تیلر کولتیواتور و کاربردهای آن در کشاورزی و باغبانی

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۲/۰۶/۲۷

تیلر کولتیواتور و کاربردهای آن در کشاورزی و باغبانی

در این مقاله به معرفی تیلر کولتیواتور ، بررسی انواع و ساختار آنها ،موارد کاربرد آنها و همچنین دلیل محبوبیت کولتیواتور ها می‌پردازیم ؛ با ما همراه باشید...

تیلر کولتیواتور چیست؟

یکی از پراستفاده ترین و بلاشک کاربردی ترین ابزارهاو ماشین آلات کشاورزی می باشد. این دستگاه در اصل یک تراکتور دو چرخ بوده که معمولا با موتور های بنزینی و دیزلی که بر روی یک شاسی چرخ دار سوار است، عرضه می شود. 

تیلر کولتیواتور از بهترین ادوات در کشاورزی و باغبانی است و در عملیات کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌گردد. در زمین‌های کوچک و بین درختان، دارای کارایی بسیار بالایی است. معمولاً این دستگاه را با نام‌هایی چون کولتیواتور باغی و تیلر کشاورزی نیز می‌شناسند.

این ابزار به محصولاتی چون پمپ آب ، پمپ سمپاش، شاسی کولتیواتور ، چاله کن و نهر کن ، دروگر ، روتیواتور و شخم زن و تریلر و … با استفاده از کوپلینگ و گاردون متصل می شود. 

تیلر کولتیواتور یک دستگاه مناسب برای کشاورزی و باغبانی مدرن است. استفاده از تیلرکولتیواتور به معنای بکارگیری مکانیزاسیون در افزایش بهره‌وری در کشاورزی و باغبانی خواهد بود.

 

انواع تیلر کولتیواتور

تیلر کولتیواتورهای شخم زن بر اساس منبع سوخت در دو نوع بنزینی و دیزلی (گازوئیلی) تولید می شوند. 

نوع بنزینی از لحاظ اندازه کوچکتراست و در زمین های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دیزلی اندازه بزرگتری دارد  و از توان و قدرت بالاتری برخوردار است، به همین سبب برای شخم زدن زمین های بزرگ و وسیع مناسب است. همچنین نوع دیزلی آن مصرف سوخت کمتری دارد. نوع بنزینی دارای قدرت و توان ۵/۵ تا ۷ اسب بخار می باشد و نوع دیزلی ۵/۵ تا ۱۲ اسب بخار.

همچنین تیلر کولتیواتورها به دو دسته استارتی و هندلی نیز تقسیم بندی می شوند. نوع هندلی با کشیدن طناب هندل روشن می شود. در نوع استارتی شدت جریان های مختلفی بر اساس نوع باتری تولید می شود که در هنگام انتخاب تیلر کولتیواتور باید به این نکته توجه کنید.

در ضمن شاید نوع چرخ ها با یکدیگر متفاوت باشد. برخی تیلر کولتیواتورها مجهز به چراغ، تک چراغ و یا دو چراغ کاوردار هستند.

 

مشخصه های اصلی تیلر کولتیواتور

این دستگاه با توجه به توانایی موتور  به شکل زیر تقسیم بندی می شوند:

  • ۵ تا ۶ اسب بخار 
  • ۷ اسب بخار 
  • ۹ تا ۱۰ اسب بخار
  •  ۱۲ اسب بخار

 

گیربکس

 

باتوجه به نوع گیربکس و دنده  این دستگاه به این شکل دسته بندی می شوند:

  • یک دنده
  • دو دنده ( یک دنده جلو ، یک دنده عقب )
  • ۳ دنده ( دو دنده جلو ، یک دنده عقب ) 
  • چهار دنده ( دو دنده جلو ، یک دنده عقب )
  • شش دنده ( سه دنده جلو ، سه دنده عقب )
  • هفت دنده ( چهار دنده جلو ، سه دنده عقب )
  • بیشتر تیلرهای موجود در بازار به صورت ۳ دنده می باشد.

چرخ ها

این دستگاه با توجه به نوع چرخ ها معمولا با چرخ های زیر تولید می شوند:

  • ۴۰۰ در ۸
  • ۴۰۰ در ۱۰
  • ۵۰۰ در ۱۰
  • ۵۰۰ در ۱۲

 

عرض و عمق شخم تیلر کولتیواتور

  • عرض و عمق شخم با توجه به نوع کولتیواتور متفاوت است.
  • عرض و عمق شخم مناسب به مساحت ، نوع خاک و انتخاب صحیح کولتیواتور بستگی دارد.
  • بیشترین عرض شخم را می توان بوسیله کولتیواتور های باغبان ماشین با حداکثر ۴۰ تیغه روتیواتور ایجاد کرد.

این دستگاه قابلیت خاک ورزی اولیه و ثانویه  را با توجه به عمق شخم و قابلیت تنظیم آن به وسیله میله کششی انتهای دستگاه دارد. بدین معنا که  اگر در عمق کم کار کند دارای قابلیت کولتیواتور و اگر در عمق زیاد کار کند، قابلیت تیلری دارد.

 

کاربردهای کولتیواتور

یک دستگاه بسیار کاربردی ( تراکتور دو چرخ ) در مکان هایی که امکان حضور تراکتور ( و همچنین قیمت بالای تراکتور ) نیست ، می باشد. بهترین وسیله برای استفاده در باغات و زمین های زراعی می باشد. با توجه به همین موضوع عمدتا این دستگاه را با نام هایی چون : تیلر کولتیواتور باغی ، تیلر کشاورزی نیز می شناسند. از جمله کارهایی که می توان با این ابزار انجام داد می توان به :

  1. کشت 
  2. سله شکنی
  3. سمپاشی
  4. شخم زنی 
  5. درو کردن
  6. بارکشی
  7. انتقال نیرو
  8. علف کنی
  9. جارو کشی
  10. تیغ زدن
  11. مسطح نمودن زمین
  12. برف روبی
  13. نرم کردن و به هم زدن خاک و بستر کشت

سطح خاک در اثر آبیاری، رفت و آمد ماشین‌ها و انجام عملیات کشاورزی، سخت و نفوذ ناپذیر می‌شود. برای افزایش نفوذپذیری و هوادهی خاک و همچنین آماده سازی بستر کشت، خاک ورزی انجام می‌شود. تیلرکولتیواتور یکی از انواع ماشین‌های کشاورزی با قابلیت خاک ورزی اولیه و ثانویه به طور همزمان است. هوادهی به خاک با ایجاد سوراخ‌هایی در عمق خاک به کمک این دستگاه انجام می‌شود تا ریشه گیاهان در خاک نفوذ و رشد کند.

یکی دیگر از علل استفاده از تیلر کولتیواتور، مبارزه با علف‌های هرز است. بعد از کاشت و کوددهی به زمین معمولاً علف‌های هرز در سطح زمین شروع به رشد می‌کنند. یکی از راه‌های مبارزه با علف‌های هرز شخم زدن این علف‌ها است. با قطع علف‌های هرز و عدم فتوسنتز، عملیات مبارزه با علف‌های هرز صورت گرفته است.

 

کولتیواتور فنر دار

دلایل محبوبیت تیلر کولتیواتور

تیلر کولتیواتورها در استفاده بهینه از زمان و نیروی انسانی و راندمان بیشتر در کشاورزی و باغبانی بسیار مفید است. از این دستگاه می‌توان برای عملیات کاشت، سله شکنی، سمپاشی، خاک ورزی، پمپاژ آب، درو کردن استفاده نمود. همچنین در بارکشی، انتقال نیرو، علف کنی، جارو کشی، تسطیح زمین، خاک‌ورزی و آماده سازی بستر کاربرد دارد.

کار با دستگاه تیلرکولتیواتور از لحاظ اصول ایمنی و ارگونومیکی بسیار آسان و راحت است، به گونه‌ای که بانوان و افرادی با قدرت بدنی کم به راحتی می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. در تیلر کولتیواتور قابلیت خاک‌ورزی اولیه و ثانویه با تنظیم عمق شخم توسط میله کششی انتهای دستگاه وجود دارد. اگر در عمق کم کار کند کولتیواتور (سله شکنی و خاک ورزی، مخلوط کردن کود و کمپوست، مبارزه با علف های هرز) است. همچنین اگر در عمق زیاد کار کند، تیلر (خاک ورزی عمیق، شل کردن خاک سنگین، شکستن لایه‌های سخت زیرین) خواهد بود.

تیلر کلتیواتور ها معمولاً به صورت خودران کار میکنند یعنی در واقع با کشش خود رو به جلو حرکت می کنند یا به عنوان یک اتصال در پشت یک تراکتور دو چرخ یا تراکتور چهار چرخ کشیده می شوند.

این دستگاه یک زمین نرم و صاف آماده کاشت تحویل می‌دهد. با تیلر کولتیواتور می‌توان خاک‌ورزی اولیه و ثانویه را انجام داد و بذرهای کاشته شده را پوشاند. همچنین مبارزه با علف‌های هرز، مخلوط کردن کود با خاک و بارکشی کردن با خرید این دستگاه امکان پذیر می‌شود.

استفاده از کولتیواتور در قالب تیلر کلتیواتور بشر را به سمت استفاده از مکانیزاسیون می برد و به گونه ای ما را از کشاورزی سنتی و استفاده از حیوانات در امر هدایت شخم زن ها دور می نمایند. چیزی که الان به ندرت در اقتصادهای صنعتی و پیشرفته دنیا مشاهده می کنید.

 


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.