سرمایه گذاری ۸۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید

۱۳۹۸/۰۶/۱۰

سرمایه گذاری ۸۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید

آب و غذا

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا به امروز ۸۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام‌شده که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری تسهیلات بانکی، ۲۰ درصد آورده شخصی کشاورزان و حدود ۱۲ درصد هم خریدهای نقدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا، کامبیز عباسی در رابطه بااقدامات این مرکز در سال رونق تولید اظهار کرد: یکی از فاکتورهای مهم در رونق تولید این است که ما بتوانیم از منابع و عوامل تولید حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم. یکی از فاکتورهای مهم در افزایش بهره‌وری توسعه مکانیزاسیون است.

وی افزود: می‌توان گفت توسعه مکانیزاسیون از ارکان اصلی رونق تولید محصولات کشاورزی است، بنابراین یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر رونق تولید توجه ویژه به این بخش است.

عباسی با اشاره به میزان تسهیلات جذب شده از سال ۹۲ تا کنون تصریح کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا به امروز ۸۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام‌شده که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری تسهیلات بانکی، ۲۰ درصد آورده شخصی کشاورزان و حدود ۱۲ درصد هم خریدهای نقدی است.

وی افزود: این میزان سرمایه‌گذاری یک اتفاق نادر در بخش کشاورزی کشور است و این کالای سرمایه‌ای و اثرگذار، در عرصه تولید نفوذ بالایی را داشته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به عدم توقف توسعه مکانیزاسیون از زمان اعمال تحریم تا کنون اذعان داشت: در ایام تحریم هم علی‌رغم تمام محدودیت‌ها روند توسعه مکانیزاسیون متوقف نشد و سال ۹۸ که در شرایط بسیار سخت تحریم قرار گرفتیم تا امروز بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری شماره ۷ مکانیزاسیون کشاورزی کشور جذب‌شده است.

وی افزود: روند نوسان قیمت در ماشین‌های کشاورزی به‌مراتب از سایر بخش‌ها کنترل‌شده تر بوده و کارخانه‌ها، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان توانستند با کمترین نوسان ماشین‌ها را به دست کشاورزان برسانند.

عباسی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود ۲۰ هزار دستگاه بذرکار در اختیار کشاورزان قرارگرفته و تعداد دستگاه‌های بذرکار موجود در انبار مرکز مکانیزاسیون در حال حاضر به ۵۰ هزار دستگاه رسیده است.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل و فاکتور‌های مهم در خوداتکایی محصولات کشاورزی به‌ویژه در حوزه گندم استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه بوده و بخش عمده آن حاصل کشت مکانیزه است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به تاثیر توسعه مکانیزاسیون بر کاهش ضایعات کشاورزی اذعان کرد: کاهش ضایعات کشاورزی با استفاده از مکانیزاسیون رقم خورده است و میزان ضایعات برداشت غلات به محدوده کمتر از ۴ درصد رسیده که در سنوات گذشته کم نظیر بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۲۰هزار دستگاه تراکتور، حدود ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات، بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین برداشت برنج، بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ کمباین نشاکار در اختیار کشاورزان قرارگرفته است.

عباسی ادامه داد: طی ۶ سال گذشته، ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی کشور به‌صورت میانگین بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی شده است.

وی با اشاره به استفاده از پهپادهای سم‌پاشی خاطرنشان کرد: در حوزه عملیات سم‌پاشی کشور ما توانستیم تکنیک‌های سم‌پاشی نوین را وارد عرصه کنیم. برای اولین بار توسعه پهپادهای کشاورزی در سطح وسیع در کشور مورداستفاده قرار گرفت که این پهپادها سهم خوبی را در مبارزه با آفت ملخ داشتند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: این پهپادها ظرفیت بالایی برای حمل سم دارند و مصرف سموم را به میزان بالایی کاهش می‌دهند، در یک روز حدود ۴۰ تا ۵۰ هکتار را پوشش می‌دهد و سرعت کار بالایی داشته و برای سم‌پاشی مناطق صعب‌العبور هم از آن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به میزان جذب سرمایه برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی در سال گذشته عنوان کرد: در سال ۹۷ و با وجود شروع تحریم‌ها، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب بخش مکانیزاسیون کشاورزی شد و اگر با آورده شخصی کشاورزان محاسبه شود، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق افتاد.

عباسی بیان کرد: در فنّاوری‌های نوین مانند سامانه‌های ضد تگرگ، مبارزه با سرمازدگی، مبارزه با خشک‌سالی، تکنیک‌های نوین در عملیات برداشت باغبانی، سیستم‌های تصفیه‌ آب، سیستم‌های هواده در شیلات و سیستم‌های نوین شیردوشی اتفاقات بسیار بزرگی در مکانیزاسیون رقم خورده است.

وی با اشاره به طرح پلاک گذاری ماشین‌های کشاورزی اظهار کرد: تا پیش از سال ۹۲ کمتر از ۲۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور پلاک گذاری شده بود که از زمان شروع دولت تاکنون میزان پلاک گذاری به ۲۴۱هزار دستگاه رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: با این پلاک گذاری صورت گرفته ما به سمت راه‌اندازی کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی پلاک شده حرکت کردیم و با همکاری‌های پلیس راهور، وزارت اطلاعات و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کارت سوخت را به‌صورت پایلوت در سه استان تهران، سمنان و کهکیلویه و بویراحمد بر روی کارت‌بانکی تعبیه کردیم تا تراکتور و کمباین‌های پلاک‌دار بتوانند با استفاده از کارت سوخت سوخت‌گیری کنند.

وی افزود: با این اقدام یک تراکتوردار و کمباین دار هم می‌تواند مانند صاحبان خودروهای دیگر باکارت سوخت خود سوخت‌گیری کرده و سوخت آن بر روی کارت ذخیره و نظام‌مند شود. این عملیات در این سه استان از تیرماه شروع‌شده و ادامه خواهد داشت.

عباسی در رابطه با طرح جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده گفت: طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده هم از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و ما طی نشستی که با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت داشتیم تصمیم گرفتیم در شرایطی که ماشین‌ها پلاک گذاری شده و کارت سوخت هم دریافت می‌کنند،‌ ماشین‌های فرسوده را هم از محل صرفه‌جویی سوخت این ماشین‌ها و با مشوق‌های در نظر گرفته‌شده جایگزین کنیم که این طرح هم در این سه استان شروع می‌شود.

وی تشریح کرد: در این جلسه توافق شد در قالب یک تفاهم‌نامه با بانک کشاورزی پیش برویم و نحوه آن به‌گونه‌ای باشد که ما بتوانیم از محل صرفه‌جویی سوخت تراکتورهای فرسوده که با تراکتور نو جایگزین می‌شوند، بخشی را به‌عنوان مشوق به کشاورز بدهیم و کشاورز با این مشوق و تسهیلاتی که در اختیارش قرار می‌دهیم، یک کمباین و تراکتور نو خریداری کند که هم به نفع کشور است و مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و هم باعث می‌شود عملیات کشاورزی بهبود پیدا می‌کند که این اتفاق هم در هفته گذشت شروع‌شده است.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.