خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۰/۱۱/۰۲
به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، با قاطعیت میتوان عنوان کرد در هر کاری حضور واسطه و دلالان میتواند زمینه را به بیراهه بردن اصل و روند کار فراهم آورد حال اگر این معضل در حوزه تولید و مصرف کننده بروز و ظهور کند اوضاع به مراتب سختتر و تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و مهمترین آن افزایش قیمتی خواهد بود که نه تولید کننده از آن منتفع میشود و نه مصرف کننده، بلکه کسانی از این آب گل آلود ماهی میگیرند که نه زحمتی کشیدهاند و نه علمی به خرج دادهاند.
این روزها سخنانی درباره افزایش قیمت تراکتور به گوش میرسد که می توان این صنعت را زنجیره اصلی چرخه زندگی جوامع عنوان کرد چرا که با رونق این صنعت تولیدی، بخش کشاورزی و به تبع آن یکی از نیازهای اساسی و اولیه جوامع بشری یعنی غذا توسعه خواهد یافت.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع در گفت وگو با خبرنگار فارس تبریز گفت: متاسفانه دلیل افزایش قیمت تراکتور را باید بیرون از این شرکت، خطوط تولید و واحد فروش آن جست و در دو بخش نظام توزیع و حضور واسطه گران و دلالان خلاصه کرد چرا که این نظام انحصاری توزیع، زمینه حضور دلالان و در نتیجه رسیدن این محصول با چند مرحله واسطه به دست مصرف کننده واقعی را به وجود آورده و در واقع در این چرخه توزیع، هم صنعتگر و هم کشاورزان متضرر اصلی بوده و دلالان منتفع از این ساختار معیوب توزیع ثروتاندوزی هستند و از سودهای باد آورده و کلان واسطهگری بهره می برند.
علیرضا منادی افزود: هرگونه افزایش قیمت در این گروه صنعتی به واسطه و مهر تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان صورت میگیرد که با بررسی تمام اسناد و صورتهای مالی( گاها حتی ۱۰ سال گذشته) اتفاق می افتد این بررسیها از قیمت مواد اولیه تا هزینههای جاری، حمل و نقل و ... را شامل میشود اما نکته کاملاً قابل توجه و تأمل برانگیز،اینکه تراکتورسازی ایران محصولات خود را با کف قیمت و بعضاً زیر بهای تمام شده عرضه میکند و خود را در معرض مخاطره زیان انباشته قرار داده تا بتوان از صنعت کشاورزی کشور حمایت کند.
وی با تاکید بر اینکه صنعت تراکتور که روزی پیش رو صنایع کشور محسوب می شد امروز دست تنها و بدون هیچگونه حمایتی در حال تولید محصولات خود با کمترین قیمت و حاشیه سود هست، تصریح کرد: این کارخانه رونق صنعت کشاورزی را نه تنها در کشور بلکه با افتخار میتوان اذعان کرد در منطقه خاورمیانه بدنبال دارد.
منادی ضمن یادآوری اینکه کارخانه تراکتورسازی بدون دریافت ریالی ارز، تسهیلات و مواد اولیه دولتی در حال تولید محصولات میباشد، اظهار داشت: در صورت عدم حمایت از این کارخانه با قدمت بیش از ۶ دهه شاهد زیانده شدن آن و در نتیجه افول صنعت کشاورزی و به مخاطر افتادن اشتغال مستقیم ۴ هزار نفر و غیر مستقیم بیش از ۱۰۰ هزار شغل در کشور خواهیم بود.
این نماینده ادواری مجلس شورای اسلامی خواستار توجه ویژه مجموعههای ذیربط از دولت و وزارت صمت گرفته تا سازمانهای نوسازی صنایع و حمایت از مصرف کنندگان از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران شد و اضافه کرد: در کشور کمتر صنعتی را میتوان پیدا کرد که در داخل مجموعه خود از صنایع ریختهگری تا موتوری بهرهمند بوده و محصولات خود را با کمترین وابستگی تولید و در اختیار مبادی توزیعی خود قرار دهد.
هشدار نسبت به زمین گیر شدن صنعت تراکتور کشور
وی با هشدار نسبت به عدم حمایت اساسی از تراکتورسازی و تبعات ناشی از آن هشدار داد و گفت: کارشناسان مالی معتقدند در صورت عدم واقعی سازی قیمت تراکتور در شرایط فعلی، این شرکت به سمت زیاندهی خواهد رفت و در تامین به موقع مواد اولیه دچار مشکل و در نتیجه اختلال در فرآیند تولید و زمینگیر شدن یکی از مجموعههای ارزشمند تولید داخلی و اجرای تعهدات به موقع به کشاورزان را با اختلال روبهرو خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
لیست قیمت جدید شرکت تراکتورسازی ایران - دی 1400
احتمال بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم
بازار داغ تراکتور های دست دوم در آمریکا
منادی عنوان داشت: آسیب به این مجموعه، تبعات غیرقابل جبران در حوزه صنعت تولید ماشینهای کشاورزی و در حوزه تولید محصولات کشاورزی به دنبال خواهد داشت که چیزی جزء روند فعلی توزیع انحصاری و دولتی تراکتور دلایل آن نیست و جا دارد که مقامات وزارتخانهها ی صمت و جهادکشاورزی دستورات سریع بر اصلاح روش توزیع فعلی که باعث ایجاد بازار سیاه و دلالی و نهایتاً اجحاف در حق مصرف کننده هست را صادر کنند.
گزارش فارس حاکی است، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی با شرکتهای اقماری که ۶ شرکت در تبریز و در خود مجتمع تراکتورسازی که قطعات خودروسازان معتبر سبک و سنگین اروپا و حتی دنیا مثل ایتالیا را تامین میکنند،۲ شرکت در سنندج و ارومیه و دو خط تولید در خارج کشور فعال است و میتوان تراکتورسازی ایران را نگین صنعت ادوات کشاورزی ایران و حتی منطقه خطاب کرد.
پی نوشت:
در سال جاری تراکتور سازی بیش از 55 درصد افزایش قیمت داشته و این باعث شده است بازار خرید و فروش تراکتور به شدت مطلاتم باشد این در حالی است تراکتورسازی عامل گرانی تراکتور را بازار آزاد و دلال ها می داند اما این افزایش های بی رویه قیمت خود را نادیده گرفته است.