شش برابر شدن قیمت کود/عدم حمایت جهاد کشاورزی از افزاریش قیمت کود

خبرگزاری قطره

۱۳۹۹/۰۶/۱۱

شش برابر شدن قیمت کود/عدم حمایت جهاد کشاورزی از افزاریش قیمت کود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان 6 برابر شده است و این مشکل، تامین تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کند.در حالی که مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی تبعات ناشی از افزایش قیمت کود را طی چند گزارش به اطلاع مجامع تصمیم گیر و نهادهای مربوطه رسانده است.

عباس پاپی‌زاده سخن گوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران در دزفول با مروری بر روند افزایش قیمت کود و سم در بخش کشاورزی و با اشاره به این‌که طی 2 سال گذشته توزیع کود با مشکل مواجه شده است، افزود: قیمت هر کیسه کود از 6 هزارتومان به 35 هزار تومان افزایش یافته است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی کشاورزان برای تامین کود خود به اجبار باید از بازار آزاد خریداری کنند که این امر باعث می‌شود تا فشار زیادی به کشاورز در تامین هزینه‌ها وارد شود.

پاپی‌زاده تأکید کرد: اگر کود با کیفیت به موقع در اختیار کشاورز قرار نگیرد محصول آنان نیز با افت کیفیت مواجه می‌شود؛ در صورتی که سموم و کود شیمیایی به موقع به زمین تزریق نشود آفت‌ محصول از بین نمی‌رود و با افت کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی در فصل جاری روبه رو خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از شرایط حتی کود آزاد نیز در بازار وجود ندارد و کشاورزان برای تهیه آن بسیار مستاصل شده‌اند.

پاپی‌زاده با مد نظر قرار دادن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، افزود: پس از اجرای این قانون قرار بود وزارت جهاد کشاورزی بسته حمایتی خود را از بخش کشاورزی تنظیم، ابلاغ و اجرا کند. متأسفانه این بسته نه تنها بسیار دیر تهیه شد بلکه اجرای آن با ضعف مدیریتی همراه بود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که ایران اسلامی نیازمند تولید بیشتر و تامین نیاز داخل است چنین مشکلاتی که تنها ریشه در مسائل مدیریتی دارد باعث می‌شود تا کشاورزان با گرفتاری‌های عدیده‌ای رو به رو شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش هزینه‌های سوخت و تولید نیز به یکی دیگر از دغدغه‌های کشاورزان تبدیل شده است.

پاپی‌زاده افزود: باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد که تولید کننده بتواند با سود مناسب در بازار حضور داشته باشد.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که در نشست خبری دیروز مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جهاد کشاورزی بیان کرد:

به نقل از صدا و سیما، حمید رسولی سخن گوی کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر کودهای وارداتی که ۱۵ درصد از برنامه تامین و توزیع کود را شامل می‌شود با تغییر تخصیص ارز از رسمی به نیمایی با افزایش قیمت مواجه شده اند که بدون شک این افزایش قیمت، تاثیرخود را به روی محصولات نهایی کشاورزی خواهد گذاشت و بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی تبعات این افزایش قیمت را پیش بینی و به اطلاع تصمیم گیران رسانده، اما با توجه به شرایط کشور این موضوع مورد قبول قرار نگرفت.

وی ادامه داد: برنامه ابلاغی تامین و توزیع کودهای یارانه‌ای به شرکت خدمات حمایتی حدود سه میلیون تن کود را در بر می‌گیرد که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن کودهای ازته و ۶۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و پتاسه است.

رسولی افزود: دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کودهای ازته که عمده آن را کود اوره تشکیل می‌دهد و ۸۰ درصد میزان مصرف کشاورزان است شامل افزایش قیمت نیستند و همچنان با قیمت‌های سال قبل در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی ادامه داد: از ۶۰۰ هزار تن باقیمانده ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن کودهای سوپرفسفات ساده است که در داخل تولید می‌شود و پنج درصد مصرف کشاورزان را تشکیل می‌دهد که این بخش نیز شامل افزایش قیمت نمی‌شود و با قیمت قبلی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رسولی تاکید کرد: باقیمانده میزان که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن کود وارداتی است و ۱۵ درصد مصرف کشاورزان را تشکیل می‌دهد تا پایان سال گذشته برای واردات، ارز رسمی دریافت می‌کردند که این ارز حذف شده و به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است و بر این اساس قیمت آن نیز متناسب با تغییر قیمت ارز تخصیصی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه کودهایی که شامل افزایش قیمت می‌شوند سوپرفسفات تریبل، سوپرپتاسیم و کلروپتاسیم هستند اظهار داشت: قیمت این کودها برای کشاورزان افزایشی حدود چهاربرابری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود این افزایش قیمت کمترین تاثیر را به روی محصولات نهایی تولیدکشاورزان بگذارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی برای تامین کود کشاورزان وجود ندارد خاطرنشان کرد: بخشی از کودهای وارداتی در حال بارگیری و حمل است، بخشی به بندر امام و بندرعباس رسیده، برخی هم در کشتی‌های مختلف در حال حمل به کشور هستند و هیچ دغدغه‌ای بابت تامین کودهای وارداتی بر طبق برنامه پیش بینی شده تا پایان سال وجود ندارد.

رسولی خاطرنشان کرد: در حوزه کودهای داخل کشور نیز مشکلی نیست و بر طبق برنامه به موقع به دست کشاورزان می‌رسد.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.