تاریخچه تراکتور

۱۳۹۸/۰۷/۲۰

تاریخچه تراکتور

اگر در کل دنیا می توانستید فقط یک وسیله نقلیه داشته باشید ، چه چیزی را انتخاب می کردید؟ بسیاری از ما یک ماشین اسپرت شگفت انگیز یا حتی یک اتومبیل مسابقه را انتخاب می کردیم. برخی به دنبال یک چهار چرخ یا وانت می رویم. با توجه به این انتخاب ها مطلقاً به فکر تراکتور می افتیم . تراکتور دارای یک موتور دیزل قدرتمند و لاستیک های بسیار بزرگ  است، با این وسیله می توانید به به هر جایی بروید و هر کاری انجام دهید! تراکتورها واقعاً وسایل نقلیه شگفت انگیزی هستند ، اما آیا تا به حال فکر خرید تراکتور بوده اید . بیایید نگاه دقیق تری روی آن داشته باشیم.

اگر تا به حال در یک حرکت تند و تیز در پشت یکی گیر کرده اید ، احتمالاً فکر می کنید یک تراکتور مزاحم است اما کاملا دچار اشتباه هستید. کلمه "تراکتور" با کلماتی مانند "کشش" و "کششی" از کلمه لاتین "tractus" به معنی ترسیم (کشیدن) به دست می آید. تراکتور در اصل دستگاهی است که برای کشیدن اوضاع خراب طراحی شده است ، معمولاً بسیار کند و مطمئن است.

تراکتورها موتورهای دیزلی بزرگ و قدرتمندی دارند و از نظر تئوری این بدان معنی است که آنها باید دقیقاً مانند اتومبیل های اسپرت بتوانند به طور باورنکردنی حرکت کنند. اما در یک تراکتور قدرت موتور طوری طراحی شده است که به روشی کاملاً متفاوت عمل می کند و برای کشیدن بارهای بزرگ و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. آنچه این امر را ممکن می سازد جعبه دنده تراکتور است که چرخش های پر سرعت موتور دیزل قدرتمند را به چرخه های بسیار کم سرعت چرخ ها تبدیل می کند ، و با افزایش نیرویی که تراکتور می تواند برای کشیدن همزمان کارها استفاده کند. اگر چیزی در مورد چرخ دنده ها بدانید ، می فهمید که قدرت کشش باورنکردنی یک تراکتور باید با هزینه سرعت پیش بیاید: اگر یک تراکتور را ببینید که به سرعت می رود، احتمال آن وجود دارد که فشار زیادی به آن وارد نمی شود. به همین ترتیب ، اگر در پشت یک تراکتور گیر بیفتید ، می دانید موتور احتمالاً به همان اندازه که می تواند بار خود را بکشد کار می کند.

چرا تراکتور اختراع شد

تراکتورها در ابتدا برای جایگزین کردن حیوانات مانند گاوها و اسبها طراحی شده بودند که مردم از زمان های قدیم برای کشیدن گاوآهن از آنها استفاده می کردند. یکی از پیشگامان تراکتورهای مدرن ، هنری فورد ، صنعتگر آمریکایی ، حداقل بخشی از الهام خود را از یک عزم ساده دریافت که برای انجام کارهای مزرعه سنگین چیزی بهتر از اسب و گاو بدست آورد.

 

قبل از رسیدن تراکتورها ، اسبها و گاوها زندگی را برای کشاورزان بسیار آسان تر می کردند ، اما همه آنها واقعاً می توانستند کار را انجام دهند. از آنجا که تراکتورهای اولیه صرفاً جایگزینی برای اسبها و گاوها  بودند ، کشیدن کارها تقریباً همان کاری بود که می توانستند انجام دهند. سوخت تراکتورهای اولیه بوسیله  ذغال سنگ تامین می شد که به موتورهای کشش بخار معروف بودند. آنها مانند لوکوموتیوهای بخار کوچک ، با چرخ های فلزی بزرگ ، محکم که قادر به پایین آمدن از جاده ها بودند کار می کردند. به نظر می رسید و برای اولین بار در اواخر قرن 19 تراکتور ساخت شد. جالب توجه است  برای هنری فورد این حیوانات که در مزارع کار می کردند و همچنین ذغال سنگ الهانم بخش ساخت این وسیله قدرمتمند بوده است . همانطور که بعدها در زندگی نامه خود نوشت:

 

"من کاملاً مطمئن بودم که اسب ها و گاو ها با توجه به همه زحمتی که در مزرعه انجام می دهند و هزینه های تغذیه نمی توانند سود کافی داشته باشند. همین دلیل مرا به فکر ساخت موتور انداخت تا بتواند کارهایی که این حیوانات می کنند را به بهترین شکل انجام دهد. "

فروش تراکتورهایی که توسط فورد ساخته شده بود با استقبال خوبی روبه رو شد.

در سال های اخیر این وسیله علاوه بر استفاده های فراوانی که دارد قیمت بالایی بالایی دریافت کرده است و همین دلیل باعث شده تا قیمت تراکتور دست دوم برای بسیاری از افراد اهمیت پیدا کنند و به جای خرید نو این وسیله به سراغ ماشین های دست دوم بروند.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.