نامی: مجبور به افزایش قیمت تراکتور هستیم/فشارهای دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت تراکتور امکان پذیر نیست(بازنشر)

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۰۸/۲۹

نامی: مجبور به افزایش قیمت تراکتور هستیم/فشارهای دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت تراکتور امکان پذیر نیست(بازنشر)

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از ایلنا: رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین های کشاورزی ایران در خصوص افزایش قیمت تراکتور بیان کرد:فشارهای دولت مبنی بر افزایش قیمت زمانی میتواند پاسخ دهد که مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران تولید تراکتور با قیمت تعاونی و کمتر از بازار آزاد به دست این تولیدکنندگان برسانند.

حمیدرضا نامی در این گفت و گو با بیان اینکه سهم ماشی آلات کشاورزی در بهای تمام شده محصولات کشاورزی باید به صورت مبنا در نظر گرفته شود گفت: مسئله اینجاست که با این اتفاق گمان میکنیم به دنبال افزایش قیمت تراکتور و ادوات کشاورزی این افزایش قیت در محصولات نیز اعمال خواهد شد. در صورتی که با فرض در نظر گرفتن افزایش قیمت 10% و دوره استهلاک 10 ساله برای تراکتور این افزایش قیمت برای هر سال حدود 1% خواهد بود که همین میزان هم با توجه به ارزش افزوده ای که این ماشین آلات مستهلک دارند بسیار اندک است.در واقع سهم هزینه ماشین آلات کشاورزی در بهای تمام شده محصولات کشاورزی تک رقمی است.

این در حالی است که سهم بخش های دیگر دخیل در کشاورزی همچون بذر،کود و غیره بسیار بیشتر است و از طرفی فرض کنید کشاورزی تراکتوری را سال 1390 خریداری کرده باشد و همچنان از آن استفاده میکند اما افزایش قیمت بذر و غیره به صورت هر ساله است، بنابرین تغییرات در قیمت ماشین آلات کشاورزی با توجه به تورم 20 تا 30 درصدی هرساله به نسبت سایر موارد دخیل تاثیر کمتر و اندکی دارد.

حمیدرضا نامی با بیان اینکه تولید کنندگان ادوات کشاورزی جز صنایع کوچک و متوسط محسوب می شوند افزود: افزایش قیمت در این تولیدات به دلیل افزایش قیمت تامین مواد اولیه از صنایع بالادست است. و با توجه به اینکه 95%مواد اولیه تولید ماشین آلات فولاد است ،صنعتگران از طرفی تحت فشار تامین مواد اولیه خود و از طرف دیگر تحت فشار دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت هستند.

وی بر این موضوع تاکید کرد که: زمانی فشار های دولت مبنی بر افزایش قیمت پاسخ میدهد که مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران بخش کشاورزی با قیمت تعاونی و کمتر از بازار به دست تولید کنندگان برسد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان ماشین های کشاورزی افزود:با ارائه قیمت های دستوری نمیتوان از افزایش قیمت جلوگیری کرد گفت: اگر دولت در ساخت و تامین این ماشین آلت همکاری و حمایت های لازم را داشته باشد میتواند به صورت دستوری از افزایش قیمت جلوگیری کند اما در شرایطی که دولت این شرکت ها را به حال خود رها کرده و آنها مجبور به تامین مواد اولیه از بازار آزاد هستند نمیتوان انتظار عدم افزایش قیمت را داشت.

اگر دولت به جای دخالت در تولید جایگاه نظارتی خود را داشته باشد بسیاری از مشکلات حوزه تولیدات ادوات و ماشین آلات کشاورزی حل میشود.

قیمت های دستوری دولت بر اساس بودجه ای است که در اختیار دارد و براساس آن قیمت محصولاتی مانند گندم را تعیین میکند ولی در این تایین قیمت هزینه های تمام شده محصول و ماشین آلات کشاورزی را اعمال نکرده.و از طرف دیگر قیمت های دولتی ارائه شده برای محصولات کشاورزی مانند گندم بر اساس افزایش 10 تا 15 درصدی بوده در حالی که تورم 30 تا 30 درصدی در ان اعمال نمیشود.

نامی با بیان اینکه ما با افزایش قیمت به شدت مخالف هستیم گفت: افزایش قیمت میزان فروش ما را کمتر میکند اما به دلیل افزایش هزینه تامین مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده مجبور به افزایش قیمت هستیم و اگر تامین مواد اولیه ا صنایع بالا دستی کنترل شود و مواد اولیه با قیمت پایین تر در اختیار ما قرار گیرند برای کاهش و یا ثبات قیمت اعلام آمادگی میکنیم.

وی با بیان اینکه خسارت ها و ضرر های دستوری فقط متوجه کشاورز و کارخانه دار میشود گفت:اتفاقی که در ادامه رخ میدهد تعطیلی این کارخانه ها تولیدات ماشین آلات کشاورزی است و کشاورزان نمیتوانند این محصولات را تامین کنند و روی آوردن به روش های سنتی کشارزی بدون در نظر گرفتن فرسایش خاک و هدر رفت آب است.

نامی در پایین مصاحبه تاکید کرد امیدواریم تا مجلس جدید نمایندگان متخصص و کارشناس را در حوزه کشاورزی داشته باشد تا صدای این بخش خصوصی را بشنوند و مشکلات آنان را حل کنند.

در لینک روبرو اعتراض وزارت جهاد کشاورزی به افزایش قیمت تراکتور و ماشین آلات کشاورزی توسط کارخانه های تراکتوسازی درج شده است برای اطلاع از وضعیت این اعتراض بر روی لینک ضربه بزنید (https://bitn.ir/DsIrt )

پی نوشت: قیمت تراکتور را شرکت تراکتورسازی در این چند وقت افزایش داده است اما متاسفانه در بازار آزاد در ازای هر 10 میلیون افزایش قیمت 100 میلیون در بازار آزاد رشد کرده است از سوی دیگر کارخانه تراکتورسازی سایت فروش نقدی تراکتور را مدت ها بسته بود و در آخرین دوره بازگشایی سایت، تعداد بسیار محدودی تراکتور را به نمایندگی ها ارائه دادند و گویی همین تعداد محدود نیز با عدالت در بین متقاضیان پخش نشده است.

چرا اگر رشد تولید داریم کشاورزان برای خرید تراکتور چندین سال در صف خرید نقدی تراکتور مانده اند؟ رشد تولید کارخانه تراکتورسازی در سال اخیر را در این لینک ببینید. (https://bitn.ir/5i37X )


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.