰/۰۳/۰۶

کمبودی در توزیع ادوات کشاورزی نداریم/سهمیه بندی تراکتور علت اصلی نابسامانی بازار

حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی در گقت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشاورزان از لحاظ اقتصادی توانمندی مناسبی برای خرید ماشین آلات کشاورزی ندارند، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشاورزان بویژه تولیدکنندگان محصولات اساسی به علت نرخ گذاری نامناسب خوب نیست.

 
 
 

وی افزود: اگر شرایطی ایجاد نشود که کشاورز در پایان دوره کشاورزی از محل کشت و کار، هزینه های خود و سود منطقی خود را برداشت کند، بدیهی است که بخشی از این هزینه ها به مکانیزاسیون بر می گردد که در بهای تمام شده محصولات سهمی ندارد.

نامی با بیان اینکه خرید ماشین آلات به عنوان کالای سرمایه ای در یک مقطع فشار زیادی وارد می کند، گفت: علی رغم آنکه کشاورزان همه ساله مجبور به خرید نهاده های کشاورزی همچون بذر، سم و کود هستند، اما در خصوص ماشین آلات هر ۱۰ تا ۱۵ سال یکبار مجبور به خرید هستند که در طول زمان مستهلک می شود، اما بدیهی است که برای کشاورزان با وضعیت کنونی خرید تضمینی شرایط اقتصادی مناسب نیست‌.

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با اشاره به راه حل ارتقای درآمد کشاورزان برای خرید ماشین آلات کشاورزی بیان کرد: اگر قرار است برای این موضوع راه حل پیدا کنیم،  فضای کسب و کار تولید محصولات کشاورزی را باید اقتصادی کنیم، چنانچه قیمت های دستوری ناشی از نظرات تشکل های کشاورزی را برای قیمت گذاری محصولات تحت شرایط اقتصادی دولت قرار دهیم، نرخ اعلامی برای کشاورزان جز ضرر چیز دیگری در بر ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبودی در توزیع ادوات و دنباله بندهای کشاورزی نداریم، افزود: با وجود تعدد تولیدکنندگان ادوات کشاورزی، قیمت محصولات به واسطه رقابت بین شرکت ها تعیین می شود.

وی با اشاره به دلایل نابسامانی بازار تراکتور بیان کرد: طی یک تا ۲ سال اخیر دخالت دولت در توزیع و سهمیه بندی توزیع از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون منجر به اختلاف چندبرابری قیمت کارخانه با بازار آزاد شد.

نامی ادامه داد: علی رغم آنکه تولید تراکتور بیش از ۳ تا ۴ برابر متوسط مصرف سالانه است، اما تراکتور به موقع بدست کشاورزان نمی رسد، چنانچه کشاورزی بخواهد در بازار آزاد خرید کند، حداقل ۲ برابر قیمت کارخانه باید پول پرداخت کند که علت اصلی این افزایش قیمت ناشی از انحصار دولت در سیستم توزیع است.

وی با بیان اینکه سهمیه بندی تراکتور زمینه را برای سوءاستفاده کشاورز نماها در بازار فراهم کرد، گفت: بنده معتقدم که سهمیه بندی عرضه تراکتور از طریق وزارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد صف شد و حتی این احتمال وجود دارد که خیلی ها کشاورز واقعی نباشند.

به گفته وی، شرکت تراکتورسازی ایران طی یک تا ۲ سال اخیر تعداد قابل توجهی تراکتور تولید کرده که قابلیت قیاس با سنوات گذشته را ندارد، از این رو کمبود یا قحطی تراکتور کذب است.

رئیس هیئت مدیره تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی با اشاره به راهکار مدیریت بازار تراکتور بیان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی دست از سهمیه بندی تراکتور بردارد و همانند ۲ سال پیش بازار را آزاد بگذارد، کشاورزان هر زمانیکه نیاز دارند، در سایت تراکتورسازی پس از ثبت نام از طریق نمایندگی به طور مستقیم اقدام به خرید می کنند که با جمع شدن صف، قیمت بازار آزاد کاهش می یابد.

نامی در پایان با اشاره به اینکه اختلاف قیمت مصوب تراکتور با بازار سیاه به بیش از صد درصد می رسد، تصریح کرد: اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد هبچ ارتباطی به کمبود ندارد. به عنوان مثال اگر تراکتورسازی محصولی را با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان عرضه کند در بازار سیاه به دلیل دلالی این اختلاف قیمت به ۲ برابر هم می رسد، درحالیکه اگر وزارت جهاد و دولت دست از دخالت در توزیع بردارند، میزان تقاضای فعلی اجازه نمی دهد که قیمت در بازارسیاه بی رویه بالا رود. کمااینکه در سال های گذشته کشاورزی که تراکتور تحویل می گرفت و قصد فروش آن در بازار آزاد را داشت، با ضرر ۵ درصدی باید آن را می فروخت.


نظرات کاربران

بدون نام
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۷:۲۹:۵۵
شرايط ثبت نام چیه
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر. متوجه سوالتون نمیشم.لطفا سوال خودتون رو با جزئیات بیان کنید. خدمت به شما افتخار ماست.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.