خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۳/۰۱/۱۴
دیفرانسیل تراکتور چیست؟
دیفرانسیل تراکتور عمل تغییر جهت انتقال نیرو را انجام می دهد. این قطعه دارای چندین چرخ دنده مخروطی شکل است که نیروی موتور را از جعبه دنده گرفته و روی چرخها تقسیم میکند تا چرخ ها را به گردش درآورد. فرآیند انتقال قدرت بدین شکل است که توان تولیدی موتور برای ایجاد سرعت و گشتاور، به جعبه دنده انتقال داده میشود و خروجی آن با استفاده از میل گاردان به چرخها منتقل خواهد شد.
وظایف دیفرانسیل در تراکتور
وظایف دیفرانسیل در تراکتور عبارتند از:
1-ایجاد هماهنگی بین چرخها هنگام دور زدن تراکتور
موتور تراکتور روی شاسی به صورت طولی قرار دارد اما محور چرخها به صورت عرضی دوران می کند. تغییر مسیر نیروی تولیدی موتور به محور چرخها به کمک دیفرانسیل انجام می شود.
2-افزایش گشتاور چرخهای تراکتور
دو چرخ دنده مخروطی شکل درون دیفرانسیل که قطرهای مختلفی دارند، گشتاور چرخها را افزایش و سرعت آنها نسبت به محور خروجی دنده را کاهش می دهند.
3-ایجاد هماهنگی بین چرخها در زمان دور زدن تراکتور
دیفرانسیل نیروی دورانی دریافتی از موتور را با توجه به وضعیت چرخهای محرک، بین آنها تقسیم می نماید. در حرکت مستقیم، چرخهای محرک وضعیت یکسانی داشته و با سرعت مساوی می چرخند ولی حین دور زدن سر پیچها، چرخ داخلی مسیر کمتری نسبت به چرخ بیرونی طی می کند. بنابراین دیفرانسیل چرخ داخلی را با سرعت کمتر و چرخ خارجی را با سرعت بیشتری می چرخاند.
انواع دیفرانسیل
دیفرانسیل در مدل های مختلف تولید شده تا بتوان در تمامی وسایل نقلیه با توجه به کار مورد نیاز از آن استفاده نمود. مدل های پرکاربرد دیفرانسیل عبارتند از:
1- دیفرانسیل قفل شونده
دیفرانسیل قفل شونده سرعت شفتهای یک محور را ثابت نگه می دارد تا چرخ چپ و راست مسافتی یکسان را طی کنند. علاوه بر این باعث میشود تا محور دارای کشش و فاقد کشش دور یکسانی را دریافت نمایند. دیفرانسیل قفل شونده خودکار با قیمت مناسبی که دارد، نیازی به دخالت راننده نخواهد داشت اما قفل و باز شدن آن با سر و صدای زیادی همراه است.
2- دیفرانسیل باز
دیفرانسیل باز ارزانترین نوع دیفرانسیل همراه با کاربرد فراوان در تمامی وسایل نقلیه است. عملکرد این مدل دیفرانسیل به گونه ایست که گشتاور خروجی از پیشرانه را به دو جهت مختلف تقسیم می کند. هریک از این خروجیها توانایی چرخش با سرعتهای مختلف را دارند. یکی از معایب این دیفرانسیل عدم توانایی کنترل گشتاور خروجی است.
3- دیفرانسیل تقسیم کننده گشتاور
از جدیدترین و پیشرفتهترین دیفرانسیلهایی است که در صنعت ساخت وسایل نقلیه کاربرد دارد. این دیفرانسیل علاوه بر وظایف ذکر شده، به کنترل و فرمانپذیری نیز کمک می کند. این نوع دیفرانسیل به کمک سنسورهای سرعت و شتاب سنج، دائما وضعیت پایداری تراکتور را بررسی میکند و نیروی موتور را به بهترین نحو بین چهارچرخ تقسیم می کند. این دیفرانسیلها سنگین و گران قیمت هستند. ابتدا امنیت راننده را محاسبه کرده و سرعت در اولویت دوم قرار دارد.
۴– دیفرانسیل لغزش محدود با کنترلکننده الکتریکی (LSD)
این دیفرانسیل در خودروهای مسابقهای استفاده می شود. در واقع نمونهای از دیفرانسیل قفل شونده است منتها عملکرد آن مشابه دیفرانسیل باز است. بدین شکل که نیروی خروجی از موتور هر ثانیه بین چرخها تنظیم میشود و تمام قدرت به چرخهای دارای اصطکاک منتقل نمی شود. بلکه مقداری از آن به چرخهایی که اصطکاک کمتری دارند، می رسد.