وقتی تراکتور از روی کشاورزی می گذرد| واردات، تراکتورسازی را مجبور به کیفی سازی می کند؟

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۲/۰۳/۰۸

وقتی تراکتور از روی کشاورزی می گذرد| واردات، تراکتورسازی را مجبور به کیفی سازی می کند؟

در حالیکه جامعه کشاورزی سالها است نسبت به کیفیت کم و قیمت بالای تراکتور گلایه دارد، کارشناسان معتقدند آزادسازی واردات تنها کاری است که باعث میشود شرکت تراکتورسازی درمورد کیفیت محصول خود تجدید نظر کند.

 به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور ،عطالله هاشمی فعال بخش و رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در خصوص کیفی سازی و رقیب تراشی برای تراکتورسازی در گفتگو با خبرنگار می گوید: در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست که در مسئله مکانیزاسیون و تکنولوژی از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم؛ یعنی تکنولوژی‌ های ما در برخی مواقع به ۳۰ تا ۴۰ سال پیش برمی‌گردد. به عبارت دیگر در اثر تحریم‌ ها از تکنولوژی روز دنیا در تمام موارد چه در تراکتور، چه در خودرو، در سم و کود و در سایر موارد همچون صنعت لوازم خانگی از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم.

هاشمی افزود: علاوه بر این در حوزه تراکتور با یک مساله جدی تر به نام انحصاری بودن تولید مواجه هستیم؛ یعنی این عقیده وجود دارد که وقتی محصولی در داخل تولید می شود دیگر دست به واردات نزنیم! در حالی که این کاملا اشتباه است و برعکس باید واردات از کارخانجات مطرح و خوب دنیا انجام شود تا تولید کننده های داخلی هم رقابت را احساس کند و به سمت کیفی تولید کردن برود.

بر اساس این گزارش یکی از استدلالی هایی که در رابطه با ممنوعیت واردات تراکتور اعلام می شود این است که حتی اگر واردات مجاز شود به دلیل بالا بودن قیمت و تفاوت فاحشی که نسبت به تولیدات داخل دارد، کشاورزان توان خرید نخواهند داشت. با این وجود هاشمی معتقد است زمانی می رسد که کشاورز ترجیح می‌دهد و این واقعیت را لمس می کند که اگر کود، سم، ماشین الات، تراکتور، دنباله بند و دیگر لوازم و مایحتاج خود را به قیمت بالا تامین کند اما کیفیت خوب داشته باشد قطعا در بلند مدت نتایج بهتری خواهد داشت و قطعا جنس با کیفیت با قیمت بالا را انتخاب خواهد کرد.

بیشتربخوانید:

زمان پرداخت مطالبات گندمکاران مشخص شد| سرنوشت نهایی قیمت گندم به کجا رسید؟

توسعه و تنوع بخشی کسب و کارها در تراکتورسازی| تراکتورسازی از تولید تک محصولی فاصله می گیرد

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون تا پایان سال

تراکتورسازی در بخش قطعات به شدت ضعف دارد

وی خاطر نشان کرد: البته باید بپذیریم که در وضعیت فعلی با تمام اوصاف وسع و ظرفیت تراکتورسازی در همین حد است؛ یعنی این کارخانه باید قطعات و لوازم یدکی با کیفیت در اختیار داشته باشد تا محصولی کیفی تولید کند. اما الان از یک طرف موضوع تحریم‌ ها و بدتر از آن مسئله خود تحریمی داخلی موجب شده تولید کننده را عذاب بدهند و کیفیت محصولات خود را کاهش بدهند.

این فعال بخش کشاورزی همچنین در پاسخ به سوالمان مبنی بر اینکه ضعف در قطعه سازی و بی کیفیتی قطعات چقدر جدی است، گفت: همانطور که می دانید ماشین الاتی همچون تراکتور مرکب از صدها قطعه است که این قطعات دور هم جمع می شوند و مجموعه ای به نام تراکتور را به وجود می آورند که این قطعات اکثرا تولید داخل است و محصول کارخانجات و تولیدکننده های کشور است. به هر حال ما کیفیت تکنولوژی روز را در این کارخانجات نداریم و هرکسی چیزی غیر این ادعا کند حرف نادرستی است.

هاشمی ادامه داد: به عبارت دیگر دقیقا همان موضوعی که در بخش خودروی کشور هم صدق می کند در حوزه تراکتور سازی نیز رخ داده است یعنی در حالی که می گویند خودروهای داخلی به ازی هر صد کیلومتر تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کنند اما در خودروهای خارجی ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می شود و این نشان دهنده این است که قطعاتی که باید کارایی خوبی داشته باشد را ما نداریم و تراکتور سازی نیز دقیقا از همین ضعف در قطعات ضربه می بیند.

بر اساس این گزارش در حالی که فعالان بخش و حتی برخی از مسئولین ذیربط بر توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تاکید دارند و غالبا روی اهمیت آن برای کشاورزی مانور می دهند، اما هنوز هم آنچنان که باید در این زمینه کار نشده است و غالبا ماشین آلاتی فرسوده در عرصه های کشاورزی کشور به کار گرفته می شود. در حقیقت نه تنها از نظر تعداد ماشین آلات و تجهیزات در حد قابل قبولی نیست بلکه از نظر عمر ماشین آلات نیز شرایط خوب نیست و به اصطلاح عمر ماشین آلات کشاورزی کشور بالا است. با این وجود تراکتور به عنوان یکی از پرکاربردترین ماشین آلاتی که در بخش کشاورزی به کار گرفته می شود سالها است از نظر کیفی و قیمتی دغدغه بهره برداران جامعه کشاورزی کشور است. در حقیقت بر خلاف کشورهای توسعه یافته که غالبا از جدیدترین تراکتورهای روز بهره می گیرند و همواره نیز از نظر فنی آنها را توسعه می دهند در کشور ما با تراکتورهایی با تکنولوژی ۳۰ ساله کشاورزان سرو کله می زنند و هیچ گاه نیز از کیفیت آن رضایت ندارند.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.