خبرگزاری سایت تراکتور
۱۳۹۹/۰۹/۲۳
به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از تسنیم/ زنجان ، یکی از مهمترین ارکان کشاورزی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت استفاده از ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است که علاوه بر افزایش سرعت عملکرد، سبب خروج کشاورزی از شکل سنتی به صنعتی شده و در نهایت با کاهش میزان ضایعات و هدررفت محصول سبب افزایش بهرهوری در واحد سطح میشود. بنابراین نقش و اهمیت کشاورزی مکانیزه کاملاً در پایداری تولید و امنیت غذایی کشور مشهود است، در این راستا نیاز است تا حمایتهای حداکثری از تولید کننده و کشاورزان انجام پذیرد و کشاورزی به سمت توسعه هرچه بیشتر مکانیزاسیون حرکت نمایند.
با وجود اهمیت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به نظر میرسد که با افزایش و جهش چند برابری قیمت انواع ماشینآلات کشاورزی از جمله تراکتور دیگر کشاورزان انگیزهای برای خرید این دستگاه و دستگاههای دیگر ندارند زیرا شرایط اقتصادی حاضر و نوسانات نرخ ارز نیز اجازه نمیدهد تا این قشر از تولیدکنندگان به فکر سرمایهگذاری در حوزه مکانیزاسیون باشند.
بر همین اساس اگر افراد نتوانند از کارخانه تولید تراکتور این وسیله را دریافت نمایند، به اجبار باید به چند برابر قیمت از بازار سیاه و دلالان خرید کنند که دیگر این امر نیز برای بسیاری از کشاورزان با درآمد محدود سالیانه از کشت و عدم قیمتگذاری مناسب محصولات امکان پذیر نیست زیرا سطح درآمد با میزان مخارج هیچ تناسبی ندارد و به نظر میرسد که مسئولان امر نیز برنامه چندانی برای بالا بردن سطح مکانیزاسیون در کشور ندارند.
در این راستا حتی در استان کوچکی همچون زنجان نبود دستگاهی همانند چاپر در طول ماههای گذشته سبب سرمازدگی محصول ذرت علوفهای در برخی نقاط استان زنجان شد که این روزها حتی تهیه این نهاده برای تغذیه دام نیز تبدیل به یک چالش بزرگ شده است، در حالی که اگر تمام ادوات و ماشینآلات در اختیار بخش کشاورزی و تولید قرار میگرفت شرایط بسیار بهتر از این بود و میتوانستیم حداقل از واردات برخی نهادهها همچون ذرت یا حتی دانه روغنی کلزا که اتفاقاً کمباین مخصوص این محصول نیز در کشور وجود ندارد جلوگیری کرده و در نهایت به خودکفایی در تولید برسیم.
بیشتر بخوانیدبا این حال باید گفت، پیش از این مهدی بندهئی رئیس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرده بود که به دلیل تکنولوژی پایین کمباینهای مورد استفاده در استان زنجان همواره در زمان برداشت گندم 3 درصد ریزش دارد و این امر در برداشت کلزا نیز صادق است. زیرا اکثر کمباینها فرسوده بوده و کارایی لازم را ندارند.
وی همچنین اوایل مهر ماه جاری در ارتباط با علت دیرکرد تحویل تراکتور به کشاورزان اعلام کرده بود که در کل کشور حدود 50 تا 55 درصد تراکتورهای ثبت نامی تحویل شده و تا پایان مهرماه تمام تراکتورهای ثبتنام شده تحویل داده میشود. با این حال مشکل تاخیر در تحویل تراکتورها نیز استانی نبوده بلکه مسئله کشوری است و شرکت تراکتورسازی با توجه به تحریمهای موجود با مشکل مواجه شده است. اما پیگیری خبرنگار تسنیم حکایت از این دارد که هنوز برخی از ثبتنام کنندگان دریافت تراکتور در استان زنجان، موفق به دریافت این ماشین نشدهاند.
با این حال سوالی که از مسئولان ذیربط میشود این است آیا وزارت جهاد کشاورزی برنامه مشخصی برای رفع مشکل عدم توسعه مکانیزاسیون در کشور دارد و یا اینکه این مشکل برای دولت بعد به سوغاتی گذاشته خواهد شد؟
علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه از نظر مکانیزاسیون در کشور دچار مشکل جدی هستیم و در طول سالیان گذشته و حتی حال حاضر برنامهریزی مناسبی نیز برای توسعه این امر وجود ندارد.
کمبود 50 درصدی کمباین در کشور
وی افزود: با توجه به سطح زیر کشت اراضی در کشور باید 32 هزار کمباین در زمینه برداشت گندم و کلزا فعالیت داشته باشند، اما تنها 17 هزار کمباین در کشور موجود بوده و به عبارتی دیگر 50 درصد کمبود در این راستا وجود دارد.
مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در مقابل کشورهای توسعه یافته که همزمان توسعه را آغاز کردهاند، متأسفانه کشور ما در راستای توسعه مکانیزاسیون به سطح لازم نرسیده است، گفت: ضریب مکانیزاسیون ایران با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله معناداری دارد. تنها یک کارخانه تراکتورسازی در کشور فعال است و توانایی تامین نیاز کشور را ندارد، از سویی دیگر با توجه گرانیهایی که روزانه بر کشور تحمیل میشود کارخانه به اجبار قیمتها را به روز میکند و این امر سبب میشود تا کشاورزان نیز توانایی و قدرت خرید را از دست بدهند.
وی تصریح کرد: با اینکه برداشت کلزا باید با کمباین مخصوص خود انجام گیرد اما با تعویض هد کمباین گندم، برداشت دانههای روغنی با ریزش بالا انجام میگیرد، باید در این راستا برنامهریزی لازم در کشور انجام گیرد که اگر نیاز به واردات هست این اقدام انجام شود و اگر تهیه و تولید در کشور میسر است باید وارد فاز اجرایی و تولید شود.
خانمحمدی با اشاره به اینکه در زمینه کارندههای دانههای روغنی و برداشت مشکلات همچنان پا برجا است، تصریح کرد: زیرساختهای مکانیزاسیون در کشور بسیار ضعیف بوده و بیشتر کمباینها فرسوده با ریزش بالا هستند. اما باید گفت متاسفانه نظارت درستی نیز توسط سازمانهای ذیربط انجام نمیگیرد با وجودی که لازم است تا قطعات معیوب عوض شده و ریزشها کاهش یابد اما به دلیل عدم همراهی کارشناسان قسمت عظیمی از محصول هدر میرود.
وی با اشاره به اینکه در طول سالهای اخیر دستگاههایی برای کاشت، داشت و برداشت برنج خریداری و وارد کشور شده است، گفت: کشتها گسترده است و قریب به 200 میلیون تن محصول برداشت میشود که با وجود 200 کمباین نمیتوان این حجم تولید محصول را برداشت کرد.
این مسئول در پایان با بیان اینکه برخی از کشاورزان با وجودی که قریب به یک سال است در صف دریافت تراکتور هستند و این موضوع هنوز شکل واقعیت به خود نگرفته است، تصریح کرد: اگر ارز دولتی مورد نیاز تامین شود، تسهیلات کمبهره به کشاورزان پرداخت و حمایتهای لازم از کشاورزان انجام گیرد، میتواند ضریب مکانیزاسیون در کشور را تا حدودی افزایش دهد.
با این وجود به نظر میرسد، عدم توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تنها مختص استان زنجان نبوده و این مسئله در سطح کشور مطرح است. اما آنچه که نمود کامل دارد این است که کمبود 50 درصدی کمباین در کل کشور محسوس است. با این حال با گرانیهایی که روزانه در حال تحمیل بر بخش کشاورزی و تولید است قدرت خرید ماشین آلات کشاورزی از کشاورزان به طور کامل سلب شده چراکه سطح درآمد این قشر با هزینه تولید همخوانی ندارد. البته همین امر در نهایت سبب بیرغبتی کشاورزان برای سرمایهگذاری در بخش توسعه مکانیزاسیون نیز شده است.
در پایان باید ذکر کرد، علیرغم پیگیری مکرر خبرنگار تسنیم از "کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزیسیون وزارت جهاد کشاورزی" برای ارائه توضیحات هر چه بیشتر در راستای گزارش مذکور، اما متأسفانه وی حاضر به مصاحبه با این رسانه نشد.