احتکار تراکتور در انبار کارخانه ها/قیمت تراکتور وارداتی به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسید

باشگاه خبرنگاران جوان

۱۳۹۹/۰۵/۰۸

احتکار تراکتور در انبار کارخانه ها/قیمت تراکتور وارداتی به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسید

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کارخانه‌های تراکتورسازی تمامی تولیدات خود را در انبار‌ها دپو کردند، در حالی که متقاضیان ۲ سال است که در صف خرید هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه توسعه مکانیزاسیون مهم ترین رکن بهره وری در تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود، اما در کشور ما کشاورزی همچنان سنتی است که همین موضوع موجب شده تا سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در این بخش نداشته باشند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به کشاورزی خرده پا و افزایش صد درصدی قیمت تراکتور و کمباین، چاره ای جز کشاورزی سنتی یا استفاده از ماشین آلات فرسوده نیست که این امر ضایعات بخش کشاورزی را افزایش می دهد.

بنابر کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی کارخانه های تراکتورسازی تمامی تولیدات خود را در انبارها و فضای آزاد دپو کردند، در حالی که متقاضیان خرید بیش از ۲ سال است که در صف تحویل تراکتور هستند که این امر تنها سودجویی تولیدکنندگان تراکتور را نشان می دهد تا بتوانند از تغییرات مجدد قیمت نفع ببرند.

با وجود رشد ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور طی یکسال اخیر و درآمد ناچیز کشاورزان، امکان خرید ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون وجود ندارد که با این وجود امکان رقابت با دیگر کشورها و افزایش درآمد بهره برداران بخش وجود ندارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از علل احتکار تراکتور در انبارها و رشد ۱۰۰ درصدی قیمت و تاثیر بی توجهی به توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی با خبر شویم:

کشاورزان خرده پا امکان خرید ماشین آلات کشاورزی را ندارند/دپوی تراکتور در انبارهای کارخانه ها

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داد و گفت: اگرچه رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تراکتور خبر داده است، اما این موضوع واقعیت ندارد چرا که از سال گذشته تاکنون قیمت تراکتور ۱۰۰ درصد رشد داشته است و با این وجود کشاورزان با نیاز مبرم ماشین آلات در بخش کشاورزی روبرو هستند.

وی افزود: اکثر کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی با تکنولوژی و علم روز مشغول فعالیت هستند و همین موضوع منجر به اقتصادی شدن کشاورزی شده است.

ملک زاده ادامه داد: تازمانیکه کشاورزی سنتی به اقتصادی و مکانیزه تبدیل نشود، کشاورزان درآمد قابل قبولی نخواهند داشت.

رئیس نظام‌صنفی کشاورزی با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت ادوات و نهاده های کشاورزی خبر داد و گفت: افزایش سالیانه قیمت ادوات، نهاده های تولید و ماشین آلات بسیار بالاست و به سبب هزینه های بسیار سنگینی که برای خرید ماشین آلات نیاز است، امکان خرید برای کشاورزان وجود ندارد.

این‌مقام‌مسئول با بیان اینکه درآمد کشاورزان جوابگوی هزینه های تولید نیست، گفت: با وجود آنکه کشاورزان در سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد ندارند، برای ادامه تولید ناچارند بخشی از ملک خود را بفروشند و حال جای این سوال مطرح است که کشاورزان با درآمدهای ناچیز چطور می توانند تراکتور ۳۰ تا ۴۰ تومانی را با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کنند؟

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه زمان بازگشت سرمایه خرید ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان مشخص نیست، بیان کرد: با وجود آنکه ۷۰ تا ۸۰ درصد کشاورزان خرده پا نمی توانند ماشین آلات مورد نیاز را خریداری کنند، چاره ای جز کشاورزی سنتی یا استفاده از ماشین آلات فرسوده ندارند.

ملک زاده، استفاده از ماشین آلات فرسوده ۴۰ تا ۵۰ سال قبل را علت اصلی کاهش کیفیت محصولات و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ضایعات اعلام کرد.

وی ادامه داد: با وجود قیمت های فعلی ماشین آلات برای بیش از ۹۰ درصد کشاورزان امکان خرید وجود ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به احتکار تراکتور در انبارهای کارخانه های تولیدی بیان کرد: کارخانجات تراکتورسازی و کمباین، تمامی تولیدات خود را در انبار و فضای آزاد دپو کردند و بیش از ۲ سال است که به متقاضیانی که در صف خرید هستند، تراکتور تحویل نمی دهند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه بخشی از قطعات کمباین و ماشین آلات تولید داخل وارداتی است، تصریح کرد: با وجود رشد چندبرابری قیمت ها، کشاورزان توانایی خرید ماشین آلات با نرخ های بالا را ندارند و کارخانه های تولیدی که به دنبال تغییرات مجدد قیمت هستند.

قیمت تراکتور وارداتی به یک‌ میلیارد و ۲۵۰‌میلیون تومان رسید/ کشاورزی مکانیزه یکی از راهکارهای کاهش هزینه های تولید

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با انتقاد از کمبود کمباین و تراکتور در بخش کشاورزی اظهار کرد: علی رغم افزایش‌ پتانسیل و ظرفیت تولید محصولات کشاورزی، اما ضریب مکانیزاسیون به سبب کمبود تراکتور و کمباین افزایش نیافته است‌.

وی افزود: با وجود بارش های مناسب و عدم خسارت به مزارع، کمبود کمباین و تراکتور در بخش کشاورزی منجر به افزایش شدید قیمت تراکتور در بازار آزاد شده است.

حسینی ادامه داد: با وجود کمبود شدید تراکتور در بخش کشاورزی، کشاورزان حدود ۲ سال باید در نوبت بمانند تا تراکتور به آنها تعلق بگیرد.

این مقام مسئول از افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داد و گفت: کارخانه تراکتورسازی تبریز از سال ۹۷ تاکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت را افزایش داده است، در حالیکه وزارت جهاد اعلام می کند این افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد است. به عنوان مثال قیمت تراکتور ۳۹۹ از ۱۳۴ میلیون به ۱۹۲ میلیون تومان و تراکتور وارداتی از ۸۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده که این امر رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت را نشان می دهد.

کمباین

وی با اشاره به اینکه تراکتورسازی داخل قادر به تامین نیاز بخش کشاورزی نیست، بیان کرد: با وجود افزایش هزینه های تولید و کمبود تراکتور و گرانی ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت اذعان می کنیم که تولید گندم‌مقرون به صرفه نیست‌.

حسینی کشاورزی مکانیزه را یکی از راهکارهای اصلی کاهش هزینه های تولید و توسعه صادرات دانست و گفت: این در حالی است که به سبب کمبود کمباین و تراکتور و افزایش هزینه های تولید این موضوع محقق نشده است که در نهایت با تقلیل منابع مالی جامعه کشاورزی کار به جایی می رسد که بخش کشاورزی همانند صنعت از رونق می افتد.

افزایش ۱۵ درصدی کمباین جوابگو نیست

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داد و گفت: با تعیین قیمت تراکتور و افزایش‌  ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۶ ماهه نخست سال برای ۸ هزار و ۵۰۰ تراکتور پیش فاکتور صادر شد و برای ۶ ماهه دوم سال قرار است به همین میزان تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: با وجود آنکه کارخانه تراکتورسازی داخل توان تولید و توزیع ۱۵ تا ۱۸ هزار تراکتور را دارد، اما در اواخر سال گذشته و امسال به دلیل مشکلات قیمت گذاری و ویروس کرونا امکان عرضه تراکتور به خوبی فراهم نشد.

عباسی ادامه داد: کمباین سازی اراک به صورت انحصاری کمباین غلات تولید می‌کند که از ۲ ماه پایانی سال گذشته تاکنون تقاضای جدیدی نپذیرفته است چرا که با قیمت فعلی توان تولید وجود ندارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با اشاره به علت توقف عرضه تراکتور در ماه های اخیر بیان کرد: در ایام پایانی سال به دلیل نوسانات قیمت و مشکلات قیمت گذاری که برای تراکتورسازی وجود دارد، وقفه‌ای در عرضه به وجود آمد و از طرفی تقاضا به مراتب برای خرید ماشین آلات افزایش یافته است که با این وجود سرمایه گذاری بیشتری در این بخش باید صورت گیرد تا توان تولید کارخانه‌ها همراه با تقاضا رشد و توسعه یابد.

وی با بیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی کمباین جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، گفت: کارخانه‌های کمباین سازی تبعیتی از این موضوع نمی‌کنند و مشکل قیمت گذاری کمباین وجود دارد، به همین خاطر تقاضای جدیدی پذیرفته نمی‌شود و صرفا تعهدات قبلی را انجام می‌دهند.

عباسی مهم‌ترین رکن بهره وری در تولید محصولات کشاورزی را فناوری و توسعه مکانیزاسیون اعلام کرد و افزود: تولید محصولات کشاورزی از طریق ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون در مصرف بهینه کود، سم، بذر و ... تاثیر بسزایی دارد.

مهم‌ترین رکن در بهره وری تولید محصولات کشاورزی در تمامی زیربخش‌های زراعت، باغ، دام و طیور و آبزی پروری مکانیزاسیون به شمار می‌رود چرا که با استفاده از آن در بسیاری از محصولات بدون افزایش سطح و مدیریت نهاده‌ها می‌توان به خود اتکایی رسید.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.