رشد نجومی قیمت تراکتور

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۱۱/۲۶

رشد نجومی قیمت تراکتور

کشاورزی این روز‌ها نیازمند ادواتی پیشرفته است که کیفیت محصولات تولیدی از آن نیز مطابق استاندارد‌های جهانی افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از سرویس اقتصادی جام نیـوز،  چندماهی است که خبر گرانی و ایجاد صف‌های طولانی دریافت تراکتور با واکنش شدید کشاورزان روبه‌رو شده که متاسفانه تاکنون اصلاحی در ارتباط با نحوه توزیع و قیمت آن صورت نگرفته است.

 

بسیاری از مسئولان بر این باورند که مشکلات سیستم توزیع از علل اصلی انتظار در صف‌های طولانی دریافت و اختلاف چند برابری قیمت سهمیه‌ای با بازار آزاد تراکتور محسوب می‌شود که کشاورزان به علت درآمد پایین، توانایی خرید و تعویض تراکتورهای کهنه و فرسوده را ندارند به همین علت دستیبابی به کشاورزی مکانیزه در کشور میسر نخواهد بود‌.

 

گرچه توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی تنها راه برون رفت از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت و سوی کشاورزی مکانیزه است، اما در شرایطی که امکان رقابت با کشورهای دیگر به علت اعمال تحریم‌های ظالمانه وجود ندارد و تراکتور‌سازی هر طور که بخواهد با کشاورزان رفتار کند، نمی‌توان انتظار داشت که کشاورزی مکانیزه در کشور محقق می‌شود.حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزییات توزیع تراکتور و علت اصلی اختلاف چندبرابری قیمت با بازار آزاد با خبر شویم:

 

قیمت تراکتور ۶ سیلندر در بازار آزاد ۴۵۰ میلیون تومان

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از این مسئله که قیمت تراکتور و کمباین بسیار بالاست، اظهار کرد: با توجه به در آمد پایین کشاورزان، تعداد زیادی از بهره برداران توانایی خرید ندارند به طوری که تعدادی از آنها از ابتدا تراکتور نداشتند و تعدادی هم به سبب تراکتورهای قدیمی و فرسوده دارای قدمت ۴۰ و ۵۰ سال، امکان تعویض آن را ندارند‌.وی افزود: با روندی که سیستم مکانیزاسیون کشور برای توزیع کمباین در پیش گرفته است، کشاورزان به شدت معترض هستند چرا که با گذشت مدت زمان طولانی ثبت نام، هنوز تراکتور خود را دریافت نکردند.

 

ملک زاده ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی توزیع کمباین نباید انتظار داشت که کشاورزی کشور مکانیزه و اقتصادی شود.رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه سیستم توزیع ماشین‌آلات در کشور ایجاد صف‌های طولانی را در بر داشته است، گفت: سیستم توزیع ماشین‌آلات در کشور با نظارت جهاد کشاورزی و اجرا بر عهده توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است که متاسفانه نه تنها مشکلی از بخش تقاضای تراکتور حل نکرده، بلکه در واقع باعث ایجاد صف در تقاضا و ایجاد رانت برای دلالان شده است.

 

وی ادامه داد: علی رغم آنکه کشاورزان برای مدت زمان ۶ ماه تا ۲ سال در صف تراکتور هستند، در نهایت تعداد زیادی از متقاضیان به بهانه‌های مختلف نظیر کاهش تولید و عدم واردات قطعات تحت تاثیر نوسان نرخ ارز تراکتور سهمیه‌ای تعلق نمی‌گیرد و آنها مجبور به تامین از بازار آزاد هستند که متاسفانه اختلاف قیمت بسیار معنادار است.

 

رئیس نظام صنفی با بیان اینکه سازمان حمایت در سایت قیمت تراکتور را ۲۳۰ میلیون تومان گذاشته است، گفت: این در حالی است که در بازار آزاد تراکتور ۳۳۰ تا ۴۵۰‌ میلیون تومان داد و ستد می‌شود که با این وجود جای این سوال مطرح است که چه کسی باید جوابگوی رانت خواری باشد.به گفته ملک زاده، علی رغم آنکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی شرکت‌ها برای واردات کمباین، تراکتور، برنج، تراکتور، شالی و گلخانه داده می‌شود، اما متاسفانه فروش بر مبنای ارز آزاد صورت می‌گیرد.

 

وی با انتقاد از فروش اجباری دنباله بندها همراه با خرید تراکتور بیان کرد: درحال‌حاضر همراه با تراکتور ۶ سیلندر یا ۴ سیلندر به اجبار دنباله بند به کشاورزان تحمیل می‌شود که کشاورزان هیچ اختیاری حتی در نوع انتخاب دنباله بندها هم ندارند، به همین خاطر مجبور به عرضه دنباله بند زیر قیمت هستند تا بتوانند ادوات و دستگاه‌های مورد نیاز را خریداری کنند.

 

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه فروش اجباری کالا و خدمات نوعی تخلف است، بیان کرد: بنابر ماده ۶۴ قانون نظام صنفی فروش هر گونه کالا و خدمات به صورت اجباری نوعی تخلف است، همچنین ارائه لیست قیمت ماشین‌آلات در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون تخلف است چرا که قیمت‌گذاری بر عهده سازمان حمایت است که متاسفانه بانک کشاورزی ملاک ارائه تسهیلات را قیمت‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون گذاشته است.

 

ملک زاده افزود: سال گذشته در آذر و دی عده زیادی از متقاضیان درخواست دادند و ۷۰ درصد قیمت ۳۴۷ میلیون تومان را پرداخت کردند که متاسفانه با گذشت بیش از سه ماه شرکت کمباین ۱۲۰ درصد اضافه کرد که این ظلم بزرگی به کشاورزان است.رئیس نظام صنفی کشاورزی قیمت تراکتور ۶ سیلندر کارخانه‌ای را ۲۳۰ میلیون تومان اعلام‌کرد و گفت: هم اکنون در بازار آزاد تراکتور ۶ سیلندر با نرخ ۴۳۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود‌.

 

رشد ۲۰ درصدی قیمت تراکتور

علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه امکان کشاورزی مکانیزه در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط تحریم و بسته بودن دروازه‌های کشور، امکان رقابت وجود ندارد، به همین خاطر تراکتور‌سازی هر طور که بخواهد با کشاورزان برخورد می‌کند و بهانه‌های مختلفی نظیر کمبود قطعات و... می‌آورد که با این وجود امکان توسعه مکانیزاسیون وجود ندارد.

 

وی افزود: مدتی تراکتور را به بخش‌های نمایندگی نمی‌دانند و هم اکنون قطره چکانی در حال تزریق است.خان محمدی از افزایش چشمگیر قیمت تراکتور در بازار خبر داد و گفت: با وجود نبود رقابت، قیمت تراکتور در بازار آزاد بالاتر از قیمت سهمیه‌ای است و همین امر منجر به فروش حواله شده است.

 

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان ‌کشاورزی ادامه داد: رصدها نشان می‌دهد که در طول یک هفته با باز شدن سایت، قیمت تراکتور ۲ تا ۳ بار افزایش داشته که همین امر زمینه را برای دلالی در قسمت‌های مختلف ایجاد کرده است.

 

به گفته وی، برآوردها نشان می‌دهد که قیمت تراکتور در طول یکماه حدود ۲۰ درصد رشد داشته است که با این وجود توسعه مکانیزاسیون در کشور معنا ندارد چرا که توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که اسب بخار لازم در مزرعه ایجاد شود و با شرایط فعلی که تراکتور چند دست جابه جا می‌شود، نمی‌توان مکانیزاسیون کشور را مدیریت کرد.

 

دخالت دولت علت اصلی صف‌های طولانی دریافت تراکتور

حمیدرضا نامی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی با اشاره به اینکه اصلاحی در توزیع و قیمت تراکتور صورت نگرفته است، اظهار کرد: دولت بر سهمیه بندی و دخالت در توزیع اصرار دارد که این سهمیه بندی منجر به ایجاد رونق بازار دلالی شده است.

 

وی افزود: علی رغم پیگیری و مکاتبات صورت گرفته، تغییر خاصی در وضعیت سهمیه بندی تراکتور صورت نگرفته است.نامی با بیان اینکه موضوع تراکتور با ماشین‌های کشاورزی با یکدیگر متفاوت است، گفت: تراکتور مقوله کاملا جداست و مشکلات ویژه خودش را دارد که با انتقاد شدید کشاورزان روبه‌رو شده، اما در خصوص ماشین‌آلات کشاورزی مشکل خاصی نداریم.

 

رئیس هیات مدیره انجمن‌تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار ۱۷ تا ۱۸ درصد تسهیلات به ادوات کشاورزی و ۷۰ تا ۸۰ درصد به تراکتورسازی و کمباین‌سازی پرداخت شده است.وی دخالت دولت در حوزه تراکتور را معضل گلوگاه کشاورز دانست و گفت: در مابقی ادوات کشاورزی به علت تعدد تولیدکنندگان و ایجاد رقابت، با تورم مهار نشده‌ای در این بخش روبه‌رو نیستیم.

 

بازار داغ دلالی

به گفته وی، دولت با ایجاد سهمیه بندی برای تراکتور و کمباین صف ایجاد کرده و بدیهی است که بازار دلالی گرم و فعال تر از مابقی بخش هاست. به عنوان مثال در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون قیمت تراکتور ۲۲۰ میلیون تومان گذاشته شده که پس از یک فرآیند طولانی به کشاورزان تحویل داده می‌شود، اما در بازار آزاد با نرخ ۴۳۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان به تعداد زیاد وجود دارد که این امر انحراف در سیستم توزیع را نشان‌می دهد.

 

نامی با بیان اینکه قیمت دستوری جوابگو نیست، گفت: با توجه به افزایش تیراژ تراکتور‌سازی تبریز و عدم تغییر خاص در بخش کشاورزی، رقابتی بودن فضای تولید منجر به واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود و درحال‌حاضر افزایش قیمت دلار منجر به ایجاد تقاضای وحشتناک و ایجاد صف‌های طولانی دریافت تراکتور شده است، درحالیکه سال قبل که تراکتور سهمیه بندی نبود، شاهد بازار سیاه نبودیم چرا که کشاورزان یکماه بعد از واریز پول تراکتور خود را دریافت می‌کردند و در صورت فروش در بازار آزاد ضرر می‌کردند.

 

در شرایط فعلی که اختلاف قیمت تراکتور سهمیه بندی با بازار آزاد به ۲ برابر می‌رسد، در برخی مواقع کشاورزان واقعی هم وسوسه می‌شوند که تراکتور خود را در بازار به فروش رسانند، درحالیکه اگر دولت دست از دخالت در توزیع بردارد، قیمت تراکتور واقعی می‌شود و این احتمال وجود دارد که تراکتور ۲۲۰ میلیون تومانی به ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان برسد، اما دیگر خبری از بازار ۴۴۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی نیست.

 

بیشتر بخوانید:

زمان باز شدن سامانه ثبت نام تراکتور

معرفی گران ترین و قدرتمند ترین تراکتور های جهان به همراه فیلم

تعمیرکار تراکتور خود باشیم | سرویس و نگهداری تراکتور


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.