باک خالی تراکتور ها در فصل کار/اعتراض کشاورزان به کم بودن سهمیه سوخت

خبرگزاری قطره

۱۳۹۹/۰۷/۱۹

باک خالی تراکتور ها در فصل کار/اعتراض کشاورزان به کم بودن سهمیه سوخت

حدود دو سال از هوشمندسازی سامانه سوخت می‎گذرد اگر چه انتظار می‎رفت هوشمندسازی سامانه سوخت بتواند بخشی از مشکلات کشاورزان را رفع کند اما این امر به بار مشکلات کشاورزان افزوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با شروع فصل زراعی جدید یکی از نهاده‎های مورد نیاز کشاورزان برای کشت و کار تهیه سوخت ادوات کشاورزی است، حدود دو سال از هوشمندسازی سامانه سوخت می‎گذرد اگر چه انتظار می‎رفت هوشمندسازی سامانه سوخت بتواند بخشی از مشکلات کشاورزان را رفع کند اما این امر به بار مشکلات کشاورزان افزوده است.

در سامانه جدید، سهمیه سوخت کشاورزان براساس تعداد و نوع ادوات تعلق می‎گیرد حال آنکه به گفته کشاورزان این نوع سهمیه‌بندی اصلأ مناسب نیست و باید سهمیه سوخت بر اساس سطح کشت تعلق گیرد از سویی هنگام مراجعه کشاورزان به جهاد کشاورزی  برای تأیید سهمیه سوخت همواره این سامانه مشکل داشته و به جای آنکه کشاورزان در فصل زراعی جدید وقت خود را در اراضی سپری کنند باید ساعت‎ها برای تهیه سوخت خود سرگردان باشند.

مسوولان در خصوص سهمیه‌بندی سوخت ادوات کشاورزی تجدیدنظر کنند

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت سهمیه‌بندی سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:کشاورزان همواره برای تهیه سوخت دچار مشکل می‎شوند بیشتر اوقات سایت مشکل دارد و کشاورزان باید ساعت‎های زیادی را در جهاد کشاورزی سپری کنند.

علی مقسم با بیان اینکه سهمیه سوخت براساس نوع و تعداد ادوات اصلأ عادلانه نیست افزود: به طور مثال فردی که ۲۰ هکتار زمین و یک تراکتور دارد سهمیه سوخت این تراکتور نمی‎تواند نیاز کشاورز را برطرف کند از سویی برخی افراد زمین و ادوات کشاورزی دارند اما زمین‎های خود را اجاره می‎دهند و از سوخت استفاده نمی‎کنند.

وی گفت:مسوولان باید در خصوص سهمیه‌بندی سوخت تجدیدنظر کنند تقبل هزینه‎های سرسام‌آور در بخش کشاورزی واقعأ در توان کشاورز نیست و در این شرایط مجبور به تهیه سوخت از بازار آزاد و به سختی هستند.

*اختصاص سهمیه سوخت براساس نوع ادوات نیاز به اصلاح دارد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص مشکلات تأمین سوخت ادوات کشاورزی اظهار کرد:با توجه به فصل زراعی جدید و آغاز کشت و کار کشاورزان تأمین و میزان سهمیه مورد نیاز برای کشاورزان لازم است توسط بخش کشاورزی تعیین شود پس از تعیین، شرکت پخش فرآورده‎های نفتی استان ملزم به تأمین میزان سهمیه مورد نیاز بخش کشاورزی است با توجه به نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید» باید با دید ویژه‎ای تمام نهاده‎ها از جمله سوخت مورد نیاز کشاورزان بدون دغدغه تأمین شود.

آمنه جمشیدی تصریح کرد: اطلاعات تمام بهره‌برداران بخش کشاورزی در سامانه جامع پهنه بندی از جمله مشخصات سطح کشت و نوع محصول در هر فصل زراعی ثبت شده است از طرفی در ابتدای هر فصل جلساتی با شرکت پخش فرآورده‎های نفتی برگزار می‎کنیم و میزان سوخت متناسب با نوع کشتی که در فصل زراعی مورد کشت و کار قرار می‎گیرد محاسبه و در ادامه وظیفه تأمین سوخت به عهده شرکت پخش فرآورده‎های نفتی است انتظار داریم به عنوان بخش متولی کشاورزی با یک دیدگاه ویژه این موضوع رصد شود.

خانم جمشیدی بیان کرد: سوخت مورد نیاز توسط کشاورزان در سامانه درخواست می‎شود و هیچ نیازی به مراجعه دفاتر خدمات پستی یا مدیریت جهاد کشاورزی یا مراکز خدمات برای درخواست سوخت نیست.

مدیر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی گلستان اذعان کرد: کشاورزان می‎توانند از طریق سایت، اپلیکیشن گوشی همراه و کافی‌نت‎ها سوخت مورد نیاز خودشان را درخواست کنند کاربری که متولی تأیید کننده سوخت است در مراکز خدمات حضور دارند و مدیر جهاد کشاورزی  شهرستان وظیفه تأیید لیست افراد درخواست‌کننده سوخت را به عهده دارد زمانی که سوخت تأیید شد پیامکی برای بهره‌بردار ارسال و او باید برای دریافت سوخت به ناحیه مورد نظر مراجعه کند.

 وی با بیان اینکه براساس نوع ماشین‌آلات  سهمیه سوخت در نظر گرفته می‎شود، افزود: در جلسه گذشته با شرکت پخش فرآورده‎های نفتی این موضوع را اعلام کردیم که می‎توانیم اطلاعات تمام بهره‌برداران بخش کشاورزی که در حوزه زراعی و باغی فعالیت می‎کنند را در اختیار شرکت پخش فرآورده‎های نفتی قرار دهیم تا بر اساس سطح کشت میزان سوخت مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

خانم جمشیدی تصریح کرد: در حال حاضر براساس نوع ماشینی که در اختیار کشاورزان است سهمیه سوخت در اختیارشان قرار می‎گیرد، ممکن است اندکی یا گاهی اوقات تفاوت زیادی بین سهم واقعی بهره‌بردار مشاهده کنیم از نظر ما این بحث باید اصلاح شود.

خانم جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: اواخر فصل قبل سوخت مورد نیاز بعد از تأیید در کارت‎های بانکی کشاورزان شارژ می‎شود و می‎توانند به نواحی پخش مراجعه و سوخت مورد نیاز براساس آنچه در کارتشان قرار دارد را دریافت کنند در واقع سوخت را باید به ماشین‌آلات کشاورزی قرار دهیم از این رو پیشنهاد دادیم براساس کشاورز بودن به همه افراد امکان نقل و انتقال سوخت در کارت‎های شارژ شده کشاورزان وجود داشته باشد امیدواریم این امر در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.

براساس این‌گزارش بدون تردید شعار سال با عنوان جهش تولید بدون حمایت از مهمترین بخش تولیدی که کشاورزی است و اهمیت بسزایی در امنیت غذایی و پایداری تولید دارد محقق نخواهد شد. هوشمندسازی سامانه سوخت باید در جهت کم کردن مشکلات کشاورزان باشد با وجود ایرادات در این سامانه چالش‎های کشاورزان افزوده‎تر خواهد شد امید است تا با رفع ایرادات وارده به سامانه سوخت در تهیه و تأمین یکی از نهاده‎های مهم کشاورزی در فصل زراعی جدید شاهد افزایش تولید و بهره‎ وری باشیم.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.