خبرگزاری سایت تراکتور
۱۴۰۲/۱۱/۲۷
عدم توازن بین عرضه و تقاضا نه تنها موجب افزایش قیمت تراکتور و ایجاد بازار سیاه شده بلکه خسارت بسیاری از بابت فرسودگی ماشین آلات کشاورزی به حوزه اقتصاد و همین طور محیط زیست وارد کرده است.
ابراهیم سبحانی یکی از تولید کنندگان ادوات کشاورزی با انحصاری خواندن تولید برخی از ماشین آلات مانند تراکتور به خبرنگار بازار گفت: ۹۷ درصد تولید تراکتور در اختیار یک کارخانه و کمتر از سه درصد آن در اختیار سایر تولیدکنندگان است.
وی بیان می کند: طبیعی است وقتی که تولید به صورت انحصاری در اختیار یک کارخانه باشد لذا قیمت ها نیز انحصاری و قدرت رقابت با این انحصار برای هر بخش دیگری از بین می رود.
وی با بیان اینکه در طی سال های گذشته به دلیل کمبود تراکتور و انحصار تولید و قیمت مانند بازار خودرو شاهد گرانی بیش از حد تراکتور و راه افتادن بازار سیاه بودیم ادامه داد: متاسفانه تراکتورها و ماشینآلاتی که باید در قالب سهمیه در اختیار کشاورز قرار می گرفت در طی سال های گذشته مشاهده شد که به دست کشاورزان واقعی نرسید و برخی افراد که اهلیت استفاده از این ماشین آلات را نداشتند موفق شدند تا این تراکتورها را دریافت و در بازار آزاد با چندین برابر قیمت عرضه کنند.
این فعال حوزه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: همان طور که خودرو های فرسوده در سطح خیابان ها این روز ها به معضل فرسودگی و هم چنین عامل آلودگی هوای شهر ها تبدیل شده اند تراکتور ها و ماشین آلات کشاورزی مانند کمباین ها نیز به دلیل اینکه بسیاری از ان ها با قدمت بیش از ۳۰ سال سال هنوز مشغول فعالیت هستند لذا راندمان کار در مزرع را پایئن آورده و از طرفی به دلیل مصرف سوخت زیاد صاحبان آن با مشکلات دیگری مانند دریافت سهیمه سوخت گازوئیل روبرو هستند.
سبحانی گفت: متاسفانه صاحبان برخی از تراکتور ها د برخی از استان ها مبادرت به قاچاق سوخت می کنند اما چوب این موضوع را کشاورزان و صاحبان تراکتوری می خورند که ماشین آلات خود را واقعا برای تولید به کار گرفته اند!
وی بیان کرد: جدا از این مشکلات اگر چه بانک کشاورزی تسهیلاتی را برای خرید تراکتور قائل می شود اما واقعیت اینست که تراکتور به اندازه تقاضا برای خرید وجود ندارد!
وی با اشاره به این موضوع که بیش از نیمی از تراکتورهای کشور فرسوده هستند افزود: متاسفانه کارخانه های تولید تراکتور توان تولید و عرضه تراکتور متناسب با تقاضا را در اختیار دارند.
این تولید کننده ادوات مکانیزه بیان کرد: قیمت تراکتورهم مانند خودرو های سواری در بازار فاصله معنا داری را از کارخانه تا کف بازار تجربه می کند که در برخی مدل این فاصله و تفاوت قیمتی به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان می رسد. تراکتورهای زراعی با اسب بخار بالا متقاضی بسیار زیادی دارند و لذا از همین رو در بازار با تفاوت قیمت زیادی نسبت به قیمت کارخانه روبرو هستند.
این فعال حوزه مکانیزاسیون کشاورزی بیان کرد: هر چند که عملا وزارت جهاد کشاورزی عملا از خود برای توزیع تراکتور سلب مسئولیت کرده اما تنها راهکار بازگشت آرامش به بازارافزایش تولید و عرضه تراکتور به اندازه نیاز جامعه کشاورزان است.
افزایش تولید تراکتور و ادوات از سال آینده
ابوذر جمشیدوند، مدیر کل دفتر صنایع ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگاز بازار اظهار کرد: کمبود و هم چنین فعالیت تراکتورهای فرسوده موضوع قابل انکاری نیست با این حال جای خوشحالی است که بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور در حوزه ماشین آلات، ادوات، تجهیزات و مکانیزاسیون کشاورزی در داخل تامین می شود و خوشبختانه بارنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم به زودی هیچگونه نیازی به خارج کشور نداشته باشیم.
ابوذر جمشیدوند با اشاره به اینکه افزون بر ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده و بالای ۱۳ سال ساخت در کشور فعالیت دارند اظهار کرد: فرسودگی این ماشین آلات به دلیل افزایش مصرف سوخت و هزینه های نگهداری و تعمیر عوارض نامطلوبی برای اقتصاد کشاورزی و هم چنین محیط زیست به همراه دارد.
او با تاکید بر این موضوع که طی برنامه ۵ ساله باید این تراکتور های فرسوده حذف و جایگزین شوند ادامه داد: در این راستا تعداد ۶۰ هزار تراکتور در سال نیاز داریم تا فقط فرسودهها را از چرخه مصرف خارج کنیم!
مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اگر درست برنامهریزی شود و از همه مهمتر برای آن تسهیلات مناسبی دیده شود مشکلی در تأمین ماشین آلات کشوری در کشور وجود ندارد ادامه داد: با توجه به نیازسنجی انجام شده چند نکته قابلتأمل است؛ نخست این که اقتصاد حوزه کشاورزی ضعیف است و این موضوع در تسهیلاتی که به این حوزه تخصیص مییابد باید مورد توجه قرار گیرد و در واقع در طی سال های گذشته بخشی از مشکلات ناشی از تامین تسهیلات لازم برای رفع نیاز کشاورزان بوده است.
مدیرکل دفتر ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید تراکتور در استان خراسان رضوی وضرورت حل مشکلات کشاورزان دراین خصوص گفت: ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار تولید در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسید و امسال برنامه ریزی کردیم ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی وارد بازار شودکه یکی از مهمترین دغدغه های کشاورزان دراین خصوص به زودی حل خواهد شد.
ایشان تاکیدکرد : به لطف جریانی که در سطح کشور و بخصوص فعالیت های شرکتهای دانش بنیان دراین حوزه چشم انداز روشنی درحوزه تجهیزات ، ادوات و ماشین های کشاورزی دیده می شود.
وی در خصوص این سوال که آیا می توان به صادرات در این حوزه نیز امیدوار بود یا خیر پاسخ داد: در مسئله صادرات رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت تأمین عرضه، رشد تولید و رشد کیفیت مجموعههایی است که امکان صادرات دارند زیرا این امر باعث میشود که با همکاری کشورهای دیگر امکان ارتقای دانش فنی و فناوری رخ دهد.
جمشیدوند با اشاره به آنکه در کنار بحث تولید داخلی و استفاده کشاورزان هایمان در حوزه ماشین آلات ، ادوات و تجهیزات همچنین درحوزه تولیدات ، صادرات خوبی به کشورهای همسایه انجام می شود اظهار داشت: خوشبختانه کیفیت و قیمت تولیدات ما قابل دفاع است و در مباحثی چون تحویل به موقع، کیفیت، خدمات و قیمت اتفاقات خوبی دراین حوزه درسطح کشور رخ داده است.
وی با اشاره به آنکه کشاورزی یکی از موضوعات مهم در کشور است که بر روی موضوع امنیت غذایی بسیار تاثیرگذارمی باشد افزود: نگاه بر این است که ما بتوانیم با این تجهیزات، ادوات و امکانات در حوزه کشاورزی وماشین آلات، بهره وری را در حوزه های کشاورزی و تولید محصولاتمان افزایش دهیم. تا میزان نهادهها و منابع آبی را به حداقل ممکن برسانیم.
خراسان رضوی وارد چرخه تولید خواهد شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی نیز که به منظور شرکت در نمایشگاه کشاورزی ایران به مشهد سفر کرده بود در پاسخ به بازار مبنی بر اینکه افزایش قیمت تراکتور و کمباین در سالهای اخیر به یکی از بزرگترین دغدغههای کشاورزان تبدیل شده است و وزارت جهاد کشاورزی چه تدبیری برای حل این مسئله در نظر دارد اظهار کرد: بحث ادوات و دنبال بندهای ماشینهای کشاورزی یکی از موضوعاتی است که مکانیزاسیون کشاورزی نامیده می شودکه سبب ایجاد آسایش برای کشاورز وهمچنین افزایش کیفیت محصول تولیدی می شود.
کریم ذوالفقاری بیان کرد: در حوزه تجهیزات، ادوات و دنباله بندهای کشاورزی خوشبختانه کشور ما دستاورد های بسیار خوبی داشته که این محصولات با کشورهای اروپایی قابل رقابت است.
وی در خصوص سایر نیاز ها به ویژه کمبود تراکتور گفت: فارغ از ادوات و دنباله بند های کشاورزی توان تولیدی ما حتی در حوزه پهپادها و فناوری های نوین نیز بیش از نیاز کشور است و لذا در تنها حوزه ای که در حال حاضر با کمبود و ضعف متناسب با نیاز جامعه روبرو هستیم همین تولید تراکتور و کشنده ها است که انشالله با برنامه های پیش رو سعی شده تا به سطح قابل قبول تری از تولید دست پیدا کنیم.
وی با اعلام این خبر که از سال آینده شرکتهای توانمند استان خراسان رضوی سالانه ۳ هزار دستگاه در سه مدل مختلف تولید را آغاز خواهند کرد اشاره کرد و افزود: اگر چه متولی تولید ماشینهای کشاورزی وزارت صمت است اما وزارت کشاورزی نیز متولی تامین تسهیلات و ترویج ماشینهای خوب با تست و آزمون درمزارع است.
ذوالفقاری با اشاره به این موضوع که یکی از افتخارات صنعت در سطح کشورمان، تولید ماشینآلات کشاورزی، ادوات و دنبال بندهای کشاورزی و به نوعی تراکتوری است ادامه داد: در کشورمان بیش از ۵۵۰ شرکت ادوات و ماشینهای کشاورزی را با بهترین استانداردها تولید میکنند.
وی در پاسخ به این سوال که چه نوع حمایتی برای تولید کنندگان و توسعه فعالیت آن ها در دستور کار قرار دارد افزود: خوشبختانه از ابتدای سالجاری برای کشاورزان و همچنین تولید کنندگان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی توافق شدکه تا کنون رقمی معادل دو هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه این عدد برای تامین ادوات کشاورزی و به نوعی نیز سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان ماشینهای کشاورزی محسوب می شود بیان کرد: درحال حاضر هیچ ماشین و دنبال بندی در سطح کشور و یا در دنیای فناوری وجودندارد که ساخته شودو صنعتگران ما توان ساختش رانداشته باشند، لذا به غیر از موتور بقیه قطعات و ادوات و دنبال بندهای کشاورزی در داخل کشور ساخته میشود.
ذوالقاری با بیان اینکه ادوات بسیاری برای تامین نیاز های سایر کشور ها در قالب صادرات در حال انجام است، گفت: خوشبختانه در حوزه صادرات نیز به کشورهای همسایه و همچنین آفریقایی صادرات خوبی انجام می شودکه علاوه بر ایجاد اشتغال شاهدارزآوری قابل توجهی هم برای کشور هستیم.