تراکتورهای سهمیه‌ای درگیر رانت چند صدمیلیونی / اختلاف قیمت ها سبب افزایش متقاضی شده است

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۱۰/۰۳

تراکتورهای سهمیه‌ای درگیر رانت چند صدمیلیونی / اختلاف قیمت ها سبب افزایش متقاضی شده است

بازار ثبت نام تراکتورهای سهمیه‌ای جهادکشاورزی این روزها متلاطم شده به طوری که باعث ایجاد رانتهای چندصدمیلیونی و حتی باز شدن پای نماینده مجلس به این موضوع شده است.

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از عصر اترک، اختلاف ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت تراکتورهای سهمیه ای جهاد کشاورزی با بازار آزاد به مشوقی برای خریداران تبدیل شده است.

این اشتیاق برای خرید تراکتور در روزها و ماه های اخیر به حدی رسیده که تعداد متقاضیان چند صد برابر تعداد سهمیه اعلام شده از سوی وزارتخانه شده و باعث ورود افراد تاثیر گذار و حتی کارمندان بانک و ایجاد رانت شده است.

حواشی این ثبت نام ها و سهمیه ها به امضای طومار اعتراض مردمی و کشیده شدن پای نماینده مجلس به این موضوع و حساسیت در بین مسئولان شده است بطوری که اعلام شده با دقت نظر بیشتری، افراد انتخاب خواهند شد.

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی اختلاف قیمت تراکتورهای سهمیه ای با بازار آزاد و سختگیری های بانک ها را عامل نارضایتی عنوان می کنند.

بانک ها هم اجرای ابلاغیه و دستورالعمل های شرایط متقاضیان و راستی آزمایی خوداظهاری های متقاضیان را عاملی برای ایجاد مشکلات برمی شمرند.

اما متقاضیان نظر دیگری دارند و حذف اسامی افراد واجد شرایط و جایگزینی افراد سفارشی و رانت ایجاد شده را دلیل اصلی نارضایتی خود عنوان می کنند.

 

حذف اسامی وارد شده با رانت

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در باره حواشی تخصیص تراکتورهای جهاد کشاورزی شهرستان شیروان به کشاورزان گفت: نام کسانی‌که با رانت به لیست نهایی تخصیص تراکتورها، راه یافته بودند، توسط این اداره از لیست حذف شد.

علی جدی افزود: بعداز شنیدن درد و دل‌ کشاورزان، نسبت به نحوه‌ی امتیازبندی سابق این طرح اعتراض کردم و جهاد کشاورزی در همین راستا، جلسه ای با حضور مدیران این اداره برگزار و نحوه‌ی امتیاز بندی را بررسی کرد.

وی اظهار کرد: موارد مختلفی از جمله فارغ تحصیلان کشاورزی، میزان مالکیت زمین متقاضیان بررسی و نام کسانی‌که با رانت به لیست نهایی راه یافته بودند توسط اداره جهاد کشاورزی شیروان از لیست حذف شدند.

 

اختصاص 19 تراکتور به کشاورزان شیروانی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیروان نیز در این باره گفت: پس از بررسی یک هزار پرونده متقاضی تراکتور سهمیه ای، تعداد 19 تراکتور طبق سهمیه ای که پیش از این استان اعلام کرده بود به واجدین شرایط اختصاص داده شد.

مهران حیاتی اظهار داشت: هر ساله وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سهمیه تراکتورها تعدادی را به استان ها تخصیص می دهد و متعاقبا سازمان ها هم سهمیه ای را به شهرستان ها تخصیص می دهند، در سال معمولا دو مرتبه در نیمه اول و نیمه دوم سال این سهمیه اختصاص داده می شود.

وی افزود: در نیمه اول سال جاری قیمت ها آنچنان تفاوت با بازار آزاد نداشت و حتی متقاضی زیادی هم نداشتیم اما متاسفانه اختلاف قیمت بالا در نیمه دوم سال که الان در آن قرار داریم ایجاد شده و تراکتور سهمیه ای 250 میلیون تومانی در بازار آزاد به قیمت 500 الی 550 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

حیاتی با بیان اینکه 19 سهمیه برای شهرستان شیروان در نظر گرفته شد، گفت: علاوه بر آن بخشنامه ای برای هر شهرستان صادر شد که متقاضیان باید فارغ التحصیلان بخش کشاورزی باشند یا اینکه فرد 50 هکتار دیم و 30 هکتار زمین آبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال حدود یک هزار نفر متقاضی تراکتور در شهرستان شیروان نام نویسی کردند که 90 درصد آنها هم شرایط لازم را داشتند لذا برای اینکه حق و ناحق نشود برای متقاضیان طبق شاخصه های عمومی و تخصصی امتیازی تعیین کردیم و درخواست ها را در بین 4 مرکز کشاورزی شهرستان توزیع کردیم.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان با بیان اینکه پراکنش محلی و میزان ضریب اسب بخار هر منطقه را نیز در نظر گرفتیم، گفت: پس از دریافت فرم خود اظهاری متقاضیان، جلسه ای با حضور معاونین و حراست اداره شهرستان، روسای مراکز کشاورزی شهرستان، نماینده فرماندار، نماینده دکتر جدی، بانک کشاورزی، رئیس اداره عشایری و سایر مرتبطین انجام شد و به تنهایی در این خصوص تصمیم گیرنده نبودیم.

حیاتی تاکید کرد: در این جلسه متقاضیانی که  بالاترین امتیازها را کسب کرده بودند احصاء و دعوت شدگان در راستای تصمیم گیری کشاورزی نظر دادند و افرادی که صلاحیت این سهمیه را از نظر تمام جوانب داشتند انتخاب و در نهایت صورت جلسه افراد انتخاب شده که با رای همه افراد بود به بانک معرفی و هم اکنون در سیر مراحل بانکی هستند.

وی با بیان اینکه در این دوره حق به حق دار رسید، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته روستایی مثل جنگاه که سهمیه ای نداشته اما در این دوره تخصیص و از این میزان دو سهمیه نیز به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی اختصاص داده شد.

 

اختلاف قیمت ها سبب افزایش متقاضی شده است

هادی قهرمانیان، مدیر جهادکشاورزی شهرستان مانه و سملقان گفت: در سال 97 در حالی که قیمت هر تراکتور سهمیه ای 70 میلیون تومان بود، کشاورزان تمایلی برای خرید نداشتند .

قهرمانیان با بیان اینکه تنها دلیل افزایش تعداد متقاضیان، اختلاف قیمت چند صد میلیون تومان تراکتورهای سهمیه ای و بازار آزاد است، اظهار کرد: قیمت تراکتور سهمیه ای حدود 240 میلیون است که در بازار آزاد بیش از 400 میلیون تومان معامله می شود وهمین اختلاف قیمت زیاد باعث افزایش تعداد متقاضی شده است.

وی افزود: هم اکنون فقط 30 سهمیه برای شهرستان وجود دارد در حالی که 650 نفر متقاضی دریافت تراکتور سهمیه ای ثبت نام کرده اند و با توجه به تعداد و سهمیه اختصاص یافته قطعا بسیاری از این افراد باید از لیست خارج شوند.

قهرمانیان تصریح کرد: ثبت تقاضاهای قبلی، توزیع منطقه ای بر اساس وسعت شهرستان و همچنین آیین نامه هایی که براساس آن هکتار مشخصی از زمین های کشاورزی دیم و آبی برای متقاضی در نظر گرفته شده است از معیارهای انتخاب افراد است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سختگیری در پرداخت تسهیلات از سوی بانک که آن هم نشات گرفته از اختلاف قیمت تراکتورها است باعث اعتراض ها شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت تمام شده ماشین‌آلات کشاورزی افزایش یافته است / ماشین آلات کشارزی به دست کشاورزان واقعی نمیرسد

 

جهادکشاورزی لیست دریافت کنندگان ماشین آلات کشاورزی را منتشر کند | اعلام شکایت برای بررسی بی عدالتی به کارخانه تراکتورسازی تبریز

 

لیست قیمت آذرماه کارخانه تراکتورسازی تبریز / افزایش ۱۷ تا ۱۲۳ میلیونی قیمت تراکتور توسط کارخانه تراکتورسازی / میانگین قیمت تراکتور به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سال پس‌انداز روستاییان است

 

پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون بدون محدودیت به کشاورزان


نظرات کاربران

پوریا قدمنان
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۰۵:۱۶:۲۵
سلام من کشاورز استان گلستان گرگان هستم و نیاز خیلی زیادی به تراکتور دارم الان دو سال تراکتور اسم نوشتم خیلی ها که از من دیر تر نوشته بودن گرفتن و من هنوز انتظار میکشم جالب این بود که بعد این همه مدت فهمیدم اصلا مدارکامو از طرف جهاد وارد سیستم نکرده بودن و بعدش با یه مغذرت خواهی لا پوشونی کردن اخه مایی که به تراکتور وادوات نیاز داریم باید کیرو ببینیم بخدا این کشاورزا گناه دارن خدایی خیر نمیکنین
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر کاملا حق با شماست و این بی عدالتی ها در سطح کشور بسیار رایج شده است. سایت تراکتور در تلاش است تا صدای شما را به گوش مسئولان برساند تا شاید گرهی از مشکلات پدران زمین باز شود. امیدواریم با حمایت شما مخاطبین سایت تراکتور بتوانیم این رسالت خود را با موفقیت به پایان برسانیم. خدمت به شما افتخار ماست.
حسین قاصرانی
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۲۲:۱۰:۲۶
با سلام
حتی اگه افزایش قیمت رو هم نادیده بگیریم منی که تو یه منطقه همدان نام نویسی کردم
هر سال دو بار به این منطقه شرکت تراکتور میده هر بار از ۱۵ تا بیشتر ندادن شماره پرونده من ۱۴۵ نفر بود که اگه حساب کنم بعد ۵ سال به منم تراکتور تعلق میگیرد
ایا کسی به منه کشاورز جواب گو هستش
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر نظر شما به صورت تکراری درج شده است و پاسخ شما در نظر قبل به صورت کامل بیان شده است.
خدمت به شما افتخار ماست.
حسین قاصرانی
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۲۲:۰۶:۳۳
با سلام
حتی اگه افزایش قیمت رو هم نادیده بگیریم منی که تو یه منطقه همدان نام نویسی کردم
هر سال دو بار به این منطقه شرکت تراکتور میده هر بار از ۱۵ تا بیشتر ندادن شماره پرونده من ۱۴۵ نفر بود که اگه حساب کنم بعد ۵ سال به منم تراکتور تعلق میگیرد
ایا کسی به منه کشاورز جواب گو هستش
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر از اینکه سایت تراکتور را برای بیان مشکلات خود در نظر گرفته اید صمیمانه از شما تشکر میکنیم. کاملا حق با شماست و امیدواریم بتوانیم با پیگیری های متوالی صدای شما را به گوش مسئولان برسانیم و گرهی از مشکلات شما باز نماییم.خدمت به شما افتخار ماست.
حسن معصومی
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۱۰:۱۱:۱۶
اگر دولت واقعا میخواد تراکتور سهمیه به دست کشاورز برسد باید کاری کند که این تراکتورها لااقل تا۵سال خرید وفروش نشوند حتی ب طور وکالتی.....
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر نظر شما به صورت تکراری درج شده است و پاسخ شما در نظر قبل به صورت کامل بیان شده است.
خدمت به شما افتخار ماست.
حسن معصومی
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۱۰:۱۱:۱۵
اگر دولت واقعا میخواد تراکتور سهمیه به دست کشاورز برسد باید کاری کند که این تراکتورها لااقل تا۵سال خرید وفروش نشوند حتی ب طور وکالتی.....
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر ممنونم از دقت نظر شما و ارائه اندیشه های خود به سایت تراکتور هستیم. امیدواریم با حمایت شما کشاورزان عزیز از سایت تراکتور بتوانیم صدای شما عزیزان را به گوش مسئولان برسانیم. خدمت به شما افتخار ماست.
روزبه محمدی
۱۳۹۹/۱۰/۰۵ ۲۰:۱۱:۰۶
باسلام. ووقت. بخیر. من. کشاورز استان کردستان هستم پروندم. تو بانک بوده. تابستان. 9نفرضمانت بردم. بانک. میگه باید شش. نفر باشن. هر شش نفرشون. جزو اون حوضه باشن. قبول. نکردن تا اعتبار قطع شد. الان. خوردم گرونی. و بازم نمیفرستن. بانک. انشااالله. خدا. خیرشون. نده. البته. بانک و میگم
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر جناب آقای محمدی متاسفانه قوانین بانک برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان عزیز سرشار از مشکلات و گرفته و گیر هایی قانونی است که کشاورزان عزیز را با مخاطرات زیادی روبرو کرده است و روزانه کشاورزان زیادی از این موضوع گله مند هستند. امیدواریم این قوانین سخت تصحیح شود تا شما کشاورزان عزیز نیز به آسایش نسبی در این ضمینه دست پیدا کنید.
خدمت به شما افتخار ماست.
رهگذر
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۲۰:۳۷:۱۲
سلام متاسفانه به بخشنامه های خود جهاد ادارت عمل نمیکنند! خود من تو اینستاگرام با چندین نفر گفتگو کرده ام رک و راست میگن رشوه داده اند زود زود تراکتور میگیرن!!!
پاسخ ادمین:
سلام بله ما هم شاهد هستیم که روزانه عده زیادی از دادن رشوه حرف میزنند و میگویند حتی کارهای بانکی را با رابطه و ضابطه به راحتی بدون طی شدن مراحل به ثمر رسانده اند. این موارد درد بزرگی است برای ما زیرا حق عده ای از کشاورزان که توانایی مالی ندارند و یا دارای روابط خاص نیستند ضایع میشود. امیدواریم با حمایت شما عزیزان بتوانیم صدای شما را به گوش مسئولان برسانیم و قدمی هر چند کوچک برای آسایش شما کشاورزان کشور برداریم.
خدمت به شما افتخار ماست.
بدون نام
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۹:۱۳:۲۷
باسلام اقایی که فارغالتحصیل کشاورزی هستش الزاما کشاورز نیست و اینکه کسی که ۵۰ هکتار زمین داشته باشه دیگه نیازی به سهمیه نداره که براحتی میتونه تراکتور از بازار تهیه کنه و کسی که بخاطر این شاهکارا خودش رو هامی کشاورز میدونه سخت در اشتباهه
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر من دقیقا متوجه منظور شما نشده ام بله کشاورز کسی است که از دل خاک رزق حلال به دست مردم میرساند حمایت واقعی زمانی صورت میگیرد که کشاورزان به واقع نیاز های اولیه خود را تهیه کنند و دغدغه ای جز رشد و به ثمر رسیدن محصول خود را نداشته باشند.
خدمت به شما افتخار ماست.
امید ورمزیار
۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ۱۹:۳۳:۲۲
سلام. با نظر شما کاملا موافقم. کشاورز منم که دو هکتار باغ دارم و کلی مشکل. ولی سهمیه ی رانتی رو اونی میگیره که به خاطر درس ضعیفش رفته کشاورزی خونده.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.