تحویل تمامی تراکتور های ثبت نامی به متقاضیان / کمبود 50 درصدی کمباین در کشور

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۰۹/۲۳

تحویل تمامی تراکتور های ثبت نامی به متقاضیان / کمبود 50 درصدی کمباین در کشور

گروه استان‌ها - توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اهمیت بسزایی در پایداری تولید، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی کشور دارد اما جهش در قیمت‌ها سبب عدم تحقق این امر و در نهایت ایجاد چالش در بخش کشاورزی شده است.

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از تسنیم/ زنجان ، یکی از مهمترین ارکان کشاورزی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت استفاده از ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است که علاوه بر افزایش سرعت عملکرد، سبب خروج کشاورزی از شکل سنتی به صنعتی شده و در نهایت با کاهش میزان ضایعات و هدررفت محصول سبب افزایش بهره‌وری در واحد سطح می‌شود. بنابراین نقش و اهمیت کشاورزی مکانیزه کاملاً در پایداری تولید و امنیت غذایی کشور مشهود است، در این راستا نیاز است تا حمایت‌های حداکثری از تولید کننده و کشاورزان انجام پذیرد و کشاورزی به سمت توسعه هرچه بیشتر مکانیزاسیون حرکت نمایند.

با وجود اهمیت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به نظر می‌رسد که با افزایش و جهش چند برابری قیمت انواع ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتور دیگر کشاورزان انگیزه‌ای  برای خرید این دستگاه و دستگاه‌های دیگر ندارند زیرا شرایط اقتصادی حاضر و نوسانات نرخ ارز نیز اجازه نمی‌دهد تا این قشر از تولیدکنندگان به فکر سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون باشند.

بر همین اساس اگر افراد نتوانند از کارخانه تولید تراکتور این وسیله را دریافت نمایند، به اجبار باید به چند برابر قیمت از بازار سیاه و دلالان خرید کنند که دیگر این امر نیز برای بسیاری از کشاورزان با درآمد محدود سالیانه از کشت و عدم قیمت‌گذاری مناسب محصولات امکان پذیر نیست زیرا سطح درآمد با میزان مخارج هیچ تناسبی ندارد و به نظر می‌رسد که مسئولان امر نیز برنامه چندانی برای بالا بردن سطح مکانیزاسیون در کشور ندارند.

در این راستا حتی در استان کوچکی همچون زنجان نبود دستگاهی همانند چاپر در طول ماه‌های گذشته سبب سرمازدگی محصول ذرت علوفه‌ای در برخی نقاط استان زنجان شد که این روزها حتی تهیه این نهاده برای تغذیه دام نیز تبدیل به یک چالش بزرگ شده است، در حالی که اگر تمام ادوات و ماشین‌آلات در اختیار بخش کشاورزی و تولید قرار می‌گرفت شرایط بسیار بهتر از این بود و می‌توانستیم حداقل از واردات برخی نهاده‌ها همچون ذرت یا حتی دانه روغنی کلزا که اتفاقاً کمباین مخصوص این محصول نیز در کشور وجود ندارد جلوگیری کرده و در نهایت به خودکفایی در تولید برسیم.

بیشتر بخوانید

با این حال باید گفت، پیش از این مهدی بنده‌ئی رئیس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرده بود که به دلیل تکنولوژی پایین کمباین‌های مورد استفاده در استان زنجان همواره در زمان برداشت گندم 3 درصد ریزش دارد و این امر در برداشت کلزا نیز صادق است. زیرا اکثر کمباین‌ها فرسوده بوده و کارایی لازم را ندارند.

وی همچنین اوایل مهر ماه جاری در ارتباط با علت دیرکرد تحویل تراکتور به کشاورزان اعلام کرده بود که در کل کشور حدود 50 تا 55 درصد تراکتور‌های ثبت نامی تحویل شده و تا پایان مهرماه تمام تراکتورهای ثبت‌نام‌ شده تحویل داده می‌شود. با این حال مشکل تاخیر در تحویل تراکتورها نیز استانی نبوده بلکه مسئله کشوری است و شرکت تراکتورسازی با توجه به تحریم‌های موجود با مشکل مواجه شده است. اما پیگیری خبرنگار تسنیم حکایت از این دارد که هنوز برخی از ثبت‌نام کنندگان دریافت تراکتور در استان زنجان، موفق به دریافت این ماشین نشده‌اند.

با این حال سوالی که از مسئولان ذیربط می‌‌شود این است آیا وزارت جهاد کشاورزی برنامه مشخصی برای رفع مشکل عدم توسعه مکانیزاسیون در کشور دارد و یا اینکه این مشکل برای دولت بعد به سوغاتی گذاشته خواهد شد؟

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه از نظر مکانیزاسیون در کشور دچار مشکل جدی هستیم و در طول سالیان گذشته و حتی حال حاضر برنامه‌ریزی مناسبی نیز برای توسعه این امر وجود ندارد.

 

تحویل تمامی تراکتور های ثبت نامی به متقاضیان / کمبود 50 درصدی کمباین در کشور

 

کمبود 50 درصدی کمباین در کشور

وی افزود: با توجه به سطح زیر کشت اراضی در کشور باید 32 هزار کمباین در زمینه برداشت گندم و کلزا فعالیت داشته باشند، اما تنها 17 هزار کمباین در کشور موجود بوده و به عبارتی دیگر 50 درصد کمبود در این راستا وجود دارد.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در مقابل کشور‌های توسعه یافته که همزمان توسعه را آغاز کرده‌اند، متأسفانه کشور ما در راستای توسعه مکانیزاسیون به سطح لازم نرسیده است، گفت: ضریب مکانیزاسیون ایران با کشور‌های پیشرفته دنیا فاصله معناداری دارد. تنها یک کارخانه تراکتور‌سازی در کشور فعال است و توانایی تامین نیاز کشور را ندارد، از سویی دیگر با توجه گرانی‌هایی که روزانه بر کشور تحمیل می‌شود کارخانه به اجبار قیمت‌ها را به روز می‌کند و این امر سبب می‌شود تا کشاورزان نیز توانایی و قدرت خرید را از دست بدهند.

وی تصریح کرد: با این‌که برداشت کلزا باید با کمباین مخصوص خود انجام گیرد اما با تعویض هد کمباین گندم، برداشت دانه‌های روغنی با ریزش بالا انجام می‌گیرد، باید در این راستا برنامه‌ریزی لازم در کشور انجام گیرد که اگر نیاز به واردات هست این اقدام انجام شود و اگر تهیه و تولید در کشور میسر است باید وارد فاز اجرایی و تولید شود.

خانمحمدی با اشاره به این‌که در زمینه کارنده‌های دانه‌های روغنی و برداشت مشکلات همچنان پا برجا است، تصریح کرد: زیرساخت‌های مکانیزاسیون در کشور بسیار ضعیف بوده و بیش‌تر کمباین‌ها فرسوده با ریزش بالا هستند. اما باید گفت متاسفانه نظارت درستی نیز توسط سازمان‌های ذیربط انجام نمی‌گیرد با وجودی که لازم است تا قطعات معیوب عوض شده و ریزش‌ها کاهش یابد اما به دلیل عدم همراهی کارشناسان قسمت عظیمی از محصول هدر می‌رود.

وی با اشاره به این‌که در طول سال‌های اخیر دستگاه‌هایی برای کاشت، داشت و برداشت برنج خریداری و وارد کشور شده است، گفت: کشت‌ها گسترده است و قریب به 200 میلیون تن محصول برداشت می‌شود که با وجود 200 کمباین نمی‌توان این حجم تولید محصول را برداشت کرد.

این مسئول در پایان با بیان این‌که برخی از کشاورزان با وجودی که قریب به یک سال است در صف دریافت تراکتور هستند و این موضوع هنوز شکل واقعیت به خود نگرفته است، تصریح کرد: اگر ارز دولتی مورد نیاز تامین شود، تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان پرداخت و حمایت‌های لازم از کشاورزان انجام گیرد، می‌تواند ضریب مکانیزاسیون در کشور را تا حدودی افزایش دهد.

با این وجود به نظر می‌رسد، عدم توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تنها مختص استان زنجان نبوده و این مسئله در سطح کشور مطرح است. اما آن‌چه که نمود کامل دارد این است که کمبود 50 درصدی کمباین در کل کشور محسوس است. با این حال با گرانی‌هایی که روزانه در حال تحمیل بر بخش کشاورزی و تولید است قدرت خرید ماشین آلات کشاورزی از کشاورزان به طور کامل سلب شده چراکه سطح درآمد این قشر با هزینه‌ تولید همخوانی ندارد. البته همین امر در نهایت سبب بی‌رغبتی کشاورزان برای سرمایه‌گذاری در بخش توسعه مکانیزاسیون نیز شده است.

در پایان باید ذکر کرد، علی‌رغم پیگیری مکرر خبرنگار تسنیم از "کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزیسیون وزارت جهاد کشاورزی" برای ارائه توضیحات هر چه بیش‌تر در راستای گزارش مذکور، اما متأسفانه وی حاضر به مصاحبه با این رسانه نشد.


نظرات کاربران

بایزید اکبری
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۳:۳۷:۱۹
سایت تراکتور کی باز می شود؟؟؟
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر هنوز اطلاعیه کارخانه تراکتورسازی مبنی بر باز شدن سایت در سال 1399 اعلام نشده است.
خدمت به شما افتخار ماست.
mehran
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۲۱:۰۸:۴۸
باعرض سلام اینجاب که ازشهرستانهای زنجان بخش قره پشتلو توجهاد نزدیک به ۲سال است ثبت نام کردم هر موقع هم پیگیری میکنم میگن خبری نیس لطفا راهنمای کنید به کجا مراجعه کنم
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر شما خبر را کامل مطالعه فرمایید این گفته ادعایی کذب بوده است و بسیاری از کشاورزان هنوز در صف تخویل تراکتور مانده اند و برخلاف اینکه کشاورزان زیادی در صف انتظار تحویل تراکتور مانده اند اما هیچ مسئولی پاسخگوی این موضوع نیست.امیدواریم سایت تراکتور بتواند رسالت خود را که رساندن صدای شما به مسئولان میباشد را به طور شایسته و کامل انجام دهیم.
خدمت به شما افتخار ماست.
نورمحمدی
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۲۲:۵۵:۲۰
با سلام
من کی از شهرستان های استان زنجان هستم ، دوم شهریور ۹۹ ثبت نام نقدی ترامتور از طریق نمایندگی کردم ، جهاد هم تاییدیه داده مدارک تحویل دادم.
میخام بدونم تراکتور ۳۹۹ دو دیفرانسیل بصورت نقدی تا قبل تیرماه ۱۴۰۰ تحویل خواهم گرفت یا حالا حالا باید تو‌ی نوبت بمونم ؟!
با تشکر
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر
متاسفانه تحویل تراکتور های ثبت نامی فقط در دست کارخانه تراکتورسازی تبریز میباشد و کسی از تاریخ دقیق تحویل تراکتورهای ثبت نامی به صورت نقدی خبر موثقی ندارد. از سوی دیگر تحویل تراکتور به تعداد متقاضیانی که زودتر از شما برای خرید تراکتور ثبت نام کرده اند بستگی دارد.
خدمت به شما افتخار ماست.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.