تعمیرکار تراکتور خود باشم | چگونه ماشین کشاورزی خود را سالم نگهداریم؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۵

تعمیرکار تراکتور خود باشم | چگونه ماشین کشاورزی خود را سالم نگهداریم؟

تعمیرات و نگهداری از ماشین های کشاورزی شامل بخش های گوناگونی می باشد که با دانستن آن بخش ها هم در نگهداری و هم در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد. با ما همراه باشید تا با این موارد بیشر آشنا شویم.

درصورت داشتن تراکتور های کشاورزی، تیلر، دروگر و هر وسیله نقلیه دیگری به قول معروف باید یک پا تعمیرکار و متخصص باشید. شاید ماشین های کشاورزی شما در منطقه ای دور از محل سکونت و شهر اتفاق بیوفتد به همین دلیل باید کمی از تعمیر چنین وسایلی آموزش ببینید.

تراکتور ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که نیاز است آن ها را شناخت. با شناخت این قسمت ها و قطعات متوجه می شوید که می توان ماشین را در محل تعمیر کرد یا به تعمیرکار نیاز است یا خیر. تمام ماشین های کشاورزی خراب می شوند و نیاز به تعمیر دارند.

برای شروع به تعمیر ماشین آلات کشاورزی نیاز به مراحل خاصی است که باید آن ها را رعایت کنید. با طی کردن مراحل زیر می توانید به صورت اصولی و فنی این کار را انجان داده و از بروز مشکلات بیشتر جلو گیری شود.

مراحل تعمیر ماشین های کشاورزی

تعیین عیب یابی

آماده کردن ماشین برای تعمیر

انجام عملیات تعمیر

ارزیابی عملکرد ماشین

ثبت تعمیر انجام گرفته

به طور کلی دفترچه راهنما ماشین های کشاورزی کمک های زیادی به کشاورزان خواهد کرد در انتها این دفترچه ها ایرادات و معایب احتمالی که ممکن است برای ماشین های شما به وجود بیاید بیان شده اند. خرابی های گوناگونی در دفترچه های راهنما ذکر شده است ولی به این معنا نیس که بتوان آن ها را برطرف کنید. خرابی های به وجود آمده دسته بندی می شوند و در مقابل آن ها بیان می شود که باید توسط چه کسی تعمیر شوند. بعضی از خرابی ها توسط تعمیر کار قابل حل شدن، برخی دیگر در تعمیرگاه های کوچک و بقیه باید در نمایندگی های مجاز حل شوند.

1تعمیراتی که کاربر ماشین می تواند انجام دهد

نگهداری

تعمیرات جزئی

نگهداری چیست؟

به طور کلی هر ماشین کشاورزی و وسیله نقلیه ای به نگهداری نیاز دارد. نگهداری دارای 2 بخش است که قسمت اول شامل بازدید های مختلف می باشد که باید به صورت هفتگی برخی از قطعات را چک شوند. سطح روغن، میزان مایع خنک کنند، تسمه ها، لنت و ... جزء قطعاتی هستند که لازم است چک شوند.

در قسمت بعدی سرویس های دوره ای قرار دارند. سرویس های دوره ای را می توان ازمهم ترن قسمت های نگهداری هر وسیله نقلیه ای دانست. در این نوع از سرویس ها که شامل چک کردن روغن موتور، فیلتر ها، باد تایر ها و ... می باشد تعویض می شوند. یکی از کم هزینه ترین خدمات وسایل نقلیه سرویس های دوره ای هستند ولی با این حال بیشترین میزان تاثیر را دارند.

دیر عوض کردن روغن و فیلتر های وسیله نقلیه موجب خرابی موتور، اویل پمپ و قطعات دیگر می شود. همین طور پاره شدن تسمه ها و تمام شدن لنت ها می تواند خسارت های بیشتری را به وسیله نقلیه شما وارد کند.

ماشین آلات کشاورزی

تعمیرات جزئی شامل چه مواردی هستند؟

شامل مراحی از تعمیر می باشد که در آن نیاز به وسایل تخصصی و مکان خاص برای راه اندازی و رفع عیب انجام می گیرد. در این مرحله از تعمیرات فقط قطعات و مجموعه های قابل تعویض که توسط سازنده و کمپانی مجوز داده شده اند تعویض می شوند. این تعمیرات بدون اینکه نیاز باشد ماشین خود را به مکانی دیگر منتقل کنید انجام می پذیرد.

2_ تعمیرات نیمه اساسی ماشین های کشاورزی

شامل بخش هایی از تعمیر است که به تخصص ویژه به همراه تجهیزات و تعمیرگاه خاص نیاز است. در این رده مجاز به پیاده کردن تمامی زیر مجموعه ها جهت تعمیر و تعویض نیاز است ولی مجاز به تعمیر یا تعویض قطعات اصلی نیستند. شما می توانید برای این کار از تعمیرکار های مجاز و کوچک استفاده کنید تا مشکل وسیله نقلیه شما برطرف کنند.

3_ تعمیرات اساسی

در صورت عدم توجه به سرویس های دوره ای و بازید نکردن از قطعات ممکن است که به مرحله تعمیرات نیمه اساسی وسیله خود برسید. در این مرحله نیاز است که مشکل وسیله خود را برطرف کنید ولی در صورتی که این کار را انجام ندهید ممکن است که وارد مرحله سوم از تعمیرات برسید.

بگذارید که با یک مثال ساده این مرحله را برای شما توضیح دهیم. فیلتر روغن جزء یکی از اجزایی می باشد که نیاز به بازدید های اولیه و تعویض دارد. در صورتی که این فیلتر را تعویض نکنید ممکن است که به روغن ریزی بیوفتد. در این مرحله نیاز است که به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید تا روغن ریزی وسایل نقلیه خود را برطرف کنید. در صورت عدم مراجعه به تعمیرگاه با ادامه دار شدن روغن ریزی و اتمام روغن روان کننده موتور ممکن است که موتور شما به اصطلاح یاتاقان بزند.

در این صورت شما دیگر مجبور می شوید که به نمایندگی های مجاز برای برطرف کردن مشکل موتوری خود مراجعه کنید که کاری بسیار پر هزینه نیز می باشد.

آماده کردن ماشین های کشاورزی برای تعمیر

شروع تعمیرات دارای یک سری قاعده است که باید آن ها رعایت شود. مخصوصا که بخواهید ماشین های کشاورزی را تعمیر کنید. قبل از شروع عملیات تعمیر نیاز است که ماشین کشاورزی شما شسته شود. یکی از این دلایل دسترسی راحت به قسمت های مختلف است. در صورتی که ماشین شما در گل فرو رفته باشد و گل ها نیز خشک شده باشند باز کردن پیچ چرخ ها، بررسی و تعمیر آن ها سختر است.

مورد دوم این است که در تعمیرات اساسی یا نیمه اساسی با باز کردن قطعات گوناگون آلودگی های مختلفی وارد قسمت های مهم ماشین شود و در نتیجه مشکلات بیشتری را برای شما به وجود بیاورد. پس بهتر است که ماشین مورد نظر به خوبی تمیز شود.

باز کردن قسمت های مختلف تراکتور

برای جلوگیری از ورود کثیفی ها، برف و باران و محافظت از افراد تراکتور ها و وسایل نقلیه گوناگون دارا پوشش های مختلفی می باشند. البته تنها به این دلیل نیست و زیبایی نیز یکی دیگر از دلایل وجود این پوشش ها می باشد. این پوشش ها بیشتر از جنس ورقه های فلزی، پلاستیکی و ... هستند.

برای شروع تعمیر هر ماشین باید ابتدا پوشش ها را باز کرد تا به  قطعات داخلی دسترسی داشته باشید. برای باز کردن پوشش یک ماشین قبل از دست به آچار شدن، طرح آن و طریقه اتصال قطعات را بررسی کنید و خوب به خاطر بسپارید.  در صورتی که دسترسی لازم به دفترچه راهنمای تعمیر  را ندارید بهتر است قبل از باز کردن پوشش ماشین، نقشه ای تهیه کنید یا از مراحل باز کردن فیلم یا عکس بگیرید تا هنگام سوار کردن دچار مشکل نشوید.

نتیجه گیری: به طور کلی کشاورزی دارای انواع مختلفی می باشد و تنوع ماشین های کشاورزی و تعمیرات آن ها دارای مراحل خاصی است که با رعایت کردن آن ها می توانید کمک بسیار زیادی برای سالم نگهداشتن ماشین کشاورزی خود و کاهش هزینه ها داشته باشید. با رعایت نکات فوق می توانید به این موفقیت در این امر دست پیدا کنید.

شرکت کوهستان با بهره گیری از تجربه و پشتوانه، پس از تحقیقات گسترده و نیاز سنجی کشاورزان، هدف خود در ایران را ارایه بهترین ماشین آلات و ادوات کشاورزی به شما کشاورزان زحمت کش قرار داده است. شما می توانید محصولات کوهستان را با بهره گیری از طراحی و استاندارهای جهانی با ظاهری زیبا، ساختاری مستحکم و قیمتی بسیار مناسب در مقایسه با دیگر رقبای ایرانی و خارجی خود، به راحتی از کلیه نمایندگی های ما در سراسر ایران خرید نمایید.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.