نتیجه دعوای جهاد و اصناف با تراکتورسازی تبریز چه شد؟

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۰/۱۱/۲۳

نتیجه دعوای جهاد و اصناف با تراکتورسازی تبریز چه شد؟

آیا دعوای وزارت جهادکشاورزی، مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارتخانه و شرکت تراکتورسازی ایران بر سر لحاف کهنه ملانصرالدین است؟!

همین یک هفته قبل بود که رهبر معظم انقلاب که خود به‌واقع پیش‌قراول حامیان تولیدات داخلی است، در دیدار با تعدادی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان، بعضی تولیدکنندگان داخلی را به‌دلیل برخی سوء‌استفاده‌ها از حمایت‌های صورت‎ گرفته از آنها، مورد گلایه قرار دادند. وی به برخی صنایع مانند لوازم خانگی و خودروسازی نیز اشاره نمودند؛ به‌طور مثال افزایش قیمت برخی لوازم خانگی داخلی را مورد خطاب قرار داده یا درباره کیفیت نامناسب خودرو تذکراتی بیان فرمودند که این‌گونه صحبت‌ها از سوی رهبری نظام، بسیار قابل تأمل و البته فصل‌الخطاب است.

افزایش قیمت تراکتورسازی، مخالف رفع موانع تولید

اما آنچه در بخش کشاورزی اخیراً اتفاق افتاده و شباهتی نیز با این مسائل دارد، اقدام شرکت «تراکتورسازی ایران» برای افزایش قیمت تراکتور است.
این شرکت که در دهه‌های گذشته از بیشترین حمایت‌های داخلی برخوردار بوده است، بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور و مخصوصاً روزگار سخت کشاورزان و نیز در حالی که نیمه اول امسال نیز بیش از ۳۰درصد قیمت محصولات خود را افزایش داده بود، مجدداً آهنگ افزایش قیمت کرده که این موضوع باعث اعتراض بسیاری از فعالان عرصه کشاورزی شده است (بنا به برخی اطلاعات از ابتدای امسال تاکنون دو نوبت افزایش قیمت داشته است).

اعتراض مرکز توسعه مکانیزاسیون و اتاق اصناف کشاورزی

موضوع از آنجا آغاز شد که دوازدهم بهمن‌ماه، مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به روسای جهادکشاورزی مراکز استان‌ها از آنها خواسته بود تا با توجه به افزایش قیمت تراکتور توسط شرکت تراکتورسازی ایران و نیز تصمیم این شرکت به «فروش ویژه در دهه مبارک فجر»، از معرفی متقاضیان خرید تراکتور به این شرکت خودداری نمایند.
متعاقب آن شرکت تراکتورسازی ایران نیز در بخشنامه‌ای خطاب به نمایندگی‌های خود، با اشاره به این اقدام مرکز توسعه مکانیزاسیون از آنها خواسته است که نسبت به فروش تراکتور به متقاضیانی که مورد تائید نهادهای مردمی و صنوف کشاورزی از جمله نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه تعاونی های تولید کشاورزی و … (نهادهایی علاوه بر مرکز توسعه مکانیزاسیون) می‌باشند، اقدام نماید.
پیرو همین قضایا بود که هفدهم بهمن‌ماه اتاق اصناف کشاورزی ایران (نظام صنفی کشاورزی) نیز با صدور اطلاعیه‌هایی، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و با اشاره به اقدام شرکت تراکتورسازی ایران در افزایش قیمت و نیز تصمیم برای «فروش ویژه محصولات تولیدی توسط آن شرکت در ایام دهه مبارک فجر» و مخالفت جدی وزارت جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس و… با رفتارهای شرکت تراکتورسازی نکاتی را در این مورد به کشاورزان و اتاق‌های اصناف کشاورزی مراکز استان‌ها اعلام کرد.

عدم صدور معرفی‌نامه دردی دوا نمی‌کند

اما متاسفانه و به‌قول اتاق اصناف کشاورزی «در سایه بی‌اعتنایی سازمان‌های مسئولی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام به فروش نقدی و با احتساب افزایش قیمت مجدد نموده است. به‌طوری که وزارت جهاد کشاورزی نیز صدور هر گونه معرفی‌نامه از سوی ارکان این وزارتخانه را برای دریافت تراکتور ممنوع اعلام نموده است».
فارغ از همه این اطلاعیه‌پراکنی‌ها نکته قابل ذکر اینکه، تراکتور در منطق «ما نخریم ارزان شود» نمی‌گنجد و نیاز روزافزون کشور به تراکتور، کتمان‌کردنی نیست و چناچه راهکار مناسبی اندیشیده نگردد، وزارتخانه و اتاق اصناف معرفی‌نامه بدهند یا نه! کشاورز به اجبار باید همان تراکتورهای قدیمی یا «تکنولوژی قدیمی» را به هر قیمت تهیه نماید.
اتاق اصناف کشاورزی ایران در این اطلاعیه با اشاره به اهمیت امنیت غذایی برای کشور، ضمن درخواست از وزیر صمت برای توجه به این موضوع، از دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز درخواست نموده تا دستور دهد، «ضمن تشکیل کمیته‌ای مرکب از نمایندگان بخش کشاورزی، اعم از دولتی و صنعتی از یک سو و وزارت صمت و سازمان‌های ذیربط از سوی دیگر، در جهت حل ریشه‌ای مسئله مهم مکانیزاسیون کشاورزی- به مثابه گلوگاه اصلی توسعه پایدار کشاورزی و حرکت در مسیر تحکیم مبانی استقلال و اقتدار غذایی- یاریگر کشاورزان و متولیان بخش کشاورزی کشور باشد.»

 

بیشتر بخوانید:

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات کشاورزی از بانک کشاورزی

لیست قیمت جدید شرکت تراکتورسازی ایران

 

دعوا بر سر لحاف کهنه ملا

البته در مورد موضوع فوق و مسائل اتفاق افتاده، نکات و تحلیل دیگری نیز وجود دارد و آن هم اینکه به‌رغم آنچه از اطلاعیه مرکز توسعه مکانیزاسیون و اتاق اصناف کشاورزی برمی‌آید، شرکت تراکتورسازی طبق برخی شواهد و قرائن از ابتدای امسال تاکنون در دو نوبت و هر نوبت به اندازه ۳۵-۳۰ درصد (البته به‌صورت قانونی و با مجوز مراجع تصمیم‌گیر) اقدام به افزایش قیمت تراکتور نموده است و مرکز توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد کشاورزی نیز هیچ گونه واکنش و اعتراضی به این مسئله نداشته‌اند؛ چراکه در این مدت، توزیع تراکتور با امضای آنها انجام می‌گرفته (جادوی امضای طلایی؟!) اما هنگامی‌که شرکت تراکتورسازی رأسا و بدون هماهنگی مرکز توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد کشاورزی، به‌مناسبت دهه فجر اقدام به توزیع تعدادی تراکتور در بین کشاورزان نموده است، این تصمیم به مذاق وزراتخانه و مرکز توسعه مکانیزاسیونش خوش نیامده است. لذا بعد از این جریانات شروع به اعتراض و اطلاعیه‌پراکنی نمودند و قص‌علی هذا… به‌عبارتی دعوا نه بر سر منافع کشاورزان که بر سر لحاف کهنه ملانصرالدین است.
حال اگر این مسئله درست باشد (که به‌صورت جدی باید بررسی شود) این سئوال از مرکز توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد‌کشاورزی پیش می‌آید که چرا در همه این مدتی که شرکت تراکتورسازی اقدام به افزایش قیمت تراکتور نموده بود و تراکتور نیز از کانال شما بین کشاورزان توزیع می‌شد، لام تا کام حرفی نمی‌زدید و هیچ اعتراضی به آن نداشتید، اما حال که شرکت تراکتورسازی قصد فروش بدون واسطه تراکتور به کشاورزان را دارد، حکم به تحریم خرید تراکتور می‌دهید؟!
و نیز از همه این مسائل عجیب‌تر، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که انحصار «توزیع» در دست وزارت جهادکشاورزی و مرکز توسعه مکانیزاسیون (که ظاهرا هیچ نیازی هم به آن احساس نمی‌شود) خود به‌عنوان عاملی برای ایجاد بازار سیاه در مورد تراکتور شده است و مشخص نیست که مرکز توسعه مکانیزاسیون چه اصراری بر این سیاست خود دارد و در حالیکه شرکت تراکتورسازی اعلام نموده که حاضر است تراکتور را درب کارخانه و بدون واسطه به کشاورزان بفروشد و در تامین تراکتور مورد نیاز کشور هم کمبودی وجود ندارد، چرا مرکز توسعه مکانیزاسیون مخالف این سیاست است؟ آیا از بابت «امضای طلایی» نگرانند؟!
نکته عجیب‌تر اینکه اتاق اصناف کشاورزی چرا و گونه بازیچه دیگران شده است؟!

زور وزیر فقط به زارع می‌رسد

از دیگر سو یک نکته خطاب به وزیر جهادکشاورزی و دیگر دولتمردان؛ چگونه است که وقتی قیمت پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، برنج، مرغ، شیر، گوشت و هر محصول دیگر تولیدکنندگان بخش کشاورزی، اندکی دچار افزایش می‌شود (آن هم براساس شرایط و اقتضائات منطقی تولید از گرانی نهاده گرفته تا فصل کمبود یک محصول و…)، تمام نیروها را به صف کرده و با بگیر و ببند و تهدید و ارعاب، واردات و خلاصه از هر راهی، تلاش خود را برای کاهش قیمت‌ها یا بهتر بگوییم، «سرکوب قیمت‌ها» انجام می‌دهید، اما هنگامی که صحبت از هزینه‌های تولید و افزایش قیمت نهاده‌هایی مانند: سم، کود، تراکتور، ماشین‌آلات، ادوات، خوراک دام و طیور و هزار هزینه ریز و درشت دیگر تولیدکنندگان می‌شود، صرفا به صدور بیانیه‌های کم‌خاصیت و وعده‌های غیرعملی اکتفا کرده و تولیدکنندگان بخش کشاورزی را در میان انبوهی از مشکلات رها کرده و آنها را به امان خدا می‌سپارید؟!

پلیس بازی برای رفتار منطقی

البته سوای درخواست‌های اتاق اصناف کشاورزی ایران از رئیس جمهور، ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که رجوع به قوائد منطقی اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های درست در این زمینه، نظیر حذف یا کاهش جدی انحصار تولید و توزیع تراکتور از دست یک شرکت یا یک جریان و ایجاد شرایط رقابت منطقی در بین همه تولیدکنندگان داخلی و نیز ورود تولیدات خارجی می‌تواند از جمله راهکارهای حل مشکل باشد؛ چراکه نمی‌توان از یک طرف شرایط انحصاری و رانتی برای عده‌ای ایجاد کرد و از طرف دیگر با پلیس‌بازی، تحکم، اجبار و… آن را وادار به رفتار مناسب نمود.

پی نوشت: با وجود تمام پیگیری های انجام شده گویا این اختلاف نظر و بحث بجای یاری به کشاورزان زحمت بیشتری برگردن کشاورزان گذاشته است و تکلیف کشاورزانی که چندین سال در جهاد کشاورزی نام نویسی کرده اند و در صف انتظار بوده اند باز هم باید با هزاران دغدغه و مشکلات در نمایندگی های تراکتورسازی ثبت نام کنند.

در این بین تکلیف کشاورزانی که در صف برای دریافت تراکتور با شرایط تسهیلاتی هستند نامشخص است زیرا گرفتن معرفی نامه برای بانک کشاورزی، فقط از طریق جهاد امکان ذیر میباشد.

سرانجام این قصه هنوز نامعلوم است.


نظرات کاربران

مهدی کرمی زاده یزد
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۰۲:۳۷:۰۲
بخدا که 30سال پیش تا کنون حمایت از حقوق کشاورزان انجام نشده به هر حال ما فرزندان کشاورز که ادامه راه شغل پدری را باید در دست بگیریم وبدون نگاه به مشاغل دیگر به این امر مهم به اقتصاد کشور کمک کنیم چگونه با گرانی تراکتور وادوات ادامه بدیم. خدا می‌داند 6 برادر هستیم که در کار کشاورزی تلاش فراوان داریم و با داشتن 30 هکتار زمین وباغ حتی قدرت خرید تراکتور دسته دوم را نداریم چه برسه به تراکتور نو. درمنطقه محروم وبا 300کیلومتر فاصله با مرکز استان یزد در روستا ومهاجرت نکردن به شهر ها و با سختی ادامه می‌دهیم این درست نيست که حمايت نشویم مگر ما جوانان روستایی با جوانان شهری ومراکز چه فرقی داریم که یک شبه ملیارد به قیمت زمین وخانه شان اضافه می شه وما روستایی نتونیم حتی با درآمد کم ادامه‌ی حیات روستا بدیم. پس کشاورزان که تماما روستایی هستن را دریابید تا بی خیری از کشور عزیزمان بره وبا عدالت خیر وبرکت به همه جوانان چه شهر چه روستا برسد. انشالله.
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر
مشکلات شما برای ما کاملا قابل درک میباشد. ما در تلاش هستیم تا بتوانیم صدای شما را به مسئولان برسانیم تا شاید بتوانبم گرهی از مشکلات شما باز کنیم.خدمت به شما افتخار ماست.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.