رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی: افزایش قیمت برخی از ماشین‌آلات کشاورزی منطقی نیست / دولت ۸۰ درصد از قیمت ماشین آلات کشاورزی را تسهیلات می‌دهد

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۱۰/۰۸

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی:  افزایش قیمت برخی از ماشین‌آلات کشاورزی منطقی نیست / دولت ۸۰ درصد از قیمت ماشین آلات کشاورزی را تسهیلات می‌دهد

اخیرا نوسان قیمت ماشین‌آلات کشاورزی به یک چالش در بخش مکانیزاسیون تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از ایانا: رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی جناب آقای کامبیز عباسی گفت: دولت ۸۰ درصد از قیمت ماشین آلات کشاورزی را تسهیلات می‌دهد و پس از ۵ تا ۷ سال با نرخ ۱۵ درصد این تسهیلات را بازپس می‌گیرد که در خاورمیانه بی سابقه بوده و تا کنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است.

آقای عباسی در گفتگو با خبرنگار ایانا در رابطه با نوسانات قیمت ماشین‌آلات کشاورزی اظهار کرد: اخیرا نوسان قیمت ماشین‌آلات کشاورزی به یک چالش در بخش مکانیزاسیون تبدیل شده و مواد اولیه مورد نیاز سازندگان این ماشین‌آلات مانند فولاد، لاستیک و قطعات پلیمری افزایش قیمت داشته است، به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان تراکتور و کمباین درصدد هستند که با توجه به این افزایش‌ها، قیمت ماشین آلات خود را افزایش دهند.

کامبیز عباسی تأکید کرد: ما هم مخالف این افزایش قیمت نیستیم اما اختلاف نظر ما با بخشی از این تولیدکنندگان این است که مرکز مکانیزاسیون افزایش قیمت برخی از این ماشین‌آلات را منطقی نمی‌داند.

وی با اشاره به این نکته که افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی ماشین آلات منطقی نیست، افزود: بسیاری از شرکت‌ها به صورت منطقی افزایش قیمت داشته‌اند و در سایت درج شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: کمبودی در تامین و تولید ماشین‌آلات کشاورزی در کشور وجود ندارد و تمام تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون جذب شده است.

 آقای عباسی با اشاره به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از بخش مکانیزاسیون تصریح کرد: اخیرا با حمایت وزیر جهاد کشاورزی، ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به خط اعتباری جدید مکانیزاسیون اضافه شد و در مجموع ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت که نشان دهنده عرضه و تقاضای بالا در این بخش است.

عباسی با بیان اینکه در حوزه کمباین برداشت غلات تاخیرهایی را در تحویل داریم اما به معنی توقف عرضه کمباین غلات نیست، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۵۰ دستگاه کمباین غلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است اما به دلیل تاخیر در تحویل، ممکن است در فرآیند تغییر قیمت، کشاورزان دچار مشکل شوند که ما پیگیر حل این مشکل هستیم.

وی تأکید کرد: ما در حوزه ماشین آلات کشاورزی نیازمند واردات نیستیم اما در حوزه فناوری‌های نوین مانند کمباین سنگین، تراکتور سنگین، کمباین پنبه، کمباین چغندرقند، چاپر برداشت ذرت علوفه‌ای، شیردوش‌های نوین روتاری، سیستم‌های نوین اتوماسیون گلخانه، سیستم‌های نوین دامداری‌ها و پرورش طیور و برخی پهپادهای کشاورزی هنوز به واردات نیاز داریم اما نیاز کشور به این بخش محدود است.

آقای عباسی افزود: در مکانیزاسیون گندم و جو که محصول استراتژیک کشور محسوب می‌شوند، از واردات ماشین‌الات کشاورزی بی‌نیاز بوده و خوداتکایی در این صنعت وجود دارد.

ویبا اشاره به این که بیش از ۳۲۰ عرضه‌کننده و حدود ۷۰ شرکت عضو انجمن اتماک هستند، اذعان کرد: در این انجمن تعداد انگشت شماری از اعضا با سیاست‌های کنترلی و نظارتی دولت مخالف هستند اما ما به دنبال رفع نیازهای کشاورزان هستیم و از عرضه ماشین‌آلات با قیمت منطقی حمایت می‌کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: ما به دنبال این هستیم که ماشین‌آلات کشاورزی با کیفیت مناسب، قیمت اقتصادی‌تری برای کشاورز داشته باشند.

 

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی:  افزایش قیمت برخی از ماشین‌آلات کشاورزی منطقی نیست / دولت ۸۰ درصد از قیمت ماشین آلات کشاورزی را تسهیلات می‌دهد

 

جناب آقای عباسی با اشاره به این که ما بر روی ماشین‌آلات کشاورزی قیمت نمی‌گذاریم اما روند تغییرات قیمت و قیمت‌گذاری را رصد می‌کنیم، تأکید کرد: قیمت‌های غیر منطقی در حیطه خط اعتباری مکانیزاسیون قرار نمی‌گیرد، این خط برای تحقق اهداف توسعه مکانیزاسیون، افزایش درجه کاشت مکانیزه گندم، جو و برداشت مکانیزه چغندر و …. است و ضامن فروش شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات نیست.

آقای عباسی افزود: دولت در این شرایط سخت و علی‌رغم تنگناهای موجود، خطی را راه‌اندازی کرده که ۹ سال است کارخانجات از طریق آن کالاهای خود را به فروش می‌رسانند که نرخ تسهیلات این خط ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: دولت ۸۰ درصد از قیمت ماشین آلات کشاورزی را تسهیلات می‌دهد و پس از ۵ تا ۷ سال با نرخ ۱۵ درصد این تسهیلات را بازپس می‌گیرد که در خاورمیانه بی سابقه بوده و تا کنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است.

 آقای عباسی عنوان کرد: خرید و فروش ادوات و تجهیزات کشاورزی بدون بلوکه شدن پول انجام می‌شود و امکان ندارد در بخش مکانیزاسیون ماشینی وجود نداشته باشد و تسهیلات آن پرداخت شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: در حوزه تراکتور و کمباین به دلیل بالا بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه و محدودیت در عرضه‌کنندگان، ممکن است بخشی از قیمت ماشین به کارخانه واریز شود، به کارخانه ۴ تا ۶ ماه فرصت می‌دهند تا ماشین مورد نیاز را تحویل دهد اما در این مدت به کشاورز سود مشارکت داده می‌شود و پول متقاضی بلوکه نمی‌شود.

آقای عباسی ادامه داد: سود مشارکت با نرخ ۱۸ درصد به میزان پولی که در اختیار کارخانه گذاشته شده به متقاضی تعلق می‌گیرد و از قیمت نهایی ماشین کاسته می‌شود که این روند در این ۹ سال در حال انجام است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: ۱۷هزار کمباین غلات در کشور مشغول به کار است و حدود ۳۵۰ کمباین هم از ابتدای سال تاکنون عرضه شده اما حدود ۱۰۰ نفر از متقاضیان با افزایش قیمت کمباین مواجه شدند که پیش از این بخشی از پول کمباین خود را واریز کرده بودند، در این زمینه، وظیفه دولت است که به مسئله ورود پیدا کند که در حال پیگیری این مسئله و حل مشکل هستیم.

وی در واکنش به عدم اطمینان از رسیدن کمباین به کشاورزان بیان کرد: در هر استان کمیته‌ای وجود دارد که اهلیت کشاورز و تقاضا را بررسی و تمام احتیاجات، میزان تولید و میزان اراضی کشاورز را شفاف‌سازی می‌کند.

آقای عباسی افزود: صحت‌سنجی به صورت کامل انجام شده و تمام اسناد آن موجود است، اما ممکن است یک کشاورز تراکتور خود را از سر نیاز فروخته باشد که این ماشین هم از گردونه کشاورزی خارج نمی‌شود و در همین بخش فعال می‌ماند.

جناب آقای عباسی در رابطه با تضامین جذب تسهیلات گفت: شرایط دریافت تسهیلات آسان شده است و میزان تسهیلات در بخش مکانیزاسیون نسبت به سال ۹۲، ۲۰ برابر شده و از ۱۲۰ میلیارد تومان به حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: در حال حاضر بانک کشاورزی، زمین کشاورزی، اسناد و وثایق ملکی روستایی، ماشین کشاورزی پلاک‌گذاری شده و چک و سفته را (بسته به میزان تسهیلات) به عنوان ضمانت قبول می‌کند اما میزان پرداخت تسهیلات در برابر چک و سفته افزایش یافته و تسهیل‌گری انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که لیست دریافت‌کنندگان تراکتور و کمباین قابل پیگیری و اهلیت‌سنجی هستند؟ عنوان کرد: تراکتورها و کمباین‌های تحویل شده در این ۹ سال پلاک‌گذاری شده‌اند و اسامی دریافت‌کنندگان به صورت کاملا شفاف وجود دارد که می‌توانید از پلیس راهور ماهیت این افراد را صحت‌سنجی کنید.

جناب آقای عباسی با اشاره به این که نوسان قیمت وجود دارد اما نباید تمام زحمات دولت را زیر سوال برد، تصریح کرد: بازار دلالی در بخش مکانیزاسیون کمتر از ۰٫۵ درصد(نیم درصد) است و این میزان هم از بخش کشاورزی خارج نخواهد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت آذرماه کارخانه تراکتورسازی تبریز / افزایش ۱۷ تا ۱۲۳ میلیونی قیمت تراکتور توسط کارخانه تراکتورسازی

شرایط و ضوابط دریافت تسهیلات تراکتور و کمباین و سایر ماشین آلات کشاورزی

جست و جو چرایی افزایش قیمت تراکتور/ماجرای تشکیل صف برای خرید تراکتور چیست؟

آنالیز استاتیکی اکسل جلوئی تراکتور MF285


نظرات کاربران

بدون نام
۱۳۹۹/۱۰/۱۴ ۲۱:۱۷:۳۸
با سلام
خدمت مدیریت سایت
آقای دکتر عباسی اذعان می دارند که نیاز کشور به کمباین های سنگین وارداتی هنوز وجود دارد این در حالی است که با این. افزایش قیمت ارز عملا قیمت یک کمباین سنگین. وارداتی چهار میلیاردوهفت صدمیلیون ارائه شده است که با نرخ سود ۱۵درصد بیشتر از دو میلیارد تومان به آن افزوده می شود که جمعا شش میلیارد وهفت صد میلیون باز پرداخت آن می گردد. حالاخودتان قضاوت کنید کدام کشاورز چنین توانایی را دارا می باشد که در سال حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان باز پرداخت تسهیلات به بانک. داشته باشد لطفا حرف دل ما رابه گوش مسئولان ذیربط. برای رسیدگی. برسانید باتشکر
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر کاملا حق با شماست و سایت تراکتور در تلاش است صدای شما کشاورزان عزیز را به گوش مسئولان برساند. امیدواریم با حمایت شما همراهان سایت تراکتور بتوانیم این رسالت خود را به خوبی انجام دهیم و گرهی هر چند کوچک از کار و مشکلات پدران خاک این مرز و بوم بگشاییم. خدمت به شما افتخار ماست.
بدون نام
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۲۲:۳۵:۳۷
باسلام. خدمت. مدیریت محترم سایت ماتو استان کردستان هستیم بخدا. کلا. این. تراکتورا. راصادر میکنن. عراق. اخه. چرا ما دوساله. تو راهه. جهاد کشاورزیم راه. نمی افتیم. بخدا. نیاز داریم. واللا نیاز داریم. باید. به. کی. بگیم. جهاد کشاورزیم. اگه. پارتی نداشته. باشی. میری. هفت. ساله. دیگه
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر جناب آقای محمدی در کشور های دیگر صادرات مایه شادی و مسرت مردم است اما در ایران آنقدر در این امر افراط میشود که نیاز مردم و کشاورزان ما تامین نمیشود این امر موجب مشکلات و گرفتاری های زیادی برای کشاورزان شده است از سوی دیگر سهمیه ای که کارخانه در سال جاری در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده به علت عدم رعایت انصاف و عدالت به دست کشاورزان نمیرسد و این مشکلات روزانه از سوی تمامی کشاورزان به ما اطلاع رسانی میشود و ما در تلاش هستیم تا بتوانیم صدای شما را به مسئولان برسانیم و در جهت رفع مشکلات شما قدمی هر چند کوچک برداریم.
خدمت به شما افتخار ماست.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.