کشاورزان کلافه در کلاف سردرگم گرانی؛ ادوات در چرخه گرانی و خسارت

خبرگزاری بازار

۱۳۹۹/۰۴/۰۸

کشاورزان کلافه در کلاف سردرگم گرانی؛ ادوات در چرخه گرانی و خسارت

بالا رفتن قیمت بالا رفتن قیمت ادوات کشاورزی در روزهای که اقتصاد کشور با مشکل روبرو است چالش های زیادی را به همراه داشته و بررسی ها نشان میدهد عدم وجود نظارت دقیق وبرنامه ریززی صحیح برای عرضه مستقیم مواد اولیه، کشاورزان را در کلاف سردرگم گرانی گرفتار کرده است.

تاجرها صراف شده‌اند

سال زارعی جاری با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش بارشها سال پرباری بود . استان تهران افزایش بارش 60% را در پرونده بارش های سالانه ثبت کرده این افزایش بارش ها منجر به افزایش بار محصولات شده که البته به گفته کشاورزانی که برخی تمهیدات و توصیه ها را به خوبی رعایت کره بودند افزایش کیفی و کمی محصولات به بهترین شکل رقم خورده.

اما اساسا برای رشد و شکوفایی در کشاورزی تنها به عواملی چون آبیاری و نور و کاشت مروط نیست بلکه علم نوین کشاورزی استفاده از روش های نوین کشاورزی چه استفاده از بذرهای مختلف و تغییر ژنتیک داده شده و چه استفاده از ادوات به روز برای داشتن محصولات بهتر لازم دانسته است.

گرانی های ادوات کشاورزی در سال های اخیر بسیار چشم گیر بوده است به طوری که یک شخم زن دستی در سال 98 حدود 230 هزار تومان بود در حالی که سال جاری باید 325 هزر تومن خرید شود.در دو سال گذشته قیمت ادوات کشاوزی سه برابر شده اند در صورتی که قیمت محصولات کشاروزی این میزان افزایش پیدا نکرده است.

مدیر یکی از کارخانه های تولید ادوات کشاورزی و سم پاش های مخزن دار که در فشافویه در جنوب تهران فعالیت می کند در خصوص گرانی ها گفت: ما برای ساخت یک سمپاش مخزن دار به 70 قلم جنس نیاز داریم که اگر یکی از این اجناس نباشد نمی توانیم سم پاش ها را تکمیل و به بازار عرضه کنیم.

وی در ادامه بیان مرد: اغلب اجناس مورد نیاز وارداتی هستند و مهم ترین کالا استیل، لوله برنجی و نقره درصد بالا هستند که وارد میشوند اما متاسفانه در حال حاضر تاجران ما همه صراف شده اند صبح برای خرید مواد اولیه تماس میگیریم می گویند ساعت 11 تماس بگیرید که قیمت دلار مشخص شود اگر قیمت دلار در آن روز مشخص نشود کالا در آن روز به فروش نمیرسد.

وی افزود: من برای راه اندازی کارخانه خانه ام را فرختم و در حال حاضر اجاره نشین هستم اما به دلیل گرانی قیمت ادوات کارگاه دیگر سود خود را ندارد از طرفی من بخاطر گرانی ها خانه ام را دیگر نمیتوانم مجددا بخرم و با این وضعیت گرانی هر روز با بنزین 3 هزار تومانی 100 کیلومتر تا کارخانه میروم و بازمیگردم. فروشمان یک سوم شده است وضعیت بازار بسیار خراب است و دولت به جای حمیات برایمان ممیز دو برابر مالیات بریده است، حمایت از تولید داخل را فقط در شعار مشاده می کنیم.

فروشمان یک‌سوم شده

یکی دیگر از تولید کنندگان ادوات کشاورزی که کارخانه تولیدی وی در شهرک صنعتی توس مشهد است و دفتر مرکزی آن در تهران مستقر است گفت: از بهمن ماه سال گذشته قیمت مواد اولیه 40 درصد افزایش پیدا کرده است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به فولاد و آهن آلات است که بیشتر در داخل تولید میشوند و ربطی به ارز و بازار جهانی ندارند.

وی افزود تولیدات ما به 20 درصد کاهش پیدا کرده و بسیاری از نیروهای خود را تعدیل کرده ایم ما در این آشفته بازار گرانی ها ضربه اصلی را خوردیم با توجه به بازار که رکود پیدا کرده و حاشیه سود ما کاهش پیدا کرده از طرفی نیز مالیات بیشتر و هزینه هایی به مراتب بالاتر مواجه هستیم.

407 میلیارد اعتبار تعیین شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرگزاری بازار بیان کرد:در خصوص توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان اظهار داشت: سال گذشته اعتبار بخش توسعه کشاورزی استان تهران 407 میلیارذ تعیین شده است که برای 61 درصد از آن هدف گذاری شده است.

کریم ذوالفقاری با بیان اینکه سال گذشته 249 میلیار ریال تسهیلات مکانیزاسیون در قالب 229 دستگاه در استان جذب شده بود، گفت:مکانیزاسیون از جهت کاهش هزینه های تولید می توان به بخش کمک کند،چون یکی از معضلات بزرگ بالا رفتن قیمت ادوات بالا رفتن قیمت و هزینه های مواد اولیه است.

مدیر بازرگانی یکی از تولیدکنندگان چرخ‌دنده ماشین‌های کشاورزی در تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دود بالا رفتن قیمت ارز همیشه به چشم تولیدکنندگان رفته است و در حال حاضر نیز که هم باید با کرونا بسازیم و هم قیمت ارز را تحمل‌کنیم که این موضوع واقعاً توانی مضاعف می‌خواهد و این نوسان‌ها رمق تولیدکننده را گرفته است.

آرمین دریانی بابیان اینکه در شرایط کنونی پیدا کردن جنس و مواد اولیه به یک معضل بزرگ تبدیل‌شده است، گفت: بسیاری از خرید و فروش کنندگان قطعات با این اوضاع اقدام به احتکار و نگه‌داشتن اجناس کرده‌اند تا بتوانند با سوءاستفاده از وضعیت، به بالاترین نرخ اجناس را بفروشند.

وی در خصوص راهکاری برای ایجاد توازن و تعادل برای عرضه و تقاضا و برداشتن مشکلات تولیدکنندگان گفت: راهکاری که هم‌اکنون می‌تواند راهگشا باشد این است که در سطح کشوری انجمن‌هایی تشکیل شود که مواد اولیه راحت‌تر در دسترس تولیدکننده قرار گیرد و این چرخه و کاغذبازی‌هایی که تولیدکننده‌ها را خسته می‌کند برداشته شود و شرکت‌های تولیدی فولاد به‌صورت واقعی و آسان‌تر جنس در اختیار تولیدکننده قرار دهند.

۳برابر شدن قیمت مواد اولیه
وی با اشاره به اینکه با اوضاع پیش‌آمده تولیدکننده چاره‌ای جز تأمین مواد اولیه از بازار آزاد ندارد عنوان کرد: مسلماً تهیه مواد اولیه توسط تولیدکننده از بازار آزاد بر قیمت نهایی تأثیرگذار است و با افزایش قیمت محصلات اولیه قیمت نهایی ادوات نیز افزایش پیدا میکند  لذا اگر پایشی وجود داشته باشد که سفارش گذاری برای شرکت مادر آسان‌تر باشد قطعاً بر قیمت نهایی تأثیرگذار خواهد بود.تلید منندگان خواهان افزایش قیمت نیستند چون باعث کاهش بازار تقاضا برای محصولاتشان میباشد.

آقای دریانی بابیان اینکه در حال حاضر با توجه به کرونا و بسته شدن مرزها و نایاب شدن جنس‌هایی که در شرکت برای اسمبل نیاز داریم جنس یک‌دلاری که در چین تهیه می‌شد را باید به قیمت سه دلار تهیه کنیم، گفت: این سیاست وزارت صمت مبنی بر محدود کردن واردکنندگان برای ما تولیدکنندگان این مشکلات را به همراه آورده است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی‌هایی صورت بگیرد.

آن‌طور که از شواهد پیدا است یکی از حلقه‌های مفقوده در گرانی بازار ادوات کشاورزی بحث نظارت، پایش و کنترل چگونگی عرضه مواد اولیه به تولیدکننده است و خود کلاف سردرگمی را به وجود آورده که امیدواریم مسئولان در این راستا چاره‌اندیشی کنند تا کشاورزانی که همیشه و در هر برهه‌ای ناجی اقتصاد کشور بوده‌اند با مشکل مواجه نشوند.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.