معاون وزیر جهاد کشاورزی : قیمت ۹۵۰۰ تومانی گندم به ما ابلاغ نشده است

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۰/۱۱/۱۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی : قیمت ۹۵۰۰ تومانی گندم به ما ابلاغ نشده است

معاون وزیر جهاد با اشاره به دلیل واردات سیب زمینی به کشور علیرغم کافی بودن تولید این محصول گفت: قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم به ما ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت امور جهاد کشاورزی در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده خودکفایی در تولید برنج از اولویت‌های این وزارتخانه است اما کارشناسان تاکید دارند که منابع آبی کشور جوابگوی این برنامه نیست و کشت برنج باید هر چه سریع‌تر حتی در استان‌های شمالی نیز محدود شود گفت: برای افزایش تولید برنج در کشور دو راه وجود دارد که راهکار اول افزایش سطح زیر کشت و راهکار دوم افزایش عملکرد در واحد سطح است که ما بیشتر به دنبال راه حل دوم و افزایش عملکرد هستیم ضمن اینکه ارقام جدیدی در دنیا برای برنج معرفی شده که یکی از آنها ارقام هیبریدی است که با کشت این ارقام امکان برداشت ۱۰ تن در هکتار وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در استان‌های شمالی وزارت جهاد کشاورزی طرح بزرگی را به منظور تسطیح و زهکشی کل اراضی زراعی منطقه دنبال می‌کند گفت: با این کار امکان کشت دو بار در سال برنج فراهم می‌شود و با زهکشی که انجام می‌گیرد به اندازه کافی آب برای اجرای این طرح تأمین می‌شود. بدون اینکه به منابع آب فشاری وارد شود.

مهاجر در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر افزایش چشمگیری قیمت سیب زمینی در بازار و علت این مسئله توضیح داد: نیاز کشور به سیب زمینی در سال ۴.۵ میلیون تن است ضمن اینکه امکان تولید آن در کشورمان تا حدود ۱۰ میلیون تن است اما در حال حاضر بین ۵ تا ۵.۵ میلیون تن تولید می‌کنیم که از این میزان ۶۰۰ هزار تن آن صادر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت صادرات در سال جاری تکمیل شده، است گفت: در واقع امکان صادرات ما در سال جاری همین ۶۰۰ هزار تنی بوده که به خارج از کشور رفته است.

وی با اشاره به اینکه تا خردادماه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی نیاز داریم گفت: در حال حاضر ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها موجود است و ۶۰۰ هزار تن نیز در استان‌های جنوبی کشور از جمله جنوب کرمان و خوزستان در حال تولید است. بنابراین میزان ذخیره و تولید سیب زمینی ما ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است ضمن اینکه از این میزان ۵۵۰ هزار تن نیز بذری است که برای سال آینده باید کشت شود.

معاون امور زراعت وزارت امور جهاد کشاورزی درباره اینکه با وجود کافی بودن ذخایر و تولید به چه دلیل وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که برای تنظیم بازار این محصول ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی وارد می‌کند افزود: نظر وزیر جهاد کشاورزی این است که صادرات محصولات کشاورزی نباید متوقف شود و اگر کمبودی در بازار ایجاد شود باید آن را از طریق واردات تأمین کنیم.

هندوانه کمترین میزان آب را در حوزه کشاورزی مصرف می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در باره اینکه برخی عنوان می‌کنند تولید هندوانه در کشور با توجه به شرایط آبی به صرفه نیست گفت: ما به طور کلی در حوزه کشاورزی دو نوع محصول خشک و تر تولید می‌کنیم که محصولات خشک شامل گندم، برنج، سویا و … و محصولات تر شامل هندوانه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و… است که ۹۰ تا ۹۵ درصد آنها را آب تشکیل می‌دهد.

مهاجر با اشاره به اینکه برای تولید ماده خشک زمان زیادی لازم است، ادامه داد: با این حال تولید محصولات تر از جمله خیار فقط دو ماه زمان می‌برد. بنابراین اگر طول دوره رشد محصولات تر را نسبت به محصولات خشک در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که محصولات تر آب کمتری را مصرف می‌کنند. بنابراین هندوانه از جمله محصولاتی است که کمترین آب را مصرف می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد کشاورزی کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، تصریح کرد: این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه محصولی را بکارند و چه محصولی را کشت نکنند. به خاطر آفتاب خوبی که در مناطق جنوبی کشور داریم و شرایط آن مناطق، مردم هندوانه را تولید و صادر می‌کنند. اگر قرار باشد که در این مناطق هندوانه کشت نشود گوجه یا خیار جای آن را می‌گیرد که فرق چندانی با هم ندارند و ما نمی‌توانیم به مردم بگویند که چه چیزی را کشت کنند یا کشت نکنند.

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خرد شدن اراضی کشاورزی و تقسیم اراضی بین وارثان یک کشاورز بعد از مرگ او گفت: به اعتقاد بنده باید یک بانک زمین ایجاد شود تا اجازه ندهد اراضی کشاورزی بعد از فوت صاحب آنها خرد شود. به دلیل اینکه خرد شدن اراضی آسیب‌های خیلی زیادی به کشاورزی کشور وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

باز شدن سایت فروش تراکتور سازی

لیست قیمت جدید شرکت تراکتورسازی ایران

بهترین تراکتورهای دنیا در کدام شرکت ها تولید می شوند

خودکفایی در تولید شکر و پنبه در دولت سیزدهم دنبال می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از جمله مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه زراعت، خودکفایی در تولید شکر و پنبه است گفت: با احداث دو کارخانه در قطب‌های تولید به راحتی می‌توانیم تمام نیاز کشور به شکر را در داخل تأمین کنیم. همچنین در حوزه پنبه نیز باید چنین اتفاقی بیافتد.

به گفته مهاجر افزایش عملکرد در تولید محصولاتی مانند برنج، گندم و تولیدات علوفه‌ای از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های ما انتقال محصولات پرآب بر از تابستان به پاییز است تا این محصولات از آب سبز استفاده کنند و نیاز آبی کشور کاهش یابد.

کشت برنج در سال آینده قراردادی می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزیر جهاد معتقد است هیچ محصولی در کشور نباید کشت شود مگر اینکه مشتری آن مشخص باشد گفت: در حال حاضر صد درصد شکر کشور به صورت قراردادی تولید می‌شود همچنین در محصول پنبه نیز به دنبال افزایش کشت قراردادی هستیم. در حوزه گندم از سال گذشته قراردادهایی با کارخانجات ماکارونی برای کشت گندم دوروم منعقد شده و به دنبال این هستیم که کارخانجات صنعتی به حوزه کشت سیب زمینی ورود کند و تولید این محصول نیز به شکل قراردادی انجام شود.

مهاجر تصریح کرد: برای سال آینده ۴۰ هزار هکتار از کشت برنج‌های پرمحصول به صورت قراردادی انجام می‌شود.

صادرات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سبزی و صیفی از کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه فقط حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار محصولات سبزی و صیفی از جمله گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی از کشور صادر می‌شود و به دنبال این هستیم که تمام این محصولات را شناسنامه دار کنیم و اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار کشورهای مبدا قرار دهیم.

مهاجر همچنین درباره سفر اخیر هیئت ایرانی به عراق و توافقات حاصل شده با این کشور در حوزه کشاورزی گفت: با توجه به ارتباطی که بین دو کشور وجود دارد اگر امروز تصمیم گرفته شود محصولی به عراق برود فردا این تصمیم اجرایی می‌شود و مانند کشورهای دیگر نیست که روند کار طولانی باشد ضمن اینکه ما به عراق صادرات داریم و سال به سال نیز میزان این صادرات افزایش پیدا می‌کند.

پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری / قیمت ۹۵۰۰ تومانی به ما ابلاغ نشده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت گندم نیز توضیح داد: سالانه ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم در کشور تولید می‌شود و امسال سومین سالی است که میزان بارندگی‌ها در کشور مطلوب نبوده و همین الان میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد و نسبت به درازمدت حدود ۳۵ درصد کمتر شده است.

مهاجر گفت: این اتفاق ۴ میلیون هکتار تولید گندم دیم کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین برای گندم‌های آبی نیز چالش‌هایی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: با این حال پیش بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری حدود ۱۰ میلیون تن گندم تولید و ۶ تا ۶.۵ میلیون تن از این محصول را خریداری کنیم که ۲ میلیون تن از رقم امسال بیشتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی این مسئله را منوط به آن دانست که در اردیبهشت ۱۴۰۱ دو تا سه بارندگی خوب اتفاق بیافتد.

مهاجر همچنین درباره قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی گفت: قیمت گندم توسط شورای قیمت گذاری محصولات استراتژی ۷,۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی درباره اینکه کمیسیون تلفیق اعلام کرده قیمت گندم به ۹,۵۰۰ تومان افزایش یافته است افزود: چیزی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه به دلیل کارشکنی برخی کشورها در زمینه واردات محصولات کشاورزی از ایران بهتر است که اقدام مقابله به مثل با آنها شود. به عنوان مثال صادرات موز از هند به کشور ما محدود گردد گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که نه جلوی صادرات و نه جلوی واردات به کشور گرفته شود بلکه ایجاد تعادل و تعامل مد نظر مسئولان این وزارتخانه است اما نکته‌ای که به آن اشاره شد نیز در دستور کار قرار دارد.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.