سرویس روزانه تراکتور به همراه آموزش ویدئویی تنظیم کلاچ، ترمز و قفل دیفرانسیل

۱۳۹۹/۱۲/۰۱

سرویس روزانه تراکتور به همراه آموزش ویدئویی تنظیم کلاچ، ترمز و قفل دیفرانسیل

هفت سرویس روزانه نگهداری تراکتور

قبل از افزایش دور موتور تراکتور برای کار روزانه،این فهرست نگهداری روزانه را بکار گیرید تا مطمئن شوید که تراکتور کوچک مزرعه شما،درست کار می کند.

بجای بخاطر سپردن کتاب راهنمای دارنده تراکتور و  یا بیرون آوردن آن در هر روز، قبل از شروع کار روزانه ،تکالیف فهرست راهنمای نگهداری تراکتور را برای انجام آنها فراهم کنید.

این فهرست، نسبتا ساده و انصافا منطقی هستند و تا وقتی که بطور روزمره انجام شوند،فراموش کردن یک یا چند مرحله از آنها،اشکالی بوجود نمی آورد.

1. با یک آزمایش بصری از تراکتور کوچک مزرعه شروع کنید.

کابلها و شیلنگ ها را از نظر نشت و فرسودگی یا شل بودن،بررسی کنید. بوجود آمدن لکه می تواند نشانه نشت جزئی باشد.نشتی ها را تعمیر کنید،کوچک یا بزرگ،ممکن است بسادگی مستلزم سفت کردن یا تعویض شیلنگ ها یا گیره ها و یا سفت کردن بست زهکش ها باشد. پیاله شیشه ای رسوب گیر را در قسمت پایین فیلتر سوخت برای وجود آب یا مواد زائد بررسی کنید.

بعضی از انواع تراکتورها،مخصوصا انواع جدیدتر،دارای دریچه بررسی سطح روغن مخزن هیدرولیک هستند.

موقع خوبی است که وضعیت ایمنی تراکتور را هم بررسی کنید،مانند حفاظ شفت  pto،و چراغها -شامل چراغهای خطر و چراغهای راهنما-، تا در وضعیت کار باشند.

2. بررسی سطح آب رادیاتور

به مرور زمان امکان کاهش تدریجی آب رادیاتور قابل انتظار است. بهر حال اگر مقدار قابل توجهی ماده خنک کننده مورد نیاز باشد،ممکن است نشانه مشکلات جدی مانند نشت ماده خنک کننده به درون روغن موتور باشد.ماده خنک کننده می تواند از طریق واشر سرسیلندر معیوب و یا اورینگهای  سیلندروارد محفظه کارتر شود.پمپ آب جعبه دنده ای هم می تواند مسبب این مشکل شود.

3. بررسی  تسمه پروانه از نظر فرسودگی و کشش، و بازرسی بصری هسته رادیاتور و شبکه آن

هرگونه آشغال و لکه ای را برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به پره های رادیاتور کاملا پاک کنید.اگر اتاقک تراکتور دارای خنک کننده هوا است ،کندانسور را بررسی کنید و هرگونه آت وآشغالی را از اطراف آن پاک کنید.اگر تمیز کردن بوسیله شستشوکننده فشاری انجام می شود،دقت کنید تا پره های رادیاتور خم نشوند و یا اینکه درزها و اجزای دیگر آسیب نبینند.

4. مخزن سوخت تراکتور را پر کنید.

خیلی خوب است که برای مصرف روزانه، سوخت تازه داشته باشیم، بعلاوه می توانید هرگونه رسوب یا آبی را که در پیاله رسوب گیر مشاهده می کنید،تخلیه کنید.ممکن است لازم باشد مخزن سوخت تراکتور را بطور ناقص خالی کنید تا آب اضافی ته مخزن را تخلیه کنید.سوخت باید همیشه تازه باشد و بیش از سه ماه در انبار نگهداری نشود.

اگر از مخازن کوچک مانند حلبی های 20 لیتری استفاده می کنید ،دقت کنید که تمیز باشند و زنگ زده نباشند.طبعا علاقمند نیستید که زنگ و مواد آلوده کننده را وارد مخزن سوخت تراکتور کنید.

تراکتورهای بنزینی از مخلوط اتانول استفاده می کنند .به مرور زمان،اتانول در حضور حدود 4معادل قاشق چای خوری آب در هر 20 لیتر از بنزین جدا می شود و با آب مخلوط می شود.برای جلوگیری از این کار باید به بنزین و سوخت های دیزل،ماده افزودنی اضافه شود.

کمپانی جان دیر و دیگر کارخانجات سازنده،برای جلوگیری از این امر مواد افزودنی را توصیه می کنند. در آب و هوای سرد و فصل زمستان یک ماده افزودنی ضد ژلاتینه شدن(دلمه بستن)،حتی در موقعی که از سوخت دیزل زمستانه استفاده می شود،توصیه می گردد. در فصل تابستان، مواد افزودنی همراه با چربی کمک می کند که گوگرد از سوخت دیزل حذف شود.

5. بررسی روغن موتور

اگر تراکتور نیاز به سوخت گیری دارد،آن را روشن کنید و تا محل سوختگیری هدایت کنید و اگر این نیاز وجود ندارد،موتور را روشن کنید تا موتور گرم شود و سپس برای بررسی سطح روغن موتور،اقدام کنید.موتور را خاموش کنید و دقایقی صبر کنید و سپس از میله اندازه گیری استفاده کنید.اگر تراکتور مدل قدیمی است می توانید سطح روغن جعبه دنده را هم ،در این موقع اندازه گیری کنید.بهر حال لازم است که سطح روغن هیدرولیک و جعبه دنده را هم کنترل کنید. پس از بررسی سطح روغن موتور،اگر نیاز به اضافه کردن روغن است،اینکار را انجام دهید.کمی روغن موتور در ابتدا ،با دود آبی رنگ اگزوز یا کاهش قدرت موتور همراه است.

بعنوان قدم نهایی در سرویس روغن تراکتور،گریسکاری کنید.گریس در بین دو قطعه در حال حرکت،جا داده می شود و براحتی کم می شود.

6. بررسی فشار هوای لاستیک ها

بررسی فشار باد لاستیک فقط یک یا دو دقیقه طول می کشد ،علاوه بر افزایش طول عمر لاستیک، برای کاربرد ایمن و موثر تراکتور دارای اهمیت است.

اگر با تایرهای کم باد رانندگی کنید،فرسودگی تایرها افزایش خواهد یافت و مصرف سوخت افزایش می یابد.به راهنمای فشار توصیه شده باد لاستیک توجه کنید، اما میزان فشار باد لاستیک را با نوع کاری که در آن روز انجام خواهد شد،تنظیم کنید.اگر رانندگی در جاده وجود دارد،باد لاستیک را بیشتر کنید.اگر شخم زدن در دستور کار است،فشار باد لاستیکها را اندکی کم کنید.برای استفاده از بالابر و بیل مکانیکی با بار کم ،باید باد لاستیکهای جلو را افزایش داد و در موقع بارگیری سنگین روی چرخهای عقب،باد چرخهای عقب را افزایش دهید. کنترل باد لاستیک در فصل بهار،مخصوصا دارای اهمیت است ،زیرا در فصل زمستان فشار باد لاستیک کاهش می یابد.

 7. بررسی فیلتر هوا(اختیاری)

لازم نیست که فیلتر هوا را در سرویس های روزانه تراکتور بررسی کنید.با این وجود ،اگر باقیمانده محصولات و علفهای هرز را روی رادیاتور یا پرده شبکه رادیاتور مشاهده می کنید،نگاهی به فیلتر هوا بیندازید.

به محدودیت ورود هوا که منجر به کاهش توان تراکتور می شود و وضعیتهای کاری پر گرد و خاک که می تواند فشار زیادی را بر فیلتر هوا وارد می کند،توجه کنید.دود سیاه اگزوز می تواند نشانه ناکافی بودن هوای مخلوط شده با سوخت باشد.

اغلب فیلترهای هوای جدید دارای فیلتر بیرونی بزرگتر و فیلتر داخلی کوچکی هستند.فیلتر داخلی نباید بیرون آورده شود،مگر برای تعویض.بر روی فیلتر بیرونی ،شاخص گرد و خاک وجود دارد.آن را بردارید و با فشار باد 35 psiآن را بادگیری کنید و مجددا در جای خود قرار دهید.هرگونه آشغال یا گردوخاک را قبل از بستن درب فیلتر پاک کنید.

 

تنظیم پدال های کلاچ، ترمز و قفل دیفرانسیل

برای دیدن این ویدئو آموزشی فقط کافیست بر روی متن آبی زیر ضربه بزنید.

 
 
بیشتر بخوانید:
 
 
 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.