خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۳/۰۱/۰۶
لاستیک کشاورزی چیست؟
لاستیک های تراکتور یا لاستیک های کشاورزی به گونه ای طراحی شده اند که فشردگی بر روی خاک را کاهش دهند. آنها معمولاً با طراحی خاصی در آج تایر با شناورسازی بسیار بالا ساخته می شوند که کشش نرم و سست زمین کشاورزی را افزایش می دهد، بدون اینکه به قابلیت کشت محصول آسیبی وارد شود.
چرا لاستیک های تراکتور مهم هستند؟
لاستیک های تراکتور، به ویژه آنهایی که برای مصارف کشاورزی استفاده می شوند، این تایر ها به شیوه ای خاص طراحی می شوند. آنها باید روی سطوح سست و نرم مزرعه، بدون آسیب رساندن به خاک یا محصولات زراعی عمل کنند. بنابراین، لاستیک های تراکتور باید بهره وری و مصرف سوخت خود را بهبود بخشند و در عین حال کشش بهتری را در زمین های مرطوب و زمین های سخت فراهم کنند. بنابراین، مهم نیست که در مورد لاستیک های عقب یا جلو صحبت می کنیم، انتخاب تایر مناسب برای دستگاه شما بسیار مهم است.
استفاده از لاستیک هایی که عمق آج و طراحی لازم را ندارند می تواند خطرناک باشد. این طور لاستیک ها نه تنها باعث فشردگی بر روی خاک می شوند، بلکه کشش لازم را برای مقابله با لغزش جانبی آن ایجاد نمی کنند.
انواع مختلف لاستیک تراکتور
وقتی به لاستیک های تراکتور نگاه می کنیم سه دسته اصلی وجود دارد. با این حال، همه این تایرها برای کاربردهای کشاورزی نیستند.دسته بندی اصلی تایرهای تراکتور عبارتند از:
تراکتور کشاورزی یا لاستیک R-1 یا R-2
تراکتور چمن یا لاستیک R-3
لاستیک تراکتور صنعتی یا R-4
همه این تایرها کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب لاستیک های مناسب ضروری است، زیرا عمق آج، طراحی آج، ساخت و کشش کاربردهای همه کاره آنها را بهینه می کند و شما نسبت به محیط استفاده و کاری خود باید تایر مناسب را انتخاب کنید.اندازه لاستیک های تراکتور
بر خلاف اندازه تایرهای مسافری، سایز تایرهای تراکتور فقط از دو عدد تشکیل شده است. آنها رتبه بندی عرض و قطر هستند که در دیواره جانبی تایر قرار دارند. اما، منظور واقعی آنها چیست و چه معنی میدهند؟
بیایید برای درک بهتر اندازه واقعی تایر را به عنوان مثال در نظر بگیریم: 11.2X28
عدد اول، در این مورد 11.2، عرض لاستیک است که از یک طرف به طرف دیگر در اینچ اندازه گیری می شود. عدد دوم 28، قطر رینگ را نیز بر حسب اینچ نشان می دهد. اگر یک "R" بین اعداد وجود داشته باشد، نشان دهنده ساختار شعاعی تایر است، در حالی که "X" مخفف تایرهای بایاس است.
بنابراین، اگر به دنبال خرید لاستیک کشاورزی نو هستید، ابتدا این شماره را بر روی لاستیک فعلی خود پیدا کنید.
فشار تایر
یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتور در اندازه حداکثر فشار تایر اندازه تایر است. برخی از لاستیکهای تراکتور، بهویژه تایرهای R-1 و R-1 را میتوان با فناوریهای ویژه کشاورزی تولید کرد: IF و VF. اگر این مورد در مورد لاستیکهای شما صدق میکند، آنها همچنان میتوانند در سطوح پایینتر فشار هوا به طور ایمن عمل کنند.با این حال، نکته مهم این است که حداکثر فشار لاستیک اندازه گیری شده نباید بیشتر از حد توصیه شده توسط برند لاستیک باشد؛ اگر بیشتر باشد می تواند هوشیاری سوخت و قابلیت های عملکرد تایر را از بین ببرد.
رتبه بندی تحمل بار
تایرها از ساختار داخلی خود برای اطمینان از دوام بار استفاده می کنند. با این حال، میزان وزن و فشار باری که تسمهها و لایههای فولادی واقعاً میتوانند تحمل کنند، بر روی دیواره جانبی تایر مشخص میشود. به این عدد رتبه بندی تحمل بار لاستیک میگویند. رتبه تحمل بار عددی است که نشاندهنده بالاترین فشار بار و وزنی است که تایر میتواند با خیال راحت تحمل کند. داشتن فشار بیش از حد تعیین شده ایده خوبی نیست، زیرا می تواند منجر به آسیب یا انفجار کامل لاستیک شود. برای اطمینان از عملکرد ایمن وسیله نقلیه خود، خرید لاستیک کشاوری با درجه بار کافی بالا بسیار مهم است.
لاستیک با تیوپ و لاستیک های بدون تیوپ
امروزه مدل های تایرهای بیشتری به صورت بدون تیوب طراحی می شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که لاستیکهای دارای تیوپ کاملاً عقب ماندهاند.تایرهای تیوب دار و بدون تیوب هنوز در بازار تایرهای کشاورزی فروخته می شوند. اساساً در این مرحله به ترجیحات می رسد. لاستیک های بدون تیوپ مقاومت در برابر سوراخ شدن بهتری دارند، اما نصب آنها سخت تر است. از طرف دیگر، لاستیکهای تیوپ دار پس از آسیبدیدگی فوراً صاف میشوند، اما تعمیر آنها آسانتر است.
ساختار لاستیک های کششی
لاستیک های کشاورزی با دو نوع ساختار موجود هستند: بایاس و رادیال.تفاوت بین آنها در زاویه قرار گرفتن لایه ها در تایر است. با این حال، به این دلیل، عملکرد و کاربرد آنها همه کاره خواهد شد. به عبارت دیگر، لاستیک تراکتور برای بارهای سنگین با لاستیک برای مصرف سوخت بهتر یکسان نخواهد بود.
لاستیک های رادیال(سیمی)
ساخت لاستیک های کشاورزی رادیال دارای ساختاری دو قسمتی است که خم شدن جزئی دیواره را امکان پذیر می کند. این ردپایی یکنواخت را برای تایر ایجاد می کند. در نتیجه، تایرهای رادیال با بهینه سازی کشش خود در سطوح خاک مزرعه، احتمال فشردگی خاک را کاهش می دهند.ساختار شعاعی این لاستیک ها از انعطاف پذیری خود برای بهینه سازی گردش فشار نیز استفاده می کند. این امر از ایجاد گرما و فشار در سراسر ناحیه آج جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، عمر آج بیشتری را ارائه می دهد و در عین حال به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. ردپای یکنواخت آنها نیز باعث می شود سواری نرم تری داشته باشید.
بنابراین، اگر نیاز به استفاده از دستگاه خود به طور عمده برای کار میدانی دارید، مجموعه تایر های رادیال ممکن است انتخاب خیلی بهتری باشد.
لاستیک های بایاس(نخی)
ساختار بایاس یک طرح واحد است، زیرا از یک لایه منفرد استفاده می کند که به صورت مورب از یک مهره به مهره دیگر پیچیده شده است. این بدان معنی است که دیواره جانبی لاستیک های بایاس خم نمی شود و همراه با سطح آج کار می کند. به این ترتیب، دیوارههای جانبی تایر بایاس از بدنه در برابر آسیبهای خارجی محافظت میکنند و در عین حال ثبات رانندگی محکمی را نیز فراهم میکنند. این باعث میشود تایرهای بایاس برای کاربردهای دامنه تپه و زمین سختتر بهتر شوند زیرا پایداری چسبندگی بیشتری را فراهم میکند. علاوه بر این، ساختار آنها باعث دوام بار سنگین تر آنها می شود.با این حال، به دلیل ساختار قوی تر تایرهای بایاس، نباید از آنها در زمین های نرم استفاده کرد. آنها کشش لازم را ارائه نمی دهند، که می تواند منجر به لیز خوردن شود.
طراحی آج لاستیک های تراکتور
جدا از ساختار لاستیک، طراحی آج لاستیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لاستیک تراکتورهای کشاورزی معمولاً با یکی از دو نوع الگوی آج عرضه می شود. این یا دارای یک طرح لول جهت دار یا یک الگوی دنده مرکزی برجسته است.
طراحی آج مدل LUGS
یک تایر کشاورزی که دارای طرح آج در هم تنیده است، معمولاً دارای تیغه های کششی نیز می باشد. زوایای عمیق تیغه ها به عمق آج نفوذ می کنند و عمر آج و کشش زمین نرم یا سخت را افزایش می دهند. زوایای مخالف آنها به گرفتن سطح رانندگی با لبه های سخت و لبه دار اضافی کمک می کند.در حالی که این نوع آج را می توان در لاستیک های جلو یافت، آنها معمولا برای لاستیک های عقب با اندازه بزرگتر تولید می شوند. اینها تایرهایی هستند که کشش لازم را برای اطمینان از حرکت ثابت تراکتور به جلو فراهم می کنند.
طراحی آج لاستیک های تراکتور
جدا از ساختار لاستیک، طراحی آج لاستیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لاستیک تراکتورهای کشاورزی معمولاً با یکی از دو نوع الگوی آج عرضه می شود. این یا دارای یک طرح لول جهت دار یا یک الگوی دنده مرکزی برجسته است.
طراحی آج مدل LUGS
یک تایر کشاورزی که دارای طرح آج در هم تنیده است، معمولاً دارای تیغه های کششی نیز می باشد. زوایای عمیق تیغه ها به عمق آج نفوذ می کنند و عمر آج و کشش زمین نرم یا سخت را افزایش می دهند. زوایای مخالف آنها به گرفتن سطح رانندگی با لبه های سخت و لبه دار اضافی کمک می کند.در حالی که این نوع آج را می توان در لاستیک های جلو یافت، آنها معمولا برای لاستیک های عقب با اندازه بزرگتر تولید می شوند. اینها تایرهایی هستند که کشش لازم را برای اطمینان از حرکت ثابت تراکتور به جلو فراهم می کنند.
لاستیک های کشاورزی IF و VF
IF و VF فناوری های نسبتا جدیدی هستند که برای لاستیک های تراکتور استفاده می شوند. این فناوری ها به افزایش ظرفیت بار لاستیک های تراکتور، بدون ایجاد فشردگی خاک کمک می کند.معنی آن کلمات این است:
IF = افزایش فلکشن
VF = خمش بسیار بالا
لاستیک های IF می توانند 20 درصد بار بیشتر یا همان بار را با 20 درصد فشار باد کمتر تحمل کنند، در حالی که لاستیک های VF می توانند 40 درصد بار بیشتر یا همان بار را با فشار هوای 40 درصد کمتر تحمل کنند. کاهش سطح فشار هوا در لاستیک باعث افزایش سطح تماس آن می شود. این باعث می شود که کشش و تماس سطحی به کیفیت خاک آسیب نرساند زیرا فشردگی خاک را کاهش می دهد.