تنگناهای تولید ماشین‌آلات کشاورزی کشور

دنیای اقتصاد

۱۳۹۹/۰۵/۰۲

تنگناهای تولید ماشین‌آلات کشاورزی کشور

 حمیدرضا نامی، رئیس هیات مدیره انجمن ماشین‌های کشاورزی گفت:انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ادوات و تجهیزات کشاورزی با نام اختصاری «اتماک» با عضویت حدود ۷۰ واحد صنعتی بزرگ و اصلی تولید ادوات کشاورزی در سراسر کشور، بار تامین ۹۵ درصد از تجهیزات موردنیاز کشاورزان کشور را بر عهده دارد. ماموریت اصلی انجمن «اتماک»، پیگیری حقوق و امور صنفی اعضا و کمک و حمایت به‌منظور ارتقای کیفی و کمی تولیدات، ایجاد بسترهای لازم برای صادرات و حضور درصحنه رقابت‌های بین‌المللی برای اعضا، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن‌های جهانی متناظر، به‌منظور سهولت در انتقال فناوری و تولیدات صنعتی مشترک اعضا با شرکت‌های خارجی است. تولیدات اعضای انجمن دارای استانداردهای کامل داخلی و بعضا خارجی است.

رئیس هیات مدیره انجمن ماشین‌های کشاورزی با بیان مطلب فوق افزود: بی‌تردید ترویج فرهنگ بهره‌گیری از ماشین‌آلات در مزارع، منتهی به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور خواهد شد که افزایش بهره‌وری از منابع موجود و محدود را به همراه خواهد داشت.

حمیدرضا نامی با اشاره به اینکه مجوز فعالیت به اعضای این انجمن، همانند دیگر واحدهای صنعتی کشور، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب پروانه‌های بهره‌برداری و جوازهای تولید صنعتی اعطا شده، ادامه داد: اگرچه بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی تولید ماشین‌های کشاورزی کشور، تحت عضویت انجمن اتماک و تحت مدارک صادره رسمی از سوی وزارت صمت و مجوزهای پیچیده از وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات فعال هستند، اما تعداد زیادی واحدهای محلی کوچک بی‌نشان و غیراستاندارد، بدون دردسرهای اخذ مجوزهای قانونی تولید و بدون گرفتاری‌های مسوولیت کیفیت و قیمت کالا، گارانتی و خدمات پس از فروش و نیز دور از تعهدات مالیاتی و بیمه در کشور کالاهایی را تولید می‌کنند و به کشاورزان ارائه می‌دهند که موجب تحمیل خسارات و زیان‌های زیادی به کشاورزان می‌شوند و دولت هم هیچ‌گونه اقدام محدود یا کنترل‌کننده در این بخش ندارد.

آقای نامی افزود: خوشبختانه به دلیل کیفیت مناسب محصولات تولیدی اعضای انجمن «اتماک» و ترجیح جامعه کشاورزان به استفاده از ماشین‌های کشاورزی داخلی، به دلیل دسترسی آسان‌تر به خدمات، لوازم‌ یدکی و تناسب بیشتر ماشین‌های داخلی با شرایط اقلیمی و روش‌های زراعی کشور، به‌طورکلی واردات این ماشین‌ها عمومیت ندارد، اما تراکتور و کمباین‌های با فناوری روز دنیا وارد می‌شوند که آسیب جدی به تولید داخل نمی‌زند.

رئیس هیات مدیره انجمن ماشین‌های کشاورزی در ادامه افزود: همان‌طور که مکررا، حل مشکل تامین مناسب مواد اولیه فولادی کارخانه‌ها را از دولت خواستار شدیم، متاسفانه تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی کشور که عمدتا جزو صنایع متوسط محسوب می‌شوند تحت تاثیر  تصمیم‌گیری  صنایع مادر عمدتا  دولتی یا شبه‌دولتی هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین رویداد اخیر افزایش بسیار زیاد بهای فولاد است که باعث افزایش بهای تمام‌شده تولید ادوات کشاورزی شده است، این در حالی است که توان اقتصادی کشاورزان به‌عنوان مشتریان ما، تحت تاثیر بهای مصوب گندم از سوی دولت کاهش ‌یافته و امکان خرید و بهره‌برداری از این ماشین‌آلات در مزرعه را از دست می‌دهد.

جناب آقای نامی گفت: در این میان بانک کشاورزی نیز که به‌عنوان تسهیلگر اقتصادی کشاورزان سال‌ها موردحمایت دولت بوده است، در کسوت صرفا یک بانک اقتصادی، اقدامات حمایتی خود را محدودتر کرده و رغبتی به اعطای سهل و سریع تسهیلات به کشاورزان ندارد.

وی در ادامه گفت: با وجود مصوبات سال‌های قبل و اجبار شبکه بانکی کشور به تخصیص بخشی از اعتبارات و تسهیلات خود به حوزه کشاورزی، بانک‌های دیگر هم آنقدر غرق در فضای بانکی و مالی شهری هستند که برای این بخش حمایت‌پذیر روستایی، ارزش جدی قائل نیستند. اخذ مالیات ارزش‌افزوده از تولید ماشین‌های کشاورزی هم جزو مقولات مورد اعتراض بخش کشاورزی کشور است.

به گفته آقای نامی درحالی‌که تمام نهاده‌های کشاورزی، عملیات کشاورزی و محصولات حاصله از پرداخت مالیات ارزش‌افزوده معاف هستند، ماشین‌آلات به‌عنوان تنها استثنای بخش کشاورزی مشمول و درگیر این مالیات است که بدیهی است فقط فشار اقتصادی آن بر کشاورز تحمیل می‌شود.

نامی گفت: انجمن اتماک به‌عنوان یکی از ۱۵ عضو جامعه جهانی تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی، حائز شرایط حضور در بازارهای بین‌المللی شناخته ‌شده و با انجمن‌های متناظر خود در کشورهای دیگر تفاهم‌نامه همکاری دارد.

آقای حمیدرضا نامی در پایان گفت: اگرچه این بخش صنعتی ارزش‌آفرین، در راستای استقلال غذایی و خودکفایی کشور حرکت می‌کند، اما در نگاه وزارت صمت، هیچ‌گاه اولویت نداشته و حائز اهمیتی مشابه صنایع خودرو و فولاد و پتروشیمی نبوده و نیست و هیچ‌گاه مشمول مشوق‌هایی نظیر بسته‌های حمایتی و تسهیلات ویژه نشده است. ایران و ترکیه در غرب آسیا، اصلی‌ترین تامین‌کنندگان ماشین‌های کشاورزی منطقه هستند.


نظرات کاربران

محسن
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۱۹:۳۶:۰۹
واقعا عالی

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.