تعمیر کار تراکتور خود باشیم | نگهداری از تراکتور در فصل خواب و سرما

۱۳۹۹/۰۹/۱۳

تعمیر کار تراکتور خود باشیم | نگهداری از تراکتور در فصل خواب و سرما

با توجه به پایان فصل کار و شروع فصل خواب تراکتور و ادوات کشاورزی در اکثر مناطق کشور، ما با آگاهی از مشکلات شما کاربران گرامی برآن شدیم مقاله ای کاربردی راجع‌به سرویس و نگهداری پایان فصل کار تراکتور برای شما فراهم کنیم. 

با توجه به هزینه های سرسام آور خرید تراکتور و تعمیرات آن از کشاورزان محترم خواهشمندیم با صرف مدت زمانی کوتاه نسبت به مطالعه این مقاله کاربردی اقدام فرمایید و هزینه های تعمیرات ناخواسته در شروع فصل بعد را به صفر برسانید.

 

نگهداری از تراکتور در فصل خواب و سرما

مطالب زیر نکته های مهم نگهداری تراکتور هستند. که عمل به آنها باعث می شود کمتر به تعمیرگاه مراجعه کنید و از هزینه های مضاعف تغییرات اساسی نیز در امان بمانید.

رنگ

در فصل سرما و خواب، تراکتور خود را به‌طور منظم تمیز نگهدارید؛ چراکه اگر به صورت مرتب تمیز نشود، موادی مانند حشرات و فضولات پرندگان رنگ آن را خراب کرده و لک بر جای می‌گذارند.

هنگامی که تراکتور تمیز است، رطوبت سریع خشک می شود اما وقتی که کثیف است، رطوبت در نواحی کثیف جمع شده و باعث خوردگی می‌شود. همه جاهایی که ممکن است کثیفی و نمک در آن جمع شود قبل از خواب تراکتور بشویید؛ برای مثال، داخل گلگیرها، زیر سپرها و غیره که منبع توده نمک و کثیفی است بشویید زیرا به فرآیند خوردگی سرعت می‌بخشد.

برگ‌ها و بقیه خس و خاشاکی که در قسمت های مختلف تراکتور جمع شده تمیز کنید چون برگ‌ها محل عبور آب را مسدود کرده و رطوبت را در خود جمع می‌کنند و باعث تسریع فرآیند خوردگی و ایجاد بوی نم در تراکتور می‌شود.

نکهداری از تراکتور در فصل خواب و سرما

روغن موتور

حتی وقتی از تراکتور استفاده نمی کنید، روغن موتور آن فاسد و خراب می شود. پس باید به فاصله زمانی بین دو تعویض روغن که معمولاً شرکت سازنده تراکتور آن را تعیین می کند، توجه کرد. هنگام تعویض روغن، حتماً به سطح کیفی API و گریدویسکوزیته روغن مطابق با فصول سال توجه و از روغن های ذکر شده در دفترچه راهنما استفاده کنید. اگر این کار را انجام ندهید، علاوه بر فرسایش سریع و آسیب رسیدن به موتور، ممکن است تراکتور از شرایط گارانتی نیز خارج شود.

دستگاه تمامی فیلترها را درصورت امکان تعویض نمایید

فیلتر روغن فیلتر روغن با توجه به توصیه سازنده با هر بار تعویض روغن، چه در زمان کار تراکتور و چه هنگام خواب آن، باید تعویض شود. این کار ضمن کاهش مصرف سوخت، باعث افزایش شتاب و عمر موتور تراکتور شما برای فصل جدید کاری می شود.

رسانی، تخریب رینگ های پیستون، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی اشاره کرد. بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا برای افزایش کارایی و بازده موتور ضروری است.

فیلتر سوخت خراب شدن فیلتر سوخت، اختلال در سوخت رسانی و حتی در مواردی قطع کامل مدار سوخت را به همراه دارد. زمان تعویض این فلیتر در جدول های سرویس و نگهداری مشخص شده است.

فیلتر هیدرولیک خراب شدن فیلتر هیدرولیک باعث خرابی سیستم هیدرولیک و ورود پلیسه و براده به داخل آن می شود.

رادیاتور

ضد یخ در زمستان از یخ زدگی و در تابستان از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. از آنجا که خواص این مایع با گذشت زمان تغییر می کند، توصیه می شود سالی یکبار آن را تعویض کنید و چه بهتر که این تعویض قبل از خواب آن باشد.

 

نگهداری از تراکتور در فصل خواب و سرما

 

کفشک و لنت ترمز

عملکرد نامطلوب ترمزها می تواند نشان دهنده زمان تعویض کفشک ترمز در ترمزهای کاسه ای (تراکتورهای ما) و لنت در ترمز های دیسکی باشد بازدید این کفشک یا لنت قبل از فصل خواب مهم می باشد، ترمزها معمولاً گرد و خاک محیط را به سوی خود جذب می کنند؛ بهترین راه برای تمیز کردن آنها آب سرد است،اگر ضخامت کفشک یا لنت کمتر از 5/1 میلیمتر بوده یا سطحش روغنی شده باشد، آن را تعویض کنید بعد از تعویض آن بهتر است ترمز رگلاژ شود چون در غیر این صورت ممکن است پدال ترمز سفت تر یا نرم تر از حد معمول عمل کند که امری خطرناک می باشد.

باتری

در زمستان یک نکته ی مهم برای سالم نگه داشتن باتری شارژ نگه داشتن آن است. بر اساس استانداردهای باتری، یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه یخ می زند درحالی که یک باتری کاملا شارژ شده تا منفی 60 درجه نیز یخ نمی زند.

گرما و سرمای زیاد، باتری را خراب می کند. این امر ضمن کاهش کارآیی باتری، فرسودگی زودرس آن را نیز درپی دارد. اکثر باتری های امروزی اتمی هستند و زمان تعویض آن‌ها را نیز می توان از عدم کارایی و تغییر رنگ نشانگر آن تشخیص داد. هنگام تعویض آن‌ها دقت کنید توان (آمپراژ) باتری جدید مطابق میزان توصیه شده از سوی سازنده باشد. البته بهتر است قبل از شروع سرمای زمستان،  باتری از نظر بار باتری، الکترولیت و اتصال حتما چک شده باشد.

  1. استفاده نکردن از تراکتور به مدت زیاد، باطری آن را از روی تراکتور باز کنید.
  2. تمیز بودن قطب های باطری را کنترل کنید
  3. سرما بیشتر در مکان های گرم پارک کنید (عمر باطری در اثر سرمای زیاد کاهش می‌یابد)
  4. برای سرویس کامل قطب های باطری و رفع سولفاته از محلول جوش شیرین برای شتشوی آنها استفاده کنید و پس از تمیز کردن سطح آن٬ از مقدار کمی گریس یا وازلین برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنید. این عمل معمولا هر دو ماه یکبار باید انجام گیرد.
  5. در هنگام باز کردن باطری از روی تراکتور ابتدا کابل منفی و بعد مثبت را جدا کنید.
  6. در هنگام بستن باطری بر روی تراکتور ابتدا کابل مثبت و بعد منفی را ببندید.

درست بسته شدن سیم ها بر روی باطری را کنترل کنید.به عنوان مثال زمانی که چشمی سبز رنگ است باطری شارژ می باشد؛ اگر چشمی سفید بود نشان دهنده تخلیه کامل باطریست؛ اگر چشمی سیاه رنگ بود باطری نیاز به شارژ دارد.

تذکر:جهت مراقبت از تراکتور در فصل خواب باطری را کاملا شارژ کرده و سپس آن را از روی تراکتور جدا کنید و در رطوبت کمتر از 5% و در دمای 32-16سانتیگراد به دور از گرما و نور مستقیم خورشید و به دور از محیط‌ های کثیف و مملو از گرد و غبار نگهداری کنید.

 

نگهداری از تراکتور در فصل خواب و سرما

 

چراغ ها

چراغ های تراکتور را حداقل یک مرتبه در سال وارسی کنید. هنگام تعویض لامپ به شیشه لامپ نو دست نزنید، چرا که چربی دست شما روی آن می نشیند و زمانی که داغ شود باعث ترک خوردگی اش خواهد شد.

چرخ ها

میزان فشار باد تایر را بررسی کنید،مقدار آن نه زیاد و نه کم باشد زیرا تأثیر مستقیمی در میزان سایش آن دارد. در اثر کاهش فشار و کم باد شدن تایر، شاهد سایش بیش تر قسمت های بیرونی تایر که با زمین در تماسند مخصوصا زمانی که تراکتور یکجا به مدت طولانی برای خواب گداشته شود در مقایسه با قسمت های داخلی خواهیم بود. افزایش گرمای تولید شده در تایرها از دیگر عواقب کم بودن فشار تایرهاست. در صورت افزایش بیش از حد فشار نیز سطح مرکزی تایر در مقایسه با دیگر نقاط فرسودگی بیشتری پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که سازندگان تایر همواره فشار مناسب را تا حدی کمتر از فشار ماکزیمم درج شده روی دیوار تایر اعلام می کنند.

برای اطمینان از مناسب بودن فشار تایرها، توصیه می‌شود حتی در زمان خواب تراکتور هر دو هفته یکبار، فشار آن‌ها تنظیم شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.