تولید داخلی 95 درصد ماشین آلات کشاورزی

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۱/۱۱/۱۱

تولید داخلی 95 درصد ماشین آلات کشاورزی

آقای حمیدرضا نامی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: حدود ۲۰۰ شرکت بزرگ تولیدکننده ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی در کشور فعالیت می‌کنند و این رقم به غیر از شرکت‌هایی است که به صورت کارگاهی و محدود در روستا‌ها فعالیت می‌کنند.

وی به میزان تولید انواع ماشین آلات و اداوت مورد نیاز بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: سالانه ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار تراکتور و ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار ادوات و انواع تجهیزات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که ارزش افزوده این میزان تولید در سال ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

نامی اضافه کرد: حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از تولیدات این بخش صادر می‌شود و کشور‌های همسایه بزرگترین مشتریان ماشین آلات کشاورزی تولیدی ایران هستند.
نامی با بیان اینکه تولید ماشین آلات کشاورزی در ایران از حیث سنتی، قدمتی ۸۰ ساله و از حیث صنعتی، قدمتی ۶۰ ساله دارد و جزو صنایع بومی محسوب می‌شود، گفت: در غرب آسیا فقط دو کشور ایران و ترکیه صاحب این صنعت هستند و بازار مصرف منطقه را پوشش می‌دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی با انتقاد از حمایت‌های نامناسب دولت از فعالان این صنعت گفت: به لحاظ ساختار، تولیدکنندگان این صنعت، عمدتاٌ فعالان بخش خصوصی هستند و واحد‌های تولیدی دولتی در این حوزه نداریم و این صنعت جزو صنایعی است که به اندازه صنایع خودرویی، لوازم خانگی، فولاد و سیمان با حمایت دولتی همراه نبوده است.

وی همچنین به عمل نکردن بانک کشاورزی به پرداخت تسهیلات تکلیفی به کشاورزان برای خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی اشاره کرد و افزود: دولت هر ساله در قانون بودجه تسهیلاتی را در قالب اعتبارات مکانیزاسیون برای کشاورزان در نظر می‌گیرد تا کشاورزان با بهره گیری از این اعتبارات، خرید ادوات و ماشین آلات را انجام دهند، اما با وجود تکلیف قانونی این تسهیلات به کشاورزان پرداخت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

25 هزار کشاورز متقاضی خرید تراکتور با تسیهیلات بانک کشاورزی هستند.

وضع نگران کننده مکانیزاسیون کشاورزی با کمبود اعتبارات

2 هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون به استان‌ها ابلاغ شد.

 

نامی ادامه داد: شاید بزرگترین اختلالی که در سه سال اخیر در بحث تامین ماشین آلات کشاورزی ایجاد شده، این است که این اعتبارات به میزان کافی به کشاورزان تخصیص داده نمی‌شود و دسترسی جامعه مصرف کننده به این تسهیلات و اعتبارات خیلی به راحتی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر آن، رقم این اعتبارات در گذر زمان رشدی متناسب و متناظر با رشد قیمت ماشین‌های کشاورزی نداشته است؛ به طور مثال، اگر در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون کشاورزی در نظر گرفته شده و این عدد با توجه به تغییرات نرخ کالاها، در سال ۱۴۰۱ باید به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما امسال این عدد تخصیص داده نشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی گفت: اسفند سال ۱۴۰۱، وزارت جهاد کشاورزی ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در نظر گرفت که تاکنون هیچ مبلغی از این اعتبار به کشاورزان پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۹ نیز، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در نظر گرفته شده بود که این رقم نیز فقط به تراکتور اختصاص یافت، در حالی که نیاز کشاورز تنها تراکتور نیست.

نامی با اشاره به ضرورت حمایت از توسعه و نوسازی ماشین آلات در بخش کشاورزی گفت: یکی از مواردی که می‌تواند به ثبات و ریشه دار کردن این صنعت منجر شود، ثبت برنامه‌های مالی وزارت جهاد در بودجه‌های سالانه در قالب اعتبارات بانکی است، به گونه‌ای که متولیان ملزم به اجرای آن باشند و اعتبارات این بخش مصروف بخش‌های دیگری به غیر از مکانیزاسیون نشود.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.