اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به کجا رسید؟

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۱۰/۲۰

اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به کجا رسید؟

امسال با وجود اعتراض های شدید کشاورزان به اجرای قانون خرید تضمینی، دولت در ۱۲ آذرماه قانون اصلاح خرید تضمینی را ابلاغ کرد که متاسفانه تاکنون خبری از تشکیل شورای قیمت گذاری نیست.

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،طی سال‌های اخیر، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با بی اعتنایی به قانون خرید بعد از زمان کشت، بدون توجه به هزینه‌های تولید و تورم اعلام می‌شد که این امر با واکنش شدید جامعه کشاورزی رو به رو بود چرا که کشاورزان به رغم مشقت‌های فراوان تولید، عایدی چندانی ندارند.

امسال با وجود اعتراض‌های شدید کشاورزان به اجرای قانون خرید تضمینی، در نهایت دولت در ۱۲ آذرماه قانون اصلاح خرید تضمینی را ابلاغ کرد و اجرای این قانون در سال زراعی جدید را لازم الاجرا دانست که متاسفانه تاکنون خبری از تشکیل شورای قیمت گذاری نیست.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که برای نخستین بار در سال جهش تولید، کشاورزان در تعیین سرنوشت خود به طور قانونی صاحب رای و تضمیم شدند که این موضوع در استمرار پایداری تولید و خودکفایی محصولات استراتژیک تاثیر بسزایی دارد، چرا که طی سال‌های گذشته اعلام نامناسب قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بدون توجه به هزینه‌های تولید زمینه را برای خروج غیرقانونی محصولات و استفاده به عنوان خوراک دام و طیور به همراه داشت و کار را به جایی رساند که دولت برای تامین ذخایر استراتژیک خود مجبور به واردات گندم از کشور‌ها بیگانه و خروج ارز از کشور شد.

به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تاثیر اجرای آن در پایداری تولید و خودکفایی محصولات استراتژیک به منظور افزایش ضریب امنیت غذایی و بی نیازی از واردات با خبر شویم:

کشاورزان برای نخستین بار در تعیین سرنوشت خود سهیم شدند

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر اصلاح قانون خرید تضمینی بر پایداری تولید اظهار کرد: اصلاح قیمت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی جدا از آثار مثبتی که در تولید و بحث حمایت از کشاورزان دارد، یک اقدام تمدنی و تاریخ زا هم‌ هست چرا که در طول چند هزار سال حاکمیت در کشور برای نخستین بار کشاورزان در تعیین سرنوشت خود به طور قانونی صاحب تصمیم‌می شوند.

وی افزود:با اتخاذ تصمیم ارزشمند مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار کشاورزان و نمایندگان آن‌ها در تعیین قیمت محصولات کشاورزی نقش خواهند داشت که این اقدام در منطقی کردن نرخ‌های تضمینی تاثیر بسزایی دارد.

اسدی در واکنش به اجرای قانون خرید تضمینی طی چند سال اخیر بیان کرد: طی چند سال اخیر دولت‌ها بر مبنای وضعیت اقتصادی خود، نرخ ناعادلانه محصولات کشاورزی را اعلام کردند که در نتیجه ناپسندی همچون فروش محصولات به عنوان خوراک دام را به همراه داشته است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی ادامه داد:با توجه به جایگزینی محصولات کشاورزی به عنوان خوراک دام و طیور نیازی به واردات نداریم و متاسفانه دولت با پرداخت ارز و خروج آن از کشور چاره‌ دیگری ندارد.

وی با انتقاد از تاخیر دولت در قیمت گذاری محصولات کشاورزی بیان کرد: همه ساله دولت موظف است قبل از آغاز کشت، قیمت منطقی محصولات را اعلام‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: اصلاح قانون خرید تضمینی اقدامی مثبت در سال جهش تولید ملی است که در تولید ملی نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

نقش پررنگ کشاورزان در اصلاح قانون خرید تضمینی

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بابیان اینکه اعلام قیمت نامناسب خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سنوات گذشته با انتقاد شدید کشاورزان روبرو شد، اظهار کرد: طی چند سال اخیر کشاورزان به نحوه تعیین قیمت خرید محصولات کشاورزی انتقاد داشتند و معتقد هستند که قیمت‌ها متناسب با هزینه‌های واقعی تولید محاسبه نشده است.

وی افزود:اگرچه در قانون خرید تضمینی به صراحت اعلام شده که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از شروع سال زراعتی باید اعلام شود، اما متاسفانه با بی توجهی به قانون خرید در سال‌های اخیر، نرخ خرید تضمینی بعد از شروع فصل کشت اعلام می‌شد که کشاورزان بدون اطلاع از قیمت‌ها اقدام به کشت می‌کردند که در بسیاری از مواقع نرخ اعلامی مورد رضایتشان نبود.

حسینی با اشاره به اینکه کشاورزان در گذشته در قیمت گذاری نقشی نداشتند، بیان کرد: علی رغم آنکه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در اکثر مواقع مورد رضایت کشاورزان نبود، اما به سبب اعلام نرخ بعد از فصل کشت، تولیدکنندگان چاره‌ای نداشتند.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نقش کشاورزان پررنگ دیده شده است، چرا که کشاورزان برای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش می‌کنند که قیمت‌ها متناسب با هزینه‌های واقعی تولید اعلام شود زیرا در شورای قیمت گذاری وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان و نظام صنفی نقش اصلی را دارند.

به گفته وی، اعلام قیمت متناسب با هزینه‌های تولید در افزایش بهره وری، تولید، خودکفایی و استمرار خودبسندگی نقش اساسی دارد.

حسینی با تاکید بر این مسئله که اعلام قیمت منطقی خرید تضمینی بر پایداری تولید نقش بسزایی دارد، بیان کرد: با اصلاح قیمت خرید تضمینی، محصولات کشاورزی باید به گونه‌ای قیمت گذاری شود که حقوق مصرف کننده و تولیدکننده در آن لحاظ شود چرا که این امر منجر به پیشرفت بخش کشاورزی می‌شود.

مشاور ارشد نظام صنفی با بیان اینکه با اعلام‌منطقی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، الگوی کشت قابل اجراست، تصریح کرد: با شورای قیمت گذاری صحیح، الگوی کشت قابلیت اجرا دارد چرا که یکی از ابزار‌های مهم و تاثیر گذار در مصوبه الگوی کشت، قیمت گذاری مناسب و منطقی محصولات کشاورزی است.

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصلاح می‌شود؟

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قانون جدید خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید قابل اجراست، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با هزینه‌های تولید، تورم و قیمت مبادله کالای خارجی باید قیمت گذاری شود.

وی افزود: در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی در تلاش است تا شورای قیمت گذاری برای سال زراعی جدید تشکیل شود تا وزیر جهاد کشاورزی بر مبنای تصمیم نظر شورا، قیمت خرید محصولات را ابلاغ کند.

ایمانی با بیان اینکه با اجرای قانون خرید تضمینی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا باید پاسخگو باشد، بیان کرد: اگر کسی مدعی باشد که نرخ خرید محصولات واقعی نیست، وزیر جهاد باید پاسخگو باشد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های تولید اعم از بذر، سم، کود و تورم باید منتظر ماند و دید که شورای قیمت گذاری چه نرخی را برای سال آینده اعلام می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

تعمیرکار تراکتور خود باشیم | ویدئو آموزشی آشنایی کامل با موتور تراکتور و عیب یابی آن

 

بهترین راهنمای خرید تراکتور کشاورزی

 

قیمت گندم برابر با قیمت واردات گندم

 


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.