جست و جو چرایی افزایش قیمت تراکتور/ماجرای تشکیل صف برای خرید تراکتور چیست؟

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۳۹۹/۰۸/۲۴

جست و جو چرایی افزایش قیمت تراکتور/ماجرای تشکیل صف برای خرید تراکتور چیست؟

خبرگزاری تسنیم به واکاوی چرایی افزایش قیمت تراکتور پرداخته که تشکیل صف‌های خرید تراکتور به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار یکی از عوامل ناکامی عده ای در رسیدن به تراکتور شده است.

 

به گزارش خبرگزاری سایت تراکتور به نقل از تسنیم از تبریز ، هزمان با گرانی همه اقلام، به ویژه اقلام وارداتی، خوشبختانه دیگر تراکتور وارداتی مقرون به صرفه نیست و فقط تراکتور ایرانی در تبریز که بیش از 95 درصد آن تولید داخلی است در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

اما به دلیل حجم زیاد تقاضا، این بار سایت فروش تراکتور بسته شد و قرار شد خریداران تراکتور از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور نسبت به ثبت تقاضای خرید تراکتور اقدام کنند و جهاد کشاورزی اولویت‌های واگذاری را بر اساس شرایط متقاضی تعیین می‌کند که مهترین شرایط قرارگیری در اولویت، داشتن سطح زیرکشت بالا و عدم خرید تراکتور بعد از سال 93 اعلام شده است.

با این وجود، علاوه بر اختلاف قیمت نزدیک به دو برابری تراکتور در بازار و کارخانه، بخشی از هزینه‌های تراکتور هم برای افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان‌ها با تسهیلات کم بهره تأمین می‌شد و این دو عامل به جذابیت ثبت نام خرید تراکتور در این روزها اضافه کرده و حتی برخی از استان‌هایی که در سال‌های گذشته سهمیه تراکتور خود را نمی‌توانستند تکمیل کنند، امسال تا بیش از 7 برابر سهمیه استان برای خرید تراکتور ثبت نام کرده‌اند.

اما دلالان تراکتور هم در کنار دلالان خودرو بیکار ننشستند و با مشاهده تخصیص سهمیه از طریق جهاد و محدودیت واگذاری به متقاضیان، قیمت را در بازار آزاد به بیش از دو برابر کارخانه رساندند، تراکتوری که قیمت کارخانه‌ای آن 190 میلیون تومان است، اکنون در بازار آزاد به بیش از 450 میلیون قیمت گذاری شده است، البته اینکه کسی با این قیمت تراکتور بخرد یا نه، جای سؤال دارد ولی در حال حاضر این قیمت را در بوق و کرنا کرده‌اند تا در بازار تثبیت کنند.

چرایی افزایش قیمت تراکتور

نیاز واقعی بازار تراکتور به روایت مدیرعامل تراکتورسازی ایران

برای بررسی میزان تولید تراکتور در کارخانه تراکتورسازی تبریز، به سراغ ابوالفتح ابراهیمی، مدیرعامل کارخانه تراکتورسازی تبریز رفتیم و این موضوع را از وی سؤال کردیم.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران که جزو پنج خودروساز بزرگ ایران محسوب می‌شود، به تسنیم گفت که نیاز سالانه کشور، 12 تا 15 هزار تراکتور در سال است که در سال جهش تولید، میزان تولید را افزایش داده‌ایم.

ابوالفتح ابراهیمی با اشاره به اینکه تاکنون مدارک ثبت نام 11 هزار تراکتور از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی کشور برای تحویل تراکتور، به این شرکت تحویل شده است، ابراز داشت: سایت فروش بسته نیست، بلکه ثبت نام فقط از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی در سراسر کشور و پس از احراز شرایط صورت می‌گیرد.

وی نحوه قیمت گذاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: علی‌رغم اینکه شرکت ما خصوصی است، قیمت محصولات ما توسط دولت تعیین و اعلام شده که ما در تعیین نرخ آن دخالتی نداشتیم و حتی به دلیل هزینه‌های زیاد مواد اولیه خواستار اصلاح آن هستیم.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران، تحریم‌ها را مانع تولید در این کارخانه ندانست و تصریح کرد: چندین پژوهشگر برجسته و جوان در واحد تحقیق و توسعه شرکت مشغول کار هستند که ضمن به روز کردن تکنولوژی تراکتورها، در بسیاری از قطعات مورد نیاز به خودکفایی در تولید قطعات وارداتی رسیدیم و سطح داخلی سازی را بسیار بالا بردیم.

وی درج نام و برند این شرکت بزرگ در لیست تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: علی رغم محدودیت‌هایی که ایجاد شده، صادرات تراکتور متوقف نشده و از راه‌های مختلفی برای صادرات استفاده می‌کنیم. مشتریان ما در دنیا به دنبال تراکتور تبریز هستند چراکه در جهان جزو با کیفیت‌ترین تراکتورها رده بندی می‌شود و بسیار رقابتی است.

ابراهیمی با بیان اینکه سال‌های سال است که انحصاری در اختیار شرکت ما نیست و واردکنندگان مختلف هر سال تراکتورهایی را با سهل‌ترین شکل ممکن وارد می‌کردند، ادامه داد: اکنون و یا هر زمان دیگری کسی بخواهد خودرو وارد کند، واردات خودرو امکان پذیر نیست و اگر باشد، بیش از 200 درصد عوارض گمرکی دارد اما امروز هر کسی می‌تواند تراکتور را با تعرفه 5 درصد وارد کند که این امر، صنعت تولید تراکتور کشور را با چالش مواجه می‌کند.

وی افزود: کشورهای همسایه هم با وجود تراکتور مرغوب تبریز، از هند و چین وارد نمی‌کنند و متقاضی تولیدات ما هستند که تلاش می‌کنیم ضمن تأمین نیاز داخل، بازارهای کشورهای همسایه را هم از دست ندهیم.

به گزارش تسنیم، همانطوری که سرمایه‌های مردم در کشور به سمت خودرو سوق یافت، سرمایه بخش کشاورزی هم به سمت تراکتور سوق یافته و باعث شده بر خلاف گذشته، تقاضا بیش از عرضه باشد و این به افزایش قیمت‌ها منجر شود.

کنترل بازار عرضه و تقاضا می‌تواند تب و تاب این اختلاف قیمت بازار و کارخانه را کنترل کند و به تعادل لازم برساند اما باید این نظارت بر بازار قبل از آنکه قیمت 190 میلیونی کارخانه در 450 میلیون بازار تثبیت شود، عملی شود.

ماجرای تشکیل صف برای خرید تراکتور چیست؟

دو برابر شدن اختلاف قیمت بازار و کارخانه، میزان تقاضا را افزایش داده است

به سراغ اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی رفتیم که به عنوان رئیس نهادی که سال‌هاست به دنبال مکانیزاسیون بخش کشاورزی است و به عنوان احراز کننده شرایط متقاضیان تراکتور ثبت نام را انجام می‌دهد.

لینک لیست آخرین قیمت های اعلام شده تراکتور سازی تبریز ( https://b2n.ir/741539 )

اکبر فتحی، در گفت‌وگو با تسنیم افزایش تقاضای خرید و ثبت نام تراکتور را حاصل تفاوت قیمت کارخانه و بازار دانست و گفت: قبلاً شرایط به گونه‌ای بود که ما سراغ کشاورز می‌رفتیم تا ضریب مکانیزاسیون را بالا برده و بهره وری را افزایش دهیم اما این بار متقاضیان بیش از سهمیه اعلامی هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از استان‌ها سهمیه خود را تکمیل نمی‌کردند و متقاضی نداشت، افزود: دو دسته متقاضی در بین ثبت نام کنندگان خرید تراکتور داریم، برخی به خاطر عدم نیاز و اختلاف قیمت بازار و کارخانه ثبت نام کرده‌اند و تعدادی هم به دلیل نیاز واقعی به تراکتور، جهت استفاده در کشاورزی ثبت نام کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از بین ثبت نام کنندگان مجبور به بررسی احراز شرایط هستیم، تصریح کرد: متقاضیانی که سطح زیرکشت بالا دارند و از سال 93 به بعد از کارخانه تراکتور خریداری نکرده‌اند، در اولویت قرار می‌گیرند که اعتراض‌های موجود به این اولویت‌هاست که اغلب مربوط به دسته متقاضیان به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه است.

فتحی در پاسخ به این سؤال که امسال برای نمونه در آذربایجان شرقی چند ثبت نامی و چند تحویل تراکتور داشته‌اید؟ ابراز داشت: امسال 547 تراکتور توزیع شده و 350 دستگاه تراکتور هم تا پایان سال توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد تقاضای امسال تراکتور نسبت به سال 97 بیش از 5 برابر شده است، گفت: بخش زیادی از این تقاضا مربوط به متقاضیانی است که به دلیل تفاوت قیمت، خواستار خرید تراکتور هستند که در سال‌های گذشته متقاضی نبوده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان را بالاتر از متوسط کشوری عنوان کرد و ابراز داشت: اگر تراکتورهای فرسوده را محاسبه کنیم، به اندازه سطح زیرکشت تراکتور داریم ولی باید تراکتورهایی که عمر مفید را طی کرده‌اند، باید از رده خارج شوند که نیاز فعلی استان با 1500 دستگاه تراکتور رفع می‌شود که فعلاً این عدد با سهمیه فعلی در دو سال می‌تواند محقق شود.

تحویل بیش از 11400 تراکتور به کشاورزان

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی هم از تحویل بیش از 11 هزار و 400 دستگاه انواع تراکتور به کشاورزان در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

کامبیز عباسی با اشاره به پیگیری ها و حمایت های وزیر جهاد کشاورزی در سال جهش تولید، اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری، بیش از 11 هزار و 400 دستگاه انواع تراکتور به کشاورزان تحویل شده است.

لینک کامل خبر تعداد تراکتور واگذاری شده به کشاورزان در ( https://b2n.ir/351552 )

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کل سال گذشته نزدیک به 15 هزار دستگاه تراکتور به کشاورزان تحویل شده بود.

عباسی با اشاره به این که در شش ماهه نخست امسال، بیش از 1350 میلیارد تومان از محل خط اعتباری مکانیزاسیون جذب شده است، گفت: در مدت مشابه سال گذشته، صرفا 500 میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون جذب شده بود.

به گزارش تسنیم، کنترل عرضه و تقاضا و کنترل بازار مواد اولیه، آهن آلات و قراضه و... می‌تواند این بازار را به مرحله تعادلی برساند و شرکت تراکتورسازی هم علی رغم مشکلات گرانی‌های مواد اولیه و... وعده داده تا در سال جهش تولید میزان تولید تراکتور را افزایش دهد و سهمیه استان‌ها را افزایش دهد.

پی نوشت: تمام موارد فوق را قبول داریم اما گویی مسئولان نمیخواهند باور کنند که افزایش قیمت روز افزون تراکتور وابستگی زیادی به دلال های تراکتور در بازار آزاد دارد.


نظرات کاربران

اَکینچی
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۲۰:۱۰:۲۴
سلام
خسته نباشید؛ ممنون بخاطر مطالب کاربردی که نشر میدین؛ امیدوارم با داشتن حدود 40 هکتار زمین زراعی دیم بتوانیم تراکتور مورد نظر خودمون رو تهیه کنیم شور و اشتیاق زیادی داریم چرا که این تراکتور برای ما یک نعمت هست خیلی برای ما راه گشاست تقریبا در هر کاری تو روستا ازش کمک میگیریم و از طرفی افسوس میخوریم چرا عده ای سودجو بازار تراکتور رو به این حال و روز انداخته اند چرا که تهیه تراکتور از بازار آزاد دیگر به یک رویا تبدیل شده است مسئولان نباید به هیچ عنوان چنین اجازه ای بدهند در روز روشن دلالان به فکر کسب سود 250 میلیون تومنی از فروش یک تراکتور هستند و این دقیقا یعنی فاجعه! خب آنچه مسلم هست برای واکاوی این مسئله باید سراغ مسئولانی رفت که دستی در تنظیم قیمت بازار دارند نه جهاد کشاورزی و امثالهم. در این بحث انتقادی که به عنوان یک کشاورز خطاب به جهاد کشاورزی میتونم مطرح کنم این هست که در اولویت بندی کشاورزان نهایت دقت و انصاف رو به خرج بدن تا حقی از کشاورزی ضایع نشود خیلی دقیق و مستند عمل کنند منظور اینکه به هبچ وجه به افرادی که واقعا کشاورز و باغبان و دامدار نیستند تراکتوری تحویل داده نشود و حتما از چرخه تراکتور تسهیلاتی حذف شوند تا بلکه کشاورزان واقعی زودتر به آرزوی خودشون یعنی تراکتوردار شدن برسند.
همیشه از مطالب وبسایت وزین شما(tractor.ir) استفاده میکنیم همیشه اخبار مرتبط با کشاورزان رو پوشش میدین، ممنونیم از شما، موفق باشید/اَکینچی
پاسخ ادمین:
سلام جناب آقای آکینچی
در ابتدا از حمایت شما کشاورز محترم از سایت تراکتور کمال تشکر را داریم.داشتین مخاطبین فهیم و زحمت کشی همچون شما برای ما مایه شادی و مسرت است. در ادامه بای بگوییم هدف ما از ایجاد سایت تراکتور رساندن صدای مشکلات پدران زمین به مسئولان دولتی و از سویی راه انداختن بازاری مناسب برای خرید و فروش ماشین آلات کشاورزی شماست. امیدوارم با حمایت شما مخاطبین عزیز قدم کوچکی در جهت یاری رساندن به شما و شنیده شدن صدای شما از سوی مسئولان کشوری برداریم.
با تشکر از حمایت و نظر شما
بدون نام
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ ۲۱:۳۶:۰۴
من یکی از کشاورزان آذربایجان غربی شهرستان نقده هستم حدود ۳سال هست واسه تراکتور ثبت نام کردم و زمستان ۹۸ گفتن پیس فاکتور واستون میاد پول حاضر کنین واسه واریز تراکتوری که داشتیم فروختیم تا پول آماده کنیم بعد یه هفته رفتیم خبری نبود خلاصه هنوزم که هنوز است خبری نیست روز یه بهانه دارن و میگن چند نفرتون مونده واز وقتی که ثبت نام کردیم چند برابر شده
پاسخ ادمین:
سلام وقت بخیر
هر روز که میگذرد شرایط نابسامان اقتصادی فشار بیشتری به شما حافظان خاک و رساننده های رزق حلال تحمل میکنید.
بله متاسفانه طبق اخبار رسیده سهمیه ای که تراکتورسازی در چند وقت اخیر در اختیار نمایندگی ها قرار داده بسیار کم بوده و هیچ گرهی را از مشکلات کشاورزان باز نکرده است. از سوی دیگر شما با پولی که تراکتور خود را فروخته اید با این رشد نجومی قیمت های تراکتور دیگر قدرت خرید تراکتور جدید را ندارید. امیدواریم با حمایت شما مخاطبین عزیز بتوانیم صدای شما پدران زمین را به گوش مسئولان برسانیم شاید گرهی از کار شما باز شود.
با تشکر

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.