خاوازی تاکید کرد؛ افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی / حداقل قیمت خرید تضمینی گندم تعیین شد

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۱۰/۱۴

خاوازی تاکید کرد؛ افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی / حداقل قیمت خرید تضمینی گندم تعیین شد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قانون جدید خرید تضمینی اقلام کشاورزی گفت: قیمت‌گذاری اقلام کشاورزی از سوی وزارت جهاد محقق می‌شود و اتفاقات خوبی در این عرصه طی سالیان آتی خواهد افتاد.

کاظم خاوازی امشب در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی که در دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد، کشاورزی را ازجمله بخش‌های قدرتمند نظام دانست و اظهار کرد: این بخش از نظام ازجمله مصادیق تحقق شعار استقلال و اقتصاد بدون نفت است.

آقای خاوازی با تأکید بر اینکه در بخش باغی کشور مشکلی گفت: کالایی همچون سیب‌زمینی، گوجه، پیاز، پرتقال و سیب در کشور به میزان نیاز و بیش از آن تولید می‌کنیم و این نشان از شرایط اقلیمی و مزیت نسبی بالای کشور است و همچنین در بخش صادرات این کالا وضعیت خوبی داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشور به خودکفایی در حوزه گندم رسیده است، افزود: میزان تولید گندم کشور ۱۰ و نیم تا ۱۱ میلیون تن است که نیاز مردم را تأمین می‌کند و واردات گندم به کشور در راستای تأمین ذخایر استراتژیک گندم کشور می‌باشد.

آقای خاوازی تولید شکر، چغندر، نیشکر و برنج را در آستانه خودکفایی دانست و ادامه داد: ۱.۵ میلیون تن شکر و ۲.۶ میلیون تن برنج در سال جاری نشان می‌دهد تا رسیدن به خودکفایی در این عرصه‌ها قدم کوچکی نیاز است.

وی با اشاره به قانون جدید خرید تضمینی اقلام کشاورزی تصریح کرد: قیمت‌گذاری اقلام کشاورزی از سوی وزارت جهاد محقق می‌شود و اتفاقات خوبی در این عرصه طی سالیان آتی در کشور خواهد افتاد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه تولید روغن، افزود: حداکثر ضریب خوداتکایی روغن کشور ۱۶ درصد است و اکنون در حال کار هستیم تا وضعیت دانه‌های روغنی در کشور بهبود پیدا کند.

آقای خاوازی تولید محصولات پروتئینی و محصولی همچون شیر را بیش از نیاز کشور اعلام و تصریح کرد: در این عرصه تا ۱۱.۵ میلیون تن تولید شیر و ۹۰۰ هزار تن تولید گوشت ثبت‌شده که تا رسیدن به خودکفایی ۵۰ هزار تن فاصله وجود دارد.

این مقام مسئول تولید ماکیان در کشور را ۲.۶ میلیون تن دانست و ادامه داد: عقب‌افتادگی‌هایی در حوزه تولید و تأمین نهاده‌های دامی وجود دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تلاش می‌کنیم تا در سال ۱۴۰۰ به‌طور قابل‌ملاحظه و محسوسی این مشکلات کاهش پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی در انتها نوغانداری را ازجمله برنامه‌های کشور در کمک به اقتصاد مقاومتی کشور بیان کرد و گفت: با این صنعت می‌توان سیمای اقتصادی کشور و چهره فقر در روستاها به‌خصوص خراسان شمالی را تغییر داد و این نشان از ظرفیت این بخش از کشاورزی است.

شورای تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در حال تشکیل است و پیش بینی می‌شود با تشکیل این شورا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم افزایش یابد. کارشناسان احتمال می‌دهند قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم دست کم به 4800 تومان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چند روز پیش حسن روحانی، رئیس جمهور در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی، «قانون اصلاح قانون تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی» را جهت اجرا ابلاغ کرد. با اصلاح این قانون، قیمت‌های خرید تضمینی محصولات با اعمال بیشتر نظر بخش کشاورزی تعیین می‌شود.

در قانون جدید شورای با نام " شورای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی" با 10 عضو تشکیل می‌شود. اعضای این شورا شامل یک نفر از وزارت جهاد کشاورزی، 2 نفر از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، 2 نفر از نظام صنفی کشاورزی، 2 نفر از کشاورزان صاحب نظر، یک نفر از بنیاد ملی گندمکاران و 2 نفر از شورای اقتصاد می‌شود.

اعضای بخش کشاورزی شورای همگی با نظر وزیر جهادکشاورزی تعیین می‌شود. به این ترتیب دیگر بهانه‌ای برای وزیر وجود ندارد که قدرت کافی برای دفاع از حقوق کشاورزان برای تعیین قیمت مناسب نداشته است.

خاوازی تاکید کرد؛ افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی / حداقل قیمت خرید تضمینی گندم تعیین شد

 

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به ابلاغ اصلاح قانون مذکور و اعمال نفوذ بیشتر بخش کشاورزی در تعیین قیمت‌ها، شاهد افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری به ویژه در گندم باشیم. این خبر با توجه به افزایش تورم و بالا رفتن هزینه تمام شده تولید خبر خوبی برای کشاورزان است.

علی خان محمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، در گفت‌وگو با ایلنا در اینباره گفت: دولت برای سال زراعی جاری نرخ 4 هزارتومان را برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم تعیین و ابلاغ کرد که از همان ابتدا مورد اعتراض گندمکاران بود.

وی ادامه داد: پس از اعلام این قیمت، دولت در اقدامی مغایر با قانون خرید تضینی محصولات کشاورزی تصمیماتی گرفت که هزینه تمام شده تولید را افزایش قابل توجهی داده است.

خان محمدی از جمله این تصمیمات را حذف ارز ترجیحی (4200 تومانی) از نهاده‌های تولید عنوان کرد.

وی افزود: به ترتیب نهاده‌های مهم تولید با نرخ ارز نیمایی یا با نرخ ارز آزاد به دست کشاورزان می‌رسیدند.

به گفته خان محمدی علاوه بر آن تورم نیز از زمان تعیین قیمت خرید تضمینی افزایش یافته است که بر این اساس قیمت خرید تضمینی نیاز به بازنگری داشت.

وی با اشاره به اصلاح قانون خرید تضمینی که اخیرا توسط دولت ابلاغ شده است، گفت: این قانون دست کشاورزان را برای تعیین قیمت خرید دسترنج خود باز کرده و انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی که بیش از این بهانه محدود بودن در نفوذ و اعمال نظر را داشت بتواند از حقوق کشاورزان بیشتر دفاع کند.

خان محمدی تصریح کرد: اصلاح قانون به وزیر جهاد کشاوزی این اختیار را داده است که 8 نفر از اعضای شورای به نام "شورای تعیین نرخ خرید تضمینی" را تعیین کند که می‌تواند محلی برای دفاع از حقوق کشاورزان باشد.

وی خبر داد که هم اکنون این شورا در حال تشکیل است و به زودی اعضای آن معرفی خواهد شد.

خان محمدی پیش بینی کرد پس از تشکل شورای در همان جلسات اول نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم افزایش داشته باشد.

وی احتمال داد نرخ خرید تضمینی گندم دست کم به 4 هزار و 800 تومان افزایش یابد.

خان محمد تاکید کرد: هر چند نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با توجه به تورم و حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های تولید نباید کمتر از 5 هزار و 200 تومان باشد اما باید نرخی پیشنهاد شود که مصرف کننده نیز در شرایط اقتصادی کنونی دچار سختی بیشتر نشود.

 


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.