نوسازی لازمه بهره‌وری

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۲/۱۱/۱۸

نوسازی لازمه بهره‌وری

مطابق با اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده؛ طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی شامل کمباین و تراکتورهای فرسوده از روز شنبه مورخ ۱۴ بهمن‌ماه هم‌زمان با دهه مبارک فجر آغاز شد.

مطابق با اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده؛ طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی شامل کمباین و تراکتورهای فرسوده از روز شنبه مورخ ۱۴ بهمن‌ماه هم‌زمان با دهه مبارک فجر آغاز شد. مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به آغاز طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی شامل کمباین و تراکتورهای فرسوده، دراین‌باره عنوان کرده است:بر اساس بررسی‌های وزارت جهاد کشاورزی، کمباین‌های فرسوده عامل اتلاف محصولات کشاورزی است که با نوسازی آن‌ها راندمان تولید این محصولات افزایش پیدا می‌کند. وی ضمن اشاره به اینکه ازجمله دلایل اتلاف محصولات کشاورزی در کشور فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی است،  همچنین اظهار کرده است:در پی درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای نخستین بار در کشور فرآیند اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی شامل کمباین و تراکتورهای فرسوده تدوین شد؛ بنابراین از روز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه طرح آزمایشی اسقاط این ماشین‌آلات در پنج استان فارس، همدان، مازندران، قم و گلستان آغازشده است. مطابق با‌ اظهارات رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده،فرآیند اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی در سایت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir قابل انجام خواهد بود. ضمن اینکه به‌طور هم‌زمان طرح نوسازی این ماشین‌آلات نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی و از محل اعتبارات این وزارتخانه اجرا می‌شود. باور فعالان حوزه صنعت و کشاورزی این است که با شروع نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از اتلاف محصولات کشاورزی جلوگیری‌ خواهد شد و به‌موجب عدم آسیب محصولات کشاورزی، تولید تقویت و میزان آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. افزون براین به سبب نوسازی ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی در مصرف سوخت گازوئیل نیز صرفه‌جویی خواهد شد و این مهم در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت بهینه‌ساز‌ی مصرف انرژی‌ را تحقق خواهد بخشید. طی سالیان گذشته موضوع نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به‌عنوان رکن مهم تقویت تولیدات کشاورزی‌مطرح می‌شد اما به سبب لزوم اعتبارات موردنیاز و اهتمام ویژه به مرحله اجرایی نمی‌رسید. خوشبختانه‌ اینک به همت وزارت جهادکشاورزی، جایگزینی ماشین‌آلات نو با ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی کلید خورده است و این مهم می‌تواند اثرات قابل‌توجه اقتصادی را مقرر کند. پیش‌تر، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی از وجود ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده در کشور خبر داده بود و اظهارداشت که بیشتر این ماشین‌آلات عمر بیش ۱۳ سال دارند و هرسال نیز به این عدد اضافه می‌شود.کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی دراین باره اظهارداشت: میانگین کارکرد یک تراکتور، در سال حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت در نظر گرفته‌شده است.به طورحتم ساعت کارکرد تمام ۶۲۰ هزار تراکتوری که در کشور وجود دارد؛ این عدد نیست. دلیل این موضوع چند عامل است؛ یکی از عوامل آن اجتماعی و عامل دیگر فرسودگی است.وی ادامه داد: اگر سن تراکتور یا سال ساخت تراکتورهایی که در کشور هستند را زیر ۱۰ سال در نظر بگیریم، انتظار ۱۰۰۰ ساعت کار در سال از آن می‌رود. وقتی‌که ما حدود ۵۵ درصد کل تراکتورهایی که داریم بالای ۱۳ سال ساخت هستند و بخش عمده‌ای از تراکتورهایی که موجود است بالای ۲۰ سال ساخت هستند دیگر توان ۱۰۰۰ ساعت کار را نمی‌توان از آن داشت. 


 خودکفایی محصولات تولیدی با صنعتی‌شدن بخش کشاورزی
کارشناسان بخش کشاورزی می‌گویند با به‌روز شدن ناوگان‌‌ها و توسعه مکانیزاسیون، شاهد توسعه بخش کشاورزی خواهیم بود چراکه  به‌موجب صنعتی شدن پله‌های خودکفایی محصولات کشاورزی نیز طی خواهد شد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که به‌موجب این روند انگیزه کشاورزان افزایش پیدا خواهد کرد  و اشتغال پایدار نیز رقم خواهد خورد. قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی دراین‌باره می‌گوید: برای شکل‌گیری فضای رقابتی توأمان با نوسازی ناوگان‌ها باید واردات ماشین‌آلات کشاورزی را نیز در دستورکار قراردهیم. پیشه‌ور بابیان اینکه فرسودگی ماشین‌آلات موجب هدررفت محصولات خواهد شد، تصریح کرد: استهلاک، ریزش کمباین و سوخت تراکتور و ادوات کهنه کشاورزی بسیار بالا و قابل‌توجه است. در این راستا نوسازی نا‌وگان‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی یک ضرورت ‌است و گامی مهم تلقی می‌گردد.
 لزوم ارائه تسهیلات به کشاورزان
امکان دریافت وام‌های کم‌بهره  یکی از ارکان مهم نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی می‌باشد.دراین راستا  وزارت جهادکشاورزی و همچنین بانک کشاورزی می‌بایست زمینه وام‌های کم‌بهره را فراهم کنند تا توان خرید کشاورزان افزایش یابد و قادر به نوسازی یا خرید ماشین‌آلات نو شوند چراکه قیمت ماشین‌آلات کشاورزی بالاست و بسیاری از کشاورزان توان خرید آن را ندارند.احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  با تأکید بر لزوم پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان‌های فرسوده دراین‌باره اظهارکرده است: ارائه تسهیلات بانکی به‌منظور بهره‌گیری جامع کشاورزان از مکانیزاسیون موجب رشد بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی خواهد شد. بنابراین در شرایط  کنونی و حال که موضوع نوسازی و اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی در دستورکار قرارگرفته است، نیاز است تا منابع ارائه تسهیلات بخش کشاورزی نیز فراهم گردد تا اثرات توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در معیشت کشاورزان نیز ملموس شود. 

 

مزایای جایگزینی کمباین و تراکتورهای فرسوده
مطابق با اظهارات رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی برای نخستین بار طرح جایگزینی کمباین‌ها در ۵ استان شروع‌شده است و به‌عنوان طرح آزمایشی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مناسب تخصیص داده‌شده و کمباین‌ها  نیز در حال تحویل به کشاورزان می‌باشد. محدودیت تولید محصولات داخلی و گرانی ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی  یکی از مهم‌ترین چالش‌های‌مطرح در بخش کشاورزی بوده است. مطابق با آمارهای موجود و بررسی نظرات کارشناسی به نظرمی‌رسد که با نوسازی کمباین و تراکتورهای فرسوده، یکایک چالش‌های موجود مرتفع گردد.‌به باور آگاهان این عرصه نوسازی ناوگان و اسقاط ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی، بهبود وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی را رقم خواهد زد و موجب افزایش کمی و کیفی تولید محصولات و کسب درآمد بیشتر کشاورزان خواهد شد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پر‌داختیم که در ادامه می‌خوانید. 

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی گامی مهم درتقویت تولید و افزایش بهره‌وری است
علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات آغاز طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: کشاورزی سالیان سال است که فرآیند سنتی خود خارج‌شده و از مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی بهره می‌گیرد. امروز ماشین‌آلات کشاورزی نقش قابل‌توجهی در فرآیند تولید دارند و براین اساس نوسازی‌شان ضرورت دارد. وی درخصوص نقش ماشین‌آلات کشاورزی در افزایش بهره‌وری افزود: کلیه ماشین‌آلات بخش کشاورزی همچون کمباین، دنباله‌بندها و تراکتورها نقش تعیین‌کننده‌ای در محصولات کشاورزی دارند و چنانچه به‌روز باشند و از کیفیت لازم برخوردار باشند، نقش مهمی را در افزایش بهره‌وری ایفا خواهند کرد. نظری بابیان اینکه نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی، زراعت را تقویت خواهد کرد، تصریح کرد: نوسازی ناوگان و اسقاط ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی اثرات قابل‌توجهی بر کشت بهینه، زراعت و برداشت بهتر محصول خواهد داشت. به‌روزرسانی امکانات موردنیاز بخش کشاورزی یک ضرورت است و گامی مهم و روبه‌جلو تلقی خواهد شد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معایب فرسودگی ناوگان‌های بخش کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد:  بسیاری از کمباین‌های موجود فرسودگی دارند و به سبب فرسودگی خود موجب اتلاف محصولات کشاورزی می‌شوند. به‌موجب این روند می‌توان اظهارکرد که اقدام وزارت جها‌دکشاورزی مبنی بر آغاز طرح اسقاط ماشین‌آلات فرآیند مهم با اثرات مثبت و چشم‌گیر است و زمینه افزایش بهره‌وری و رونق تولید را رقم خواهد زد.نماینده مردم خمین در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت درنظرگیری تسهیلات حمایتی برای کشاورزان بیان کرد: طرح اسقاط ماشین‌آلات کشاورزی گامی مثبت است و مطالبه‌مان این است تا روند با جدیت ادامه یابد وتوأم با این موضوع امر تسهیلات دهی به کشاورزان نیز مدنظر باشد تا نوسازی ناوگان و اسقاط ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی به‌صورت هرچه‌تمام‌تر اثرات خود را اعمال سازد و زمینه بهبود معیشت کشاورزان و رونق تولید را رقم بزند. 


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.