نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی؛ نیازمند توجه نهادهای تصمیم‌ساز

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۲/۰۶/۲۸

نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی؛ نیازمند توجه نهادهای تصمیم‌ساز

مکانیزاسیون و استفاده از انواع ماشین‌آلات کشاورزی نقش مهمی در افزایش بهره‌وری این بخش دارد ، با این حال با توجه به قیمت بسیار بالای این تجهیزات به نظر می‌رسد نوسازی و به روز رسانی ماشین‌آلات و ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی نیازمند توجه و اهتمام ویژه نهادهای تصمیم‌ساز در سطح کلان و ملی است.

در همین زمینه رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص طرح‌های نوسازی و مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان اردبیل گفت: طرح‌های متعددی برای نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی در کشور و استان پیش‌بینی شده است که در قالب آن اعتبارات اختصاص یافته و ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزان تامین می‌شود.

حسین جهدی اضافه کرد: یکی از این طرح‌ها که امسال سری یازدهم آن اجرا می شود، طرح توسعه بخش مکانیزاسیون کشاورزی است که بر اساس آن هر سال اعتباری ابلاغ می‌شود و بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل اعتبارات را به متقاضیان این طرح پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: پیش از این، تسهیلات بانکی این بخش با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شد که از این میزان دولت سه درصد را به صورت یارانه پرداخت می‌کرد و کشاورز عملا با سود ۱۵ درصد این تسهیلات را دریافت می‌کرد اما سال گذشته نرخ بهره بانکی این تسهیلات از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافت ضمن اینکه سه درصد یارانه دولتی حذف شده است.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: علاوه بر این رقم، ۹ درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از خریداران اخذ می‌شود که در مجموع هزینه سنگینی برای کشاورزان به‌شمار می‌رود. در کنار آن کشاورزان و متقاضیان اخذ تسهیلات در فرایند اخذ تسهیلات هم هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند که هزینه‌های تامین ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

انجمن حمایت از تولید کنندگان و سازندگان به وظایف خود عمل نمی‌کند

جهدی با تاکید بر لزوم اهتمام و جدیت دستگاه‌های مسئول نظارتی گفت: واقعیت این است که انجمن حمایت از تولید کنندگان و سازندگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و روند رو به رشد قیمت ماشین‌آلات بخش کشاورزی در نهایت فشار مضاعفی را به کشاورز و تولید کننده وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که پرداخت تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی به نسبت ۸۰ به ۲۰ درصد است یعنی ۸۰ درصد هزینه خرید و تامین ماشین‌آلات دولتی از طریق تسهیلات دولتی و ۲۰ درصد از طریق آورده متقاضی تامین می‌شود. بدیهی است به ازای افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی، رقم پرداخت متقاضی هم افزایش می‌یابد که ممکن است از توان کشاورز خارج باشد.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در خصوص تولید انواع ماشین‌آلات کشاورزی در داخل کشور گفت: تراکتورسازی ایران در تبریز و کمباین سازی ایران در اراک عمده‌ترین تولیدکننده این ادوات کشاورزی در کشور هستند. سایر ادوات کشاورزی هم در استان‌‎های فارس، خراسان رضوی، مرکزی، آذربایجان شرقی، همدان، کردستان و تهران تولید می‌شود.

جهدی افزود: هرچند برخی از ادوات کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود اما تولید کننده رسمی و دارای برند و شناسنامه در استان وجود ندارد و از این بابت اردبیل از تسهیلاتی که در این بخش پرداخت می‌شود هیچ سهمی ندارد.

بازسازی ماشین‌آلات کشاورزی در اردبیل نیازمند پنج هزار میلیارد تومان اعتبار است

جهدی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید مدنظر قرار بگیرد بهره‌وری ماشین‌آلات کشاورزی است، در حال حاضر ۵۰ درصد ماشین‌آلات کشاورزی در استان عمر بالای ۱۳ سال دارد که عمر مفید آنها تمام شده است در حالی که اگر قرار باشد تنها تراکتور و کمباین‌های فرسوده استان بازسازی و نوسازی شود، نیازمند پنج هزار میلیارد تومان هستیم.

رئیس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در موضوع ریزش محصول در کمباین استان اردبیل رتبه سوم یا چهارم کشور را دارد، گفت: در برخی از استان‌ها میزان ریزش محصول بین هفت تا ۹ درصد است در حالی که این میزان در استان اردبیل ۲.۲ درصد است.

این کارشناس بخش کشاورزی با تاکید بر لزوم نوسازی و جایگزینی ناوگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی گفت: جایگزینی ماشین‌آلات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و اعتبار لازم هم پیش‌بینی شد اما اعتبار لازم به این طرح اختصاص نیافت و با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در امنیت غذایی به نظر می‌رسد در این بخش نیازمند فکر عاجلی هستیم.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های کشاورزان در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت خواستار توسعه و تجهیز مزارع به دستگاه‌های مورد نیاز برای کاهش هزینه‌های کشاورزان شد و افزود: انتظار نمی‌رود با توجه به قیمت بالای کمباین و نحوه کارکرد آن هر کشاورز یک دستگاه کمباین داشته باشد اما این را هم باید در نظر داشت که کشاورز مجبور است در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت از برخی ادوات دیگر استفاده کند که همه اینها برای کشاورز هزینه‌بر بوده و قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد.

جهدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار دستگاه انواع تراکتور و ۴۳۶ دستگاه کمباین و بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه ادوات کشاورزی در استان فعال است که علاوه بر تامین نیاز استان اردبیل، نیازهای هفت استان دیگر را هم پوشش می‌دهد و به نوعی اردبیل استان معین هفت استان دیگر است.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.