خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۲/۰۶/۰۶
در حالی که به قیمت، کیفیت و همچنین به روز نبودن تکنولوژی تراکتور ایران انتقاداتی وارد است فعالان بخش معتقدند بی کیفیتی آنچه در کشور تولید می شود به دلیل بی کیفیت بودن قطعات مصرفی است.
خبرگزاری سایت تراکتور(بازار) : در واقع یکی از ضروریات تولید، تامین ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون است با این وجود ایران در این حوزه ضعیف عمل می کند و کشاورزان و بهره برداران بخش با چالش قیمت بالا و کیفیت پایین تراکتورهای تولیدی در کشور دست و پنجه نرم می کنند.
افزایش عجیب و غریب قیمت تراکتورهای ساخت داخل
در این راستا «مجتبی شادلو» رئیس هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران در خصوص قیمت تراکتور به خبرنگار بازار گفت: اصولا قیمت مشخصی ندارد؛ متاسفانه در حوزه تراکتور وارداتی رعایت اصول و قواعد کار و همچنین بحث کیفیت محصول نیست. ضمن اینکه در قیمت گذاری وارداتی ها نیز به سلیقه خود وارد کننده ها و شرکت های جانبی که با آنها همکاری می کنند صورت می گیرد.
شادلو افزود: از سوی دیگر در بحث تولید داخل هم متاسفانه تولیدات ما محدود به یک شرکت است که این هم صرفا تراکتورهای با قواره بزرگتر تولید می کند و تراکتورهای مناسب کارهای خدماتی داخل باغ محدود است. اما در مجموع در این بخش نیز چنان عجیب و غریب قیمت ها را گران کرده اند که برای یک کار کشاورزی، چه کار خرید اولیه و چه تامین قطعات آن، تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.
وی در خصوص چرایی گرانی های عجیب تراکتورهای داخل نیز گفت: اگر حمایتی از سوی دولت در حوزه تولید تراکتور نباشد خود بخود بر حسب انصاف و سلیقه تولید کننده کار پیش می رود و تولید کننده تصمیم می گیرد چه قیمتی روی آن بگذارد. ولی اگر چنانچه دولت ارز حمایتی خاصی گذاشته باشد باید روند متفاوت باشد. به این معنا که اگر در حوزه تولید دولت ارزی تخصیص داده باید بدانید که تولید تراکتور صرفا به داخل برنمی گردد و برخی قطعات وارداتی است و برخی تولید داخل است. لذا اگر حمایت دولتی باشد قطعا بخش های نظارتی روی تولید، فروش و قیمت گذاری باید نظارت داشته باشند.
شادلو با بیان اینکه در مجموع تراکتور در تمام زیر بخش های کشاورزی نقش مهمی دارد و یکی از ارکان و محورهای مکانیزه شدن تولید ما بحث تراکتور است و نظارت بر آن در کل فرایند کار ضروری است افزود: بایستی شرایطی باشد که حداقل به اندازه نیاز به این کار اولا به طور قطع تولید و تامین شده باشد که محدودیت عرضه باعث گرانی مجدد نشود. دوما اینکه قیمت گذاری طوری باشد که در حد وضعیت کشاورزی باشد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران تصریح کرد: در بحث تراکتور و تامین امنیت غذایی قطعا باید دولت با اتکا به تشکل ها و همکاری با خود تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی طوری کار را دنبال کند که ما شاهد آن روز باشیم که در این مباحث در حد توان کشاورزی و در حد قیمت تمام شده واقعی کالا قیمت گذاری شود. چون به این ترتیب است که این عامل هم خود دردسری برای تولید نمی شود.
نظارتی بر کیفیت تراکتورهای تولیدی وجود ندارد
بر اساس این گزارش بحث بالا بودن قیمت تراکتور یک وجه قضیه است و کشاورزان روی کیفیت این محصول نیز بسیار گلایه دارند. به طوری که برخی کشاورزان مدعی هستند بعد از مدتها انتظار موفق به خرید تراکتور شده اند اما تنها چند هفته بعد از خرید در کمال ناباوری با روغن ریزی و یا ایرادات این چنینی مواجه شده اند.
شادلو در پاسخ به این سوال که این بی کیفیت بودن تراکتور از کجا نشات می گیرد نیز گفت: بحث بی کیفیتی قطعات مطرح است که باید در استانداردها و نظارت های آن دقت شود. در ادامه نیز بحث مونتاژ است که متاسفانه بازرسی های نهایی که شرکت های تولید کننده یا شرکت های ثانویه باید انجام دهند نقص وجود دارد و این بخش یکی از نقاط ضعف تولید ما است. در حالی که شاید نمونه های خارجی تا به این حد مشکل نداشته باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه بحث کیفیت و سایر شاخص هایی که مورد انتظار یک بهره بردار کشاورزی است، قابل قبول نیست، گفت: مساله اینجا است که بخش کشاورزی با سایر بخش های دیگر متفاوت است و نیاز به خدمات ویژه ای دارد.
شادلو گفت: مساله اینجا است که در تمام وسایل نقلیه از سبک و سنگین گرفته تا برون شهری و درون شهری به نحوی همه خودروها قابل تردد در جاده ها هستند و بر فرض در یک شهر اگر فلان خدمات نباشد در مرکز استان قطعا هست و در نهایت در صورت بروز مشکل می توانند به آنجا مراجعه کنند و مشکل را رفع کنند. اما تراکتور که نهایتا برای تردد در روستا است به اصطلاح با انواع خطرات تهدید می شود حتی در جاده ها که ممکن است فجایعی پیش بیاید.
وی ادامه داد: با این تفاسیر در صورت بروز هر نوع ایرادی و از کار افتادن تراکتور، کشاورز باید کامیون حمل و نقل بگیرد و با مشقت تراکتور را به تعمیرگاه برساند! به همین دلیل در تمام دنیا تراکتور حتی بهتر از خودروهای عموم خدمات جانبی می گیرد و موضوع مهم استحکام بدنه و استحکام قطعات آن نیز به خوبی در نظر گرفته می شود چون می دانند که غالبا تراکتور قرار است در یک محیط بدون امکانات برود.
وی ادامه داد: در واقع در دیگر کشورها به دلایل ذکر شده، ماشین الات کشاورزی به خصوص تراکتور را با امکانات خیلی خاص، کیفیت خاص و با استقامت قطعات و کاربری خاصی می دهند که کشاورز به چالش نیفتد. اما متاسفانه این موارد در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد و دقتی هم به آن نمی شود.
این فعال بخش باغبانی کشور همچنین با بیان اینکه در گذشته تراکتورهای خارجی از برندهای معتبر جهانی وارد می شد و سال ها بدون حاشیه کار می کرد، گفت: ما نمی خواهیم به تولیدات خارجی صرفا چشم بدوزیم اما اگر قرار است خودمان تولید کنیم باید کار را درست انجام بدهیم. قرار نیست که فقط بحث تولید باشد و از شرکت خارج نشده با انواع خرابی ها مواجه شود.