خبرگزاری سایت تراکتور
۱۳۹۹/۱۰/۰۸
اخیرا نوسان قیمت ماشینآلات کشاورزی به یک چالش در بخش مکانیزاسیون تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از ایانا: رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی جناب آقای کامبیز عباسی گفت: دولت ۸۰ درصد از قیمت ماشین آلات کشاورزی را تسهیلات میدهد و پس از ۵ تا ۷ سال با نرخ ۱۵ درصد این تسهیلات را بازپس میگیرد که در خاورمیانه بی سابقه بوده و تا کنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است.
آقای عباسی در گفتگو با خبرنگار ایانا در رابطه با نوسانات قیمت ماشینآلات کشاورزی اظهار کرد: اخیرا نوسان قیمت ماشینآلات کشاورزی به یک چالش در بخش مکانیزاسیون تبدیل شده و مواد اولیه مورد نیاز سازندگان این ماشینآلات مانند فولاد، لاستیک و قطعات پلیمری افزایش قیمت داشته است، به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان تراکتور و کمباین درصدد هستند که با توجه به این افزایشها، قیمت ماشین آلات خود را افزایش دهند.
کامبیز عباسی تأکید کرد: ما هم مخالف این افزایش قیمت نیستیم اما اختلاف نظر ما با بخشی از این تولیدکنندگان این است که مرکز مکانیزاسیون افزایش قیمت برخی از این ماشینآلات را منطقی نمیداند.
وی با اشاره به این نکته که افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی ماشین آلات منطقی نیست، افزود: بسیاری از شرکتها به صورت منطقی افزایش قیمت داشتهاند و در سایت درج شده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: کمبودی در تامین و تولید ماشینآلات کشاورزی در کشور وجود ندارد و تمام تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون جذب شده است.
آقای عباسی با اشاره به حمایتهای وزارت جهاد کشاورزی از بخش مکانیزاسیون تصریح کرد: اخیرا با حمایت وزیر جهاد کشاورزی، ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به خط اعتباری جدید مکانیزاسیون اضافه شد و در مجموع ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت که نشان دهنده عرضه و تقاضای بالا در این بخش است.
عباسی با بیان اینکه در حوزه کمباین برداشت غلات تاخیرهایی را در تحویل داریم اما به معنی توقف عرضه کمباین غلات نیست، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۵۰ دستگاه کمباین غلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است اما به دلیل تاخیر در تحویل، ممکن است در فرآیند تغییر قیمت، کشاورزان دچار مشکل شوند که ما پیگیر حل این مشکل هستیم.
وی تأکید کرد: ما در حوزه ماشین آلات کشاورزی نیازمند واردات نیستیم اما در حوزه فناوریهای نوین مانند کمباین سنگین، تراکتور سنگین، کمباین پنبه، کمباین چغندرقند، چاپر برداشت ذرت علوفهای، شیردوشهای نوین روتاری، سیستمهای نوین اتوماسیون گلخانه، سیستمهای نوین دامداریها و پرورش طیور و برخی پهپادهای کشاورزی هنوز به واردات نیاز داریم اما نیاز کشور به این بخش محدود است.
آقای عباسی افزود: در مکانیزاسیون گندم و جو که محصول استراتژیک کشور محسوب میشوند، از واردات ماشینالات کشاورزی بینیاز بوده و خوداتکایی در این صنعت وجود دارد.
ویبا اشاره به این که بیش از ۳۲۰ عرضهکننده و حدود ۷۰ شرکت عضو انجمن اتماک هستند، اذعان کرد: در این انجمن تعداد انگشت شماری از اعضا با سیاستهای کنترلی و نظارتی دولت مخالف هستند اما ما به دنبال رفع نیازهای کشاورزان هستیم و از عرضه ماشینآلات با قیمت منطقی حمایت میکنیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: ما به دنبال این هستیم که ماشینآلات کشاورزی با کیفیت مناسب، قیمت اقتصادیتری برای کشاورز داشته باشند.
جناب آقای عباسی با اشاره به این که ما بر روی ماشینآلات کشاورزی قیمت نمیگذاریم اما روند تغییرات قیمت و قیمتگذاری را رصد میکنیم، تأکید کرد: قیمتهای غیر منطقی در حیطه خط اعتباری مکانیزاسیون قرار نمیگیرد، این خط برای تحقق اهداف توسعه مکانیزاسیون، افزایش درجه کاشت مکانیزه گندم، جو و برداشت مکانیزه چغندر و …. است و ضامن فروش شرکتهای تولیدکننده ماشینآلات نیست.
آقای عباسی افزود: دولت در این شرایط سخت و علیرغم تنگناهای موجود، خطی را راهاندازی کرده که ۹ سال است کارخانجات از طریق آن کالاهای خود را به فروش میرسانند که نرخ تسهیلات این خط ۱۵ درصد است.
وی ادامه داد: دولت ۸۰ درصد از قیمت ماشین آلات کشاورزی را تسهیلات میدهد و پس از ۵ تا ۷ سال با نرخ ۱۵ درصد این تسهیلات را بازپس میگیرد که در خاورمیانه بی سابقه بوده و تا کنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است.
آقای عباسی عنوان کرد: خرید و فروش ادوات و تجهیزات کشاورزی بدون بلوکه شدن پول انجام میشود و امکان ندارد در بخش مکانیزاسیون ماشینی وجود نداشته باشد و تسهیلات آن پرداخت شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: در حوزه تراکتور و کمباین به دلیل بالا بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه و محدودیت در عرضهکنندگان، ممکن است بخشی از قیمت ماشین به کارخانه واریز شود، به کارخانه ۴ تا ۶ ماه فرصت میدهند تا ماشین مورد نیاز را تحویل دهد اما در این مدت به کشاورز سود مشارکت داده میشود و پول متقاضی بلوکه نمیشود.
آقای عباسی ادامه داد: سود مشارکت با نرخ ۱۸ درصد به میزان پولی که در اختیار کارخانه گذاشته شده به متقاضی تعلق میگیرد و از قیمت نهایی ماشین کاسته میشود که این روند در این ۹ سال در حال انجام است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: ۱۷هزار کمباین غلات در کشور مشغول به کار است و حدود ۳۵۰ کمباین هم از ابتدای سال تاکنون عرضه شده اما حدود ۱۰۰ نفر از متقاضیان با افزایش قیمت کمباین مواجه شدند که پیش از این بخشی از پول کمباین خود را واریز کرده بودند، در این زمینه، وظیفه دولت است که به مسئله ورود پیدا کند که در حال پیگیری این مسئله و حل مشکل هستیم.
وی در واکنش به عدم اطمینان از رسیدن کمباین به کشاورزان بیان کرد: در هر استان کمیتهای وجود دارد که اهلیت کشاورز و تقاضا را بررسی و تمام احتیاجات، میزان تولید و میزان اراضی کشاورز را شفافسازی میکند.
آقای عباسی افزود: صحتسنجی به صورت کامل انجام شده و تمام اسناد آن موجود است، اما ممکن است یک کشاورز تراکتور خود را از سر نیاز فروخته باشد که این ماشین هم از گردونه کشاورزی خارج نمیشود و در همین بخش فعال میماند.
جناب آقای عباسی در رابطه با تضامین جذب تسهیلات گفت: شرایط دریافت تسهیلات آسان شده است و میزان تسهیلات در بخش مکانیزاسیون نسبت به سال ۹۲، ۲۰ برابر شده و از ۱۲۰ میلیارد تومان به حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: در حال حاضر بانک کشاورزی، زمین کشاورزی، اسناد و وثایق ملکی روستایی، ماشین کشاورزی پلاکگذاری شده و چک و سفته را (بسته به میزان تسهیلات) به عنوان ضمانت قبول میکند اما میزان پرداخت تسهیلات در برابر چک و سفته افزایش یافته و تسهیلگری انجام شده است.
وی در پاسخ به این سوال که لیست دریافتکنندگان تراکتور و کمباین قابل پیگیری و اهلیتسنجی هستند؟ عنوان کرد: تراکتورها و کمباینهای تحویل شده در این ۹ سال پلاکگذاری شدهاند و اسامی دریافتکنندگان به صورت کاملا شفاف وجود دارد که میتوانید از پلیس راهور ماهیت این افراد را صحتسنجی کنید.
جناب آقای عباسی با اشاره به این که نوسان قیمت وجود دارد اما نباید تمام زحمات دولت را زیر سوال برد، تصریح کرد: بازار دلالی در بخش مکانیزاسیون کمتر از ۰٫۵ درصد(نیم درصد) است و این میزان هم از بخش کشاورزی خارج نخواهد نمیشود.
بیشتر بخوانید:
شرایط و ضوابط دریافت تسهیلات تراکتور و کمباین و سایر ماشین آلات کشاورزی
جست و جو چرایی افزایش قیمت تراکتور/ماجرای تشکیل صف برای خرید تراکتور چیست؟