ایران جزو ۵ کشور سازنده انحصاری تراکتور شالیزاری در جهان

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۲/۰۴/۱۳

ایران جزو ۵ کشور سازنده انحصاری تراکتور شالیزاری در جهان

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران گفت: ایران جزو ۵ کشور سازنده انحصاری تراکتور شالیزاری در جهان یعنی آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و هند قرار گرفت تراکتوری که تا پیش از این از خارج وارد کشور می‌شد.

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور ،مصطفی وحیدزاده مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران گفت: طبق آخرین آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ضریب نیاز کشور به تعداد ۲۲ هزار دستگاه تراکتور اعلام کرده است؛ سعی کردیم که با توجه به فاصله قیمتی بازار و کارخانه، با افزایش تولید بتوانیم بازار سیاه را از بین ببریم.
وی افزود: درصدد هستیم که محصولات تولیدی در اختیار مجموعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی قرار گیرد لذا تولید تراکتور در سال ۱۴۰۰ از ۲۲ هزار دستگاه به ۳۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت و هدف افزایش تولید برای امسال، تولید ۴۰ هزار دستگاه را در دستور کار قرار داریم و این افزایش تولید می‌تواند بازار را از نظر نیاز عمومی مرتفع سازد.

وحیدزاده ادامه داد: ۲۲ مدل انواع تراکتور را با قدرت ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور تولید می‌کنیم و اخیرا تراکتور جدیدی را که همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی شهر تبریز داشتند تراکتور شالیزاری به سبد محصولات تولیدی اضافه شد.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران اضافه کرد: همانگونه که مستحضرید تا قبل از تولید تراکتور شالیزاری این مدل تراکتور از خارج کشور، وارد می‌شد، اما در حال حاضر بی نیاز از واردات این محصول از خارج شده ایم و خوشبختانه ایران جز ۵ کشور سازنده انحصاری تراکتور شالیزاری در جهان یعنی آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و هند قرار دارد.

بیشتربخوانید:

دیدگاه مثبت وزیر جهاد کشاورزی برای حذف واسطه‌های بخش مکانیزاسیون

آقای وحیدزاده با بیان اینکه در سالیان گذشته، سالانه ۱۵ میلیون دلار ارز برای واردات تراکتور اختصاص پیدا می‌کرد گفـت: با تولید تراکتور شالیزاری نه تنها ۱۵ میلیون دلار از کشور خارج نمی‌شود بلکه پیش بینی ما این است که از اواخر امسال با صادرات محصولات، ۵ میلیون دلار ارز وارد کشور کنیم.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران افزود:با وجود تحریم‌های همه ساله و فشارهای اقتصادی همچنین جلوگیری از صادرات محصولات به خارج از مرزها که با آن روبرو بودیم خوشبختانه ما به ۲۲ کشور صادرات تراکتور داریم؛ محصولات در هر کشوری هم وارد شده هم از نظر کیفیت و قیمت از محصولات رقابتی است طوری که بازارهای همسایه تقریبا به جرات می‌توان گفت در انحصار محصولات ایرانی است.

وحیدزاده، خدمات پس از فروش و ارزان بودن قطعات را علت استقبال مشتریان خارجی از محصولات ایرانی بیان کرد و افزود: تراکتورهای تولیدی، در داخل کشور ۱۲ هزار دلار به فروش می‌رسد در حالیکه در در خارج از کشور به طور میانگین ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم موضوع نقل و انتقال پول به داخل و خارج از کشور است و بازارهای معاملاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: در طول سال‌های گذشته توانسته ایم از مسیرهای مختلف تحریم‌ها را دور زده و با کمترین هزینه ارز محصولات صادراتی را وارد کشور کنیم.

وحیدزاده گفت: حدود ۸۵ درصد قیمت تمام شده یک محصول، مواد اولیه و قطعات آن است این امر در حالی است که ۹۳ درصد از مواد اولیه و قطعات ساخت داخل است و در مجموعه تراکتورسازی تامین و یا در استان‌های مختلف تولید می‌شود و بخش کوچکی را وارد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران، علت وارد کردن بخشی از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تراکتورسازی را نه به لحاظ فنی بلکه نداشتن صرفه اقتصادی ان قطعات یا مواد اولیه بیان کرد و گفت: تولید برخی قطعات مورد نظر برای شرکت تولیدی صرفه اقتصادی ندارد لذا قطعه را وارد می‌کنند.

وحیدزاده افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم به دلیل افزایش تولید تراکتور نیاز ما به فولاد، فولاد آلیاژی و فولاد فورج، مواد اولیه و قطعات افزایش پیدا کرده است، اما متاسفانه در اختصاص سهمیه با مشکل مواجه شده ایم یعنی در سال ۱۴۰۰ تولید ۲۲ هزار دستگاه تراکتور بود، اما امسال که هدف تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور را مدنظر داریم تقریبا همان سهمیه قبلی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: مکاتباتی با بورس کالا برای تامین مواد مورد نیاز صورت گرفته است تا افزایش سهمیه اتفاق بیافتد این امر در حالی است که بخش خصوصی با قراردادهایی که بسته می‌شود مواد مورد نیازشان را تامین می‌کنند؛ بخشی را که نمی‌توانیم از طریق بورس کالا تامین کنیم و متاسفانه باید از بازار سیاه تامین کنیم افزایش قیمت خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران گفت: در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و بازدید آقای رئیسی از شرکت تراکتورسازی، درخواست افزایش تامین مواد اولیه و ورق‌های فولادی و افزایش اختصاص سهمیه را مطرح کردیم؛ خوشبختانه رئیس جمهور دستور مساعد برای رفع این مشکل را صادر کرده اند تا افزایش سهمیه اتفاق بیافتد.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.