تحریم ها زیر چرخ های تراکتور/ تولید دو مدل تراکتور جدید تراکتورسازی / تولید تراکتور برنجی برای کار در مزارع آبی با نصف قیمت بازار

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۱۱/۲۱

تحریم ها زیر چرخ های تراکتور/ تولید دو مدل تراکتور جدید تراکتورسازی /  تولید تراکتور برنجی برای کار در مزارع آبی با نصف قیمت بازار

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز(ایران) گفت: تولید در تراکتورسازی ایران با وجود تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش همچنان با قوت ادامه دارد، به گونه‌ای که این شرکت موفق شده امسال 18 هزار و 500 دستگاه تراکتور تولید و یک هزار و 800 دستگاه به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان صادرات داشته باشد.

 

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، ، تراکتورسازی ایران تنها تامین کننده تراکتور بخش کشاورزی کشور است که سالانه حدود ۱۸ هزار دستگاه تراکتور در 16 نوع مختلف تولید می کند و محصولات آن نقش مهمی در رونق کشاورزی ایران زمین دارد؛ پویایی تراکتورسازی ایران علاوه بر رفع نیازهای حوزه راهبردی کشاورزی، تجلی توانمندی صنعتگران کشورمان در رقابت با شرکت های معتبر تراکتورسازی جهان از قبیل «مسی فرگوسن» انگلیس است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا  سه شنبه ۲۴ مهر سال 97 کارخانه تراکتورسازی تبریز را در لیست تحریم های خود قرار داد اما ابوالفتح ابراهیمی مدیرعامل تراکتورسازی تبریز در واکنش به این امر این گفت: ما پاسخ آمریکا را با صادرات بیشتر تراکتورهای ایرانی به بازارهای جهانی خواهیم داد که امروز این امر محقق یافته است. 

 وقتی تحریم‌ها باعث جهش تولید ‌می‌شود

تولید در تراکتورسازی ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع سنگین و مادر کشور با بیش از ۵۰ سال قدمت، به رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش همچنان با قوت ادامه دارد، به گونه‌ای که این شرکت موفق شده است در ۹ ماهه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان صادرات داشته باشد.

 

تولید 90 درصد قطعات تراکتور در کشور

ابوالفتح ابراهیمی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: ۵۵ سال از تاسیس شرکت تراکتورسازی تبریز می‌گذرد به طوریکه قبلا این شرکت کارهای مونتاژ تراکتورهای رومانی و فرگوسن انگلیس  را انجام می‌داد و تا سال ۱۳۸۸ فقط ۴۰ درصد به خودکفایی در برخی از تراکتورها رسیده بود و مابقی قطعات از جمله موتور حساس از کشورهای آلمان، ایتالیا و ترکیه و چین تهیه می‌شد. 

وی،به همکاری شرکت تراکتورسازی ایران با بیش از 800 قطعه‌ساز مطرح استانی و کشوری نیز اشاره کرد و افزود: در حدود ۵۰ درصد از قطعات مورد نیاز این شرکت نیز توسط قطعه‌سازان استان تامین می‌شود که نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصادی استان دارد.

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز تصریح کرد:  مجموعه تراکتور سازی ایران از لحاظ خودروسازی بعد از ایران خودرو و سایپا جزو سومین شرکت تولید کننده بوده و براساس معرفی جهادکشاورزی و نیاز کشاورزان، تراکتور به بازار ارائه می‌کند.

وی با بیان این‌که مجموعه تراکتورسازی از 12 شرکت مستقل ولی پیوسته به یکدیگر تشکیل شده است، گفت: تمام شرکت‌های تراکتورسازی در راستای ساخت و تولید تراکتور تلاش می‌کنند؛ طی 12 سال گذشته تنها ۴۰ درصد قطعات تراکتور در این مجموعه ساخته می‌شد ولی اکنون به بالای 90 درصد قطعات تراکتور توسط تولیدکنندگان مجموعه تراکتور سازی ایران ساخته می‌شود.

ابراهیمی افزود: با توجه به کیفیت و تنوع محصول ارائه شده به بازار، هر سال به عنوان صادرکننده‌ برتر ملی در کشور و ممتاز انتخاب می‌شویم.

وی با اشاره به تحول ۱۲ ساله اخیر تراکتورسازی تبریز گفت: داخلی‌سازی ۹۰ درصد قطعات تراکتور، ابداع و ساخت تراکتورهای جدید، تکمیل سبد تولید تراکتور( تهیه و تولید هر نوع تراکتور مورد نیاز کشور) از جمله اقدامات این شرکت در سال‌های اخیر است. 

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز افزود: فعالیت شرکت تراکتورسازی در یک هلدینگ متمرکز شده است که این هلدینگ نیز در شهرهای مختلف از جمله کردستان و آذربایجان‌غربی کارخانه مونتاژ دارد. 

ایجاد کارخانه تراکتور در ارومیه و کردستان

وی با بیان اینکه در کارخانه مونتاژ ارومیه تراکتورهای سه سیلندر و سبک و در کردستان نیز تراکتورهای چهار سیلندر صادراتی مونتاژ می‌شود، ادامه داد: تبریز دارای یک مجموعه کامل از صفر تا صد است که آهن را تبدیل به ریخته‌گری می‌کنند زیرا کارخانه ریخته‌گری تراکتورسازی یکی از بزرگترین کارخانه‌های ریخته‌گری چدن کشور و منطقه است و حتی این شرکت قادر به تولید قطعات حساس خودروسازی است به طوریکه این شرکت قطعات ریخته حساس ایران خودرو و سایپا را تولید می‌کند.

صادرات 10 میلیون دلاری ریخته گری به کشورهای اروپایی

ابراهیمی اضافه کرد: شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی سالانه ۱۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای اروپایی دارد و امسال نیز این شرکت به عنوان شرکت نمونه صادراتی انتخاب شده است. 

وی،به شرکت‌های دیگر تراکتورسازی از جمله موتورسازی اشاره کرد و گفت: این شرکت در گذشته کار مونتاژ موتور را انجام می داد ولی در حال حاضر به ۸۰ درصد خودکفایی در قطعات موتور رسیده است و نه تنها موتورهای مورد نیاز انواع تراکتور ( بیش از ۱۶ نوع تراکتور) تامین می‌کند بلکه موتور ماشین‌آلات مختلف از جمله گریدر، کمپرسور، پمپ آب، ژنراتور، لیفتراک و کمپاین، چند نوع ماشین‌آلات راه‌سازی و غیره را هم تولید می‌کند. 

قرارداد با 800 قطعه ساز/ خرید 2 هزار میلیارد تومان قطعه از قطعه سازان

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی در ادامه با اشاره بر شرکت‌های زیرمجموعه تراکتورسازی اعم از شرکت تامین قطعات و شرکت خدمات صنعتی، توضیح داد: این شرکت‌ها سالیانه برای کارخانه تراکتورسازی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان قطعه از طریق خودتامین و یا قرارداد با ۸۰۰ قطعه‌ساز داخل کشور تامین می‌کنن که پیش بینی می شود سال آینده 3 هزار میلیارد تومان قرارداد خرید قطعه با قطعه سازان منعقد شود. 

 

ایجاد اشتغال تراکتور برای 200 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم

وی با تاکید بر وجود وحدت و انسجام با شرکت‌های قطعه‌سازی کشور گفت: هیچگونه قطعات مورد استفاده از خارج تامین نمی‌شود بلکه از طریق همین شرکت‌های داخلی به بومی‌سازی رسیده است و این همکاری منجر به اشتغال فراوان شده است چراکه با توجه به وسعت تراکتورسازی  در حدود ۲۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم از قطعه سازی و تولید تراکتور تا کشاورزی ایجاد شده است. 

ابراهیمی در ادامه اهمیت استراتژیک تراکتور را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: یک بخش عمده تامین امنیت غذایی کشور بر عهده تراکتورسازی است به طوریکه در دوران برجام مشکلات ارزی وجود نداشت از این رو وزارت صمت روی به صدور مجوز واردات تراکتور آورد و با ۴ درصد تعرفه گمرکی تراکتور وارد می‌شد در حالیکه آن زمان ۵۵ درصد عوارض گمرکی واردات خودرو بود و در مقابل به ۳۰ عنوان تراکتور اجازه واردات داده شد. 

وی ادامه داد: در دوران واردات تراکتور به کشور با انواع تراکتورهای چینی، هندی روبه‌رو بودیم ولی در آن دوران، تراکتورسازی تبریز بدون توجه به حواشی به خودکفایی مشغول شد و همه قطعات را در داخل کشور تولید کرده و با ابداع و اختراع تراکتورهای جدید مشغول به کار بود. 

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز در توضیح بیشتر گفت: در دوران انقباض اقتصادی از لحاظ واردات و ارز این فعالیت تراکتورسازی تبریز خود را نشان داد زیرا در حال حاضر ارز به قدری بالا رفته است که با اینکه همان تعرفه ۴ درصد گمرکی وجود دارد ولی اصلا واردات تراکتور مقرون به صرفه نمی‌باشد و کسی هم تراکتور وارد نمی‌کند این در حالی است که اگر ما در آن دوران کاری نمی‌کردیم و سوار حاشیه می‌شدیم الان با مشکل تامین سالانه ۱۸ هزار دستگاهی تراکتور می‌شدیم و این منجر به مشکلاتی از جمله کمبود محصولات کشاورزی، هزینه‌های زیاد وارداتی و غیره می‌شد.

 

تولید 18 هزار و 500 دستگاه تراکتور در کشور

وی با بیان اینکه میزان تولید سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود که این رقم در سال جاری به ۲۲ هزار دستگاه خواهد رسید، افزود: برنامه پیش‌بینی شده تولید تراکتور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۵ هزار دستگاه می‌باشد. 

ابراهیمی متذکر شد: قطعات تولیدی تراکتورهای ایران وارداتی نیست و بیش از ۹۰ درصد در داخل کشور تولید می‌شود به طوریکه ۱۰ وارداتی آن هم مربوط به تولید تایرهای بزرگ و انژکتور است که هیچ کارخانه‌ تولیدی آن در کشور وجود ندارد و برای تراکتورسازی نیز به صرفه نیست که چنین کارخانه‌ای هم بزند.

وی یادآور شد: تراکتورسازی ساکن نیست و هر سال یک مدل بیش از اینکه ما به دنبال بازار باشیم، بازار به دنبال ماست که دلیل آن تنوع و کیفیت محصولات می‌باشد. 

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز به انتخاب این شرکت به عنوان صادرکننده نمونه کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به عنوان صادرکننده ممتاز شده‌ایم، این در حالیی است که اکثرا از رکود گلایه دارند ولی تراکتورسازی به عنوان ممتاز انتخاب شد که یک افتخار بزرگ برای همه ایرانیان است. 

 

تراکتورسازی یک ریال از وام بانکی استفاده نکرده است

وی تصریح کرد: شرکتی که قبلا دچار ضرر و زیان بود و اگر توجهی به آن نمی‌شد با مشکلات زیاد مشابه با کارخانه‌های ورشکسته شاخص کشور داشت، الان در شرایطی است که یک ریال از وام بانک‌های کشور را ندارد چراکه ما کار با وام را صحیح نمی‌دانیم بلکه با قدرت و توان خود کار می‌کنیم و معتقدیم وام‌های بانکی بیش از اینکه کمک حال صنایع باشد، آنها را به سمت رکود می‌برند زیرا هر چه سود به دست بیاوریم باید برای درصدهای بالای بانکی پرداخت کنیم. 

نوسازی ماشین آلات با 250 میلیارد تومان اعتبار

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در ۵ سال اخیر بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان ماشین آلات خریداری شده و نوسازی شده است و به تبع آن خطوط جدید تولیدی راه‌اندازی شده است که نتیجه آن، ایجاد اشتغال‌های جدید بود. 

در ۵ سال اخیر بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان ماشین آلات خریداری شده و نوسازی شده است

وی افزود: این خطوط جدید منجر به ایجاد یک مرکز مهندسی (R&D) با استفاده از نخبگان دانشگاهی شده است به طوریکه روسای کارگاه و روسای مراکز مهندسی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه‌های معتبر هستند. 

مدیرعامل تراکتورسازی توضیح داد: وجود نخبگان تحصیل‌کرده در این شرکت منجر شده است تا برای مثال وقتی یک کوره که آلمانی بود و خراب شد، به جای واردات، خودشان تعمیر کنند و الان هم این کوره فعال است. 

هیچگاه به ارز دولتی متکی نبوده و نیستیم

وی ادامه داد: به صراحت می‌توانم اعلام کنم که هیچگاه به ارز دولتی متکی نبوده و نخواهیم بود و همه مشکلات ارزی را از ارز ناشی از صادرات تامین می‌کنیم و به عبارت دیگر ته تنها دست شکسته بر گردن بانک مرکزی و دولت نیستیم بلکه ارزآوری هم کرده‌ایم که نتایج آن هم قابل ملموس می‌باشد. 

تعیین قیمت تراکتور توسط سازمان حمایت

ابراهیمی با اشاره به ورود تراکتورسازی به بازار سهام در طول سال‌های گذشته، گفت: وقتی فردی وارد بورس شده و سهام می‌خرد، باید یک سود بگیرد و با اینکه سود تراکتورسازی برای سهامداران خورد آنچنان بزرگ نیست ولی همیشه با یک جهش روبه‌رو بوده است و البته ما سود زیاد هم نمی‌توانیم بدهیم زیرا قیمت تراکتور از طریق سازمان حمایت اعلام می‌شود و اگر در طول سال به خودروساز ۵ بار اجازه افزایش قیمت داده شود، این تعداد برای تراکتورسازی کمتر از دوبار در سال می‌باشد. 

وی اضافه کرد: سود عمده تراکتورسازی از صادرات است زیرا سود صادرات چند برابر داخلی می‌باشد که البته صادرات تراکتور زمانی است که جوابگوی نیاز داخلی هم به طور کامل هستیم. 

فروش تراکتور به کشاورزان با معرفی جهادکشاورزی انجام می شود

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی با بیان اینکه مصرف داخلی تراکتور در سال بسته به شرایط بارندگی در حدود ۱۱ الی ۱۸ هزار دستگاه است، افزود: اگر سایت خرید تراکتور را آزاد بگذاریم قطعا بیش از ۵۵ هزار ثبت‌‌نام خواهیم داشت در نتیجه ما فقط بخش تولید را بر عهده گرفته‌ایم و فروش را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده‌ایم، در نتیجه بانک کشاورزی با اعطای وام به کشاورز این رویه را بر عهده گرفته است. 

وی ادامه داد: ما بدون معرفی جهاد کشاورزی یک تراکتور را هم واگذار نمی‌کنیم مگر اینکه وزارت صمت  برای صنایع خاص لازم باشد، معرفی کند. 

ابراهیمی متذکر شد: میانگین قیمت تراکتورهای ما در حدود ۷۰ تا۶۰۰ میلیون است که با اختلاف زیاد ۷۰ تا ۳۰۰ میلیون بیشتر از قیمت ما در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. 

قاچاق تراکتور به عراق و افغانستان حتی به کشورهای اروپایی

وی ابراز داشت: متاسفانه با مشکل قاچاق تراکتورها از طریق افغانستان و عراق به کشورهای همسایه حتی به کشورهای اروپایی روبه‌رو هستیم و این کاملا به ضرر  کارخانه است چرا که قیمت داخلی ما در حدود یک چهارم قیمت صادراتی می‌باشد. 

ابراهیمی یادآور شد: همکاری نزدیک با دانشگاه‌ها و ورود دانشگاهیان به عرصه اجرا و تحقق شعار اتحاد علم و صنعت، منجر به موفقیت کارخانه تراکتورسازی شده است به طوریکه  این شرکت نه تنها در عرصه اقتصادی حرفی برای گفتن دارد بلکه حضور فعال در اتاق‌های بازرگانی هم دارد. 

 

تراکتورسازی سومین خودروساز کشور

وی تصریح کرد: تراکتورسازی بعد از ایران خودرو سایپا به عنوان سومین خودروساز کشور است اما باید میزان خودکفایی این کارخانه تماما اقتصاد مقاومتی و جهش تولیدی را مد نظر گرفت. 

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز به دو خط تولید جدید هم اشاره کرد و گفت: با توجه بر اینکه ما هر سال قدم برای تکمیل سبد برمی‌داریم به طوریکه ما تراکتور ۱۱۰ تا ۱۵۰ اسب بخار داشتیم که برخی از متقاضیان تراکتور مابین این دو را می‌خواستند که ما چنین تراکتوری نداشتیم و برای این نوع تراکتور نیاز به موتور جدید داشتیم،در نتیجه یک تراکتور ۱۲۰ اسب بخار با موتور جدید و پیشرفته تولید کردیم.

وی اضافه کرد: تراکتور ۴۵۵ سه سیلندر یکی دیگر از تراکتورهای تولیدی جدید با ۵۵ اسب بخار است؛ این نوع تراکتور مابین تراکتور ۳۸ اسب بخار و ۷۵ اسب بخار می‌باشد که این نوع تراکتور خواهان زیادی دارد. 

تولید تراکتور برنجی در سال 1400

ابراهیمی بیان داشت: پیش‌بینی تولید یک تراکتور برنجی برای اوایل سال جدید در برنامه داریم که این نوع تراکتور در داخل مزارع آبی کاربرد دارد به طوریکه برای تست آن یک تراکتور دست دوم به قیمت ۴۵۰ تومان خریدیم این در حالی است که با تولید تراکتور برنجی قیمت فروش آن بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نخواهد بود. 

تولید کامیون 12 تنی در تراکتورسازی

وی، محصولات دیگر تراکتورسازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال‌های گذشته یک کامیون به نام آذرخش را تولید می‌کردیم که متاسفانه بازخورد خوبی نداشت ولی در حال حاضر با کمک طرف چینی یک نوع کامیونت مدرن ۱۲ تُنی آوردیم که در ایران وجود ندارد که مقرر است تا داخلی‌سازی شود. 

مدیرعامل تراکتورسازی خاطرنشان کرد: در استان چندین شرکت بزرگ ورشکسته وجود داشت که موجب مشکلاتی شده بود و ما به دنبال درخواست مسوولان استانی، کشوری و دادگستری، شرکت ماشین‌آلات صنعتی را خریدیم و در حال حاضر همان شرکت ورشکسته در شرایطی است که صف دائم خریدار داخلی و خارجی دارد. 

وی افزود: ۱۸۰ نماینده فروش و خدمات پس از فروش در کشور داریم و چندین عامل فروش قطعات در سراسر کشور داریم. 

2 کارخانه  خط مونتاژ  تراکتور در ونزوئلا و تاجیکستان 

ابراهیمی اذعان داشت: مطمئنا کیفیت تراکتورهای ایران بیشتر از چین و هند است به طوریکه خود هلندی‌ها که تولیدکننده تراکتور هستند چنان از تراکتورهای ما ابراز رضایت دارند که به دلیل قیمت و کیفیت خوب می‌باشد و قطعا اگر مشکلات تحریم نبود الان یک کارخانه مونتاژ در اروپا داشتیم ولی متاسفانه به هر جا که تراکتور صادر می‌کنیم، از طریق تحریم آن را متوقف می‌کنند. 

وی افزود: دو کارخانه مونتاژ  تراکتور در ونزوئلا و تاجیکستان داریم. 

 

صادرات 1800 دستگاه تراکتور 

مدیرعامل تراکتورسازی به میزان صادرات در سال گذشته و سال جاری اشاره کرد و گفت: در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان صادرات در سال گذشته فقط از تراکتور داشتیم که ۳۰۰ میلیارد تومان صادرات فقط از طریق ریخته‌گری صادرات انجام گرفته است.  

صادرات تراکتور به کشورهای اروپایی و عربی با مارک های دیگر

وی افزود: تراکتورهای ما را کشورهای همسایه خریده و مارک ما را برداشته و مارک خود را می‌زنند و به کشورهای اروپایی و عربی می‌فروشند. 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ در حدود یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور صادر شد که امسال بیش از یک هزار و ۸۰۰ تراکتور صادر شده است. 

حتی یک اخراجی هم نداشتیم

ابراهیمی اذعان داشت: 6 هزار نفر کارکنان مستقیم تراکتورسازی هستند که هیچگونه اخراج و تعدیل نیرو نداشته‌ایم مگر اینکه فرد مشکلات کیفری داشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه صنایع را با فروش کارخانه ورشکسته به یک پولدار نمی‌توان احیا کرد، افزود: کاش یک کارخانه دچار مشکل را به یک ریال به یک فرد متخصص بدهند و در مقابل از او بخواهند که باید اشتغال ایجاد کند، تولید کند و ارز بیاورد و در غیر این صورت کارخانه را پس بگیرند. 

ابراهیمی در ادامه گفت: کاش به جای اخذ مالیات از کارخانه‌ها، اعلام کنند که این مالیات را به حقوق کارگران اضافه کنند.

مصاحبه مدیرعامل تراکتور سازی ( روی لینک آبی ضربه بزنید )

https://tractor.ir/uploads/resource/13991120000865.mp4

 

بیشتر بخوانید:

زمان باز شدن سامانه ثبت نام تراکتور

معرفی گران ترین و قدرتمند ترین تراکتور های جهان به همراه فیلم

زراعت دیم پاییزه نخود و عدس و ماشین آلات مناسب کشت این محصولات

آشنایی با انواع سم و مزایای سم پاشی در شب


نظرات کاربران

رهگذر
۱۳۹۹/۱۱/۲۲ ۲۳:۵۹:۵۲
شما هم کم کم از تیترهای هیجانی استفاده میکنید اینجا کجا گفته شد این تراکتور 4120 تسهیلاتی میدن یا نقدی؟
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر در کجای تیتر عنوان شده که تراکتور 4120 رو تسهیلاتی میدهند؟؟
اطلاعات تراکتور فعلا فقط اعلام شده و اصلا از ارائه به بازار صحبتی نشده است. خدمت به شما افتخار ماست.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.